Continental SportContact 7
Continental SportContact 7
Continental SportContact 7
Continental SportContact 7
Continental lar oss teste dekket på lukket bane. Under vanlige norske riksveisforhold har vi ikke kjørt dekkene.
Continental SportContact 7
Continental SportContact 7
Continental SportContact 7
– Dekket har kortere stopplengde enn forrige generasjon både når det er vått og tørt på asfalten. Sikkerheten kommer alltid først, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
Knut Knudsen
Continental SportContact 7
Continental SportContact 7
Et dekk utgjør bare fire små flater mot bakken. Disse skal betjene både fremdrift, sentrifugalkrefter, vannplaning og nødbremsing – både rett frem og i sving i høy hastighet.
Continental SportContact 7

De viktige kontaktflatene:

SportContact 7 til parketten

Bortover, oppover, nedover, høyre, og venstre, og rundt. Continental har bydd opp til en rå fandango på Autódromo Internacional do Algarve. I år med helt nytt skotøy.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr 3-2022

SportContact 7 defineres som UHP, Ultra High Performance, omtalt på norsk av Continental som høyprestasjonsdekk med lang levetid.

Dekket festes på Lamborghinier, Ferrarier og andre UHP-biler, men de fungerer like bra på Volkswagen Golf GTI og Hyundai i30 N. De er også meget godt egnet på biler som er svært tunge og batteri-raske, som for eksempel Porsche Taycan.

Endringene

– SportContact 7 har åtte prosent bedre våtgrep, og seks prosent bedre grep på tørr asfalt. Det som ikke endres er prisen, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen, til BilAutofil.

Continental har forbedret sin «Chilli-gummiblanding», konstruert en ny stamme, og laget en helt ny mønsteroppbygning. Lillefingerdype, skråttstilte skjæringer i gummien for bedre drenering av vann sammen med små, langsgående lameller i sporene, slik at ikke de langsgående sporene skal lukke seg i sving, er snedig utført.

– I praksis bedre våtgrep enn den utgående SportContact 6, men også merkbart bedre styreegenskaper i sving. Dekket endrer lite på formen i forhold til sentrifugalkreftene, fordi mønsteret ikke lukker seg. Vannet blir effektivt drenert, men at mønsteret ikke endrer seg på grunn av lamellene i de langsgående sporene, fører også til mer presise styreegenskaper på tørt underlag.

Nettopp derfor

Autódromo Internacional do Algarve, populært Circuit Portimao, er et fast lanseringssted når Continental introduserer SportContact. Det er seks år siden sist.

Porsche blir brukt som testbiler. I valget mellom de forskjellige 911-utgavene valgte vi en enkel 911 Carrera PDK med 385 hk, bakhjulsdrift, og 0-100 på fire sekunder.

Det er sol, tørr asfalt og 20 grader i luften. Med bakhjulsdrift i en 911 vil dekkene fortelle hva både de og bilen holder på med rundt den svært underholdene berg-og-dal-banen.

For øvrig er det nå moderne med to forskjellige dimensjoner foran og bak. Ikke bare er bredden forskjellig, men også omkretsen. Og bak er det rett og slett fett.

245/35-20 foran og 305/30-21 bak

Med den bredden festes du ordentlig med baken til bakken i en bakhjulsdrevet 911 Carrera. Vil den understyre? Nja.

Porsche med bakhjulsdrift gjør i utgangspunktet begge deler, over- og understyrer, men som oftest er dette en selvvalgt øvelse. Sikkerhetssystemene tar til dels umerkelig vare på hverdagssjåføren som forvandles til å bli helt Max bak rattet.

Er det en merkbar endring til det bedre i forhold til SportContact 6? Kan normalsjåføren virkelig merke forskjellen?

Veldig nøytral

Under bremsetesten på vannet underlag ble resultatet gjennomsnittlig etter seks gjennomkjøringer henholdsvis 22,3 og 21,3 meter bremsestrekning fra 80-0 km/t med SportContact 6 i forhold til 7.

Det gir en personlig målbar forbedring på cirka 5 prosent. Under banekjøringen kjørte jeg vesentlig raskere med SportContact 7. Jeg opplever 6-dekket som litt hardere, mer kompromissløst. Jeg måtte være mer presis på brems før turn in til sving, og på samme mBåte presist gasspådrag ut av svingen igjen.

Gatedekk på bane kan fungere fint, men bruk av et semi-slick-dekk på vei kan føre til uventede kjøreopplevelser.

Knut Knudsen, Continental

Selvopprettingen og retningsstabiliteten er viktig, særlig i høye hastigheter. Ørsmå bevegelser, som fra sporing i asfalten eller lignende, kan ha urovekkende følger.

SportContact 6 er god, men 7 er mer harmonisk.

Det er ikke bløtt, ikke vagere, heller mer presist, men føles likevel komfortabelt. Det ruller snillere mot asfalten. Jeg kunne presse frem både over- og understyring samtidig med at tilliten til dekket vokste med SportContact 7.

Konklusjon

6- mot 7-dekket, ble også kjørt med forhjulsdrevne Hyundai i30N, som dessverre ikke lenger står på prislistene i Norge. La det være slått fast, Hyundaien i oppdatert 2021-versjon med «performance pack» og rundt 300 hk, imponerte. Den lekte og feis på ekte racingvis.

Men, først og fremst demonstrerer en medium-soft-rakkar sine egne og ikke minst dekkenes egenskaper under heftig påvirkning av forhjulsdrift. Og da kom smilet. SportContact 7 er mer presist, mer harmonisk, og har bedre styreegenskaper i sving enn SportContact 6.

Det var godt å slippe krangelen med understyring og mangel på grep under heftig bruk av gasspedal i sving. Det var fullt mulig å overdrive, du kan provosere ordentlig understyring, men før du kom dit var du over i grenseland. Bilen og SportContact 7-dekkene gjorde forhjulsdrevet banekjøring til noe som var moro.

Jeg er fortsatt alltid like forundret over at dekkprodusentene kan forbedre meget gode dekk så merkbart i nye generasjoner. For kunne jeg kjørt en blindtest og forklart forskjellen på dekkene, og deretter valgt SportContact 7? Svaret er ja.

(saken fortsetter)

Gatebil og trackdays

Vi kjørte racing-taxi med SportContact 7 på Portimao-banen, og det var ikke uten grunn. Continental har forbedret bane-egenskapene med opptil 10 prosent og ville demonstrere dette.

– Det betyr at de som deltar på forskjellige arrangementer, som trackdays og gatebil kan bruke SportContact 7 også til og fra arrangementene, forklarer Knut Knudsen.

Dekkene ble kjørt slik at de ble varme og klissete i timevis. Vår taxi-sjåfør inviterte oss tilbake i bilen ved slutten av dagen for å demonstrere at dekkene ble slitt, men at de fortsatt var funksjonelle. Og nettopp klissetheten er noe konstruktørene av det nye dekket er stolte av, særlig under normal kjøring på våt asfalt.

– Gatedekk på bane kan fungere fint, men bruk av et semi-slick-dekk på vei kan føre til uventede kjøreopplevelser. Temperaturen i slitebanen på et semi-slick-dekk oppnår aldri en ideell arbeidstemperatur på vanlige veier med norske fartsgrenser.

Rudskogen, Porsche, og Continental

Continentals samarbeide med Rudskogen Motorsenter startet i 2019.

– Det passer oss veldig bra, da vi får vært aktive med lokale kjørearrangementer både for våre egne kunder og Rudskogens egne arrangement, sier Knudsen

– Anleggets ti Porsche 718 Cayman utstyres med våre dekk. Akkurat nå kjører de med Continental SportContact 6 i dimensjonen 235/35zr20 foran og 265/35zr20 bak, men erstattes med SportContact 7 når disse blir tilgjengelige i dimensjonene.

Powered by Labrador CMS