-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Større og tyngre hjul
For hvert generasjonsskifte blir som regel den nye bilmodellen større enn forgjengeren. Dekkprodusentene må selvsagt være med på utviklingen.
I 1980 var den gjennomsnittlige norske bilen vesentlig mindre enn den er i dag – både i vekt og størrelse.
En Volkswagen Golf fra tidlig 80-tall veide for eksempel rundt 800 kilo og målte 3,8 meter i lengden og 1,6 meter i bredden. En moderne utgave av samme bil veier rundt 1300 kilo og er både en halvmeter lengre og rundt 20 centimeter bredere.
Tar man med det faktum at mange nå velger SUV med i beregningen, blir forskjellen på 1980 og 2017 enda større.
– Bilene har blitt større, og det har påvirket hjulstørrelsen mye. Samtidig har både felger, dekk og kundenes forventninger til veigrep endret seg voldsomt i den samme perioden, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
For å illustrere den ekstreme forskjellen har han funnet frem hjul til en Volkswagen Golf av forskjellige årganger samt et sett som hører til en Volkswagen Tiguan – en annen av Norges mest populære biler (se bildene).
Hjulene lengst til venstre har dimensjonen 155/80R13, mens Tiguan-hjulene har dimensjonen 245/50R18.
– Vi har sett en økning i bruken av dekkhotell de siste årene, og når man visualiserer utviklingen av størrelsen på hjul på denne måten er det lett å forstå hvorfor mange kunder ikke ønsker å skifte eller oppbevare disse selv. Bor man i en leilighet med en liten loftsbod tar slike hjul opp mye av plassen man gjerne vil bruke til å lagre andre ting, sier Haukenes.
I takt med økningen i fysisk størrelse har hjulene naturligvis også blitt vesentlig tyngre. De fire Golf-hjulene fra 80-tallet veier i overkant av 50 kilo til sammen, mens Tiguan-hjulene veier nærmere 100 kilo – det til tross for overgangen fra tyngre stålfelger til aluminiumsfelger.
Noen velger også runflat-dekk som er er enda tyngre.
– Å løfte hjul som veier 25 kilo stykke opp flere trapper for å plassere dem i boden er en veldig tung øvelse for mange, sier Haukenes.
I perioden fra 1980 til rundt 1990 var den mest populære dekkdimensjonen på norske biler 155/80R13, men siden den gang har det vært en gradvis økning. Fra rundt 2010 har den mest populære dimensjonen vært 205/55R16.
– I tillegg til at «normaldimensjonen» har blitt større, har vi også sett en stor vridning fra små dimensjoner med rulleomkrets på rundt 180 centimeter til større hjul med rulleomkrets på rett i underkant av 230 centimeter, avslutter Haukenes.
De mest populære dekkdimensjonene fra 1980 til i dag
1980-1990: 155/80R13
1990-1995: 175/70R13
1995-2010: 195/65R15
2010-2017: 205/55R16