-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Dekk av løvetann
Etter flere år med forskning har Continental nå laget sine første dekk av løvetann. Dekkene testes i Sverige denne vinteren.

Continental har nådd en milepæl i sitt forskningsprosjekt for industrialisering av løvetann i dekkproduksjon. Nylig presenterte Continental sitt første dekk som er laget av et materiale som Continental kaller Taraxagum, som kommer av det botaniske navnet for løvetann.
Det er vinterdekket Continental WinterContact TS 850 P som nå er laget som egne testversjoner med naturgummi av løvetann, og de første testene foregår denne vinteren i svenske Arvidsjaur.
- Etter flere år med intensivt utviklingsarbeid sammen med Fraunhofter Instituttet i Aachen, er vi glade for at vi nå kan teste de første løvetanndekkene på veien. Dermed er vi et viktig skritt nærmere vårt mål om å gjøre dekkproduksjon mer bærekraftig og mindre avhengig av tradisjonelle råvarer, sier Nikolai Setzer, styremedlem i Continental.
Vinterdekk først
Det er i første omgang vinterdekk som er laget av løvetann, og målet er å lage løvetanndekk for serieproduksjon i løpet av fem til ti år.
De første testene blir utført på vinterføre i Sverige i disse dager, mens løvetanndekkene så skal testes under sommerforhold på Continentals testbane Contidrom utenfor Hannover senere.
- Utviklingsprosessen av Taraxagum har vært veldig lovende så langt, og nå forsetter vi industrialiseringsprosessen sammen med våre partnere. Vi føler oss sikre på at vi vil nå våre resultatmål.
Mer miljøvennlig
Forskningsprosjektets langsiktige mål er å finne en økologisk, økonomisk og sosialt levedyktig løsning for den økende etterspørselen etter naturgummi. Dette vil lette på presset på de tradisjonelle gummiplantasjene i tropiske strøk.
I tillegg er målet å redusere avhengigheten av naturgummi som kan være utsatt for kraftige prissvingninger på råvarebørsene. Videre er det mulig å dyrke løvetann på ubrukt land over hele Europa, og således nær Continentals europeiske fabrikker, noe som vil redusere behovet for logistikk og belastningen på miljøet.
Den løvetannbaserte gummien som Continental kaller Taraxagum er hentet fra roten av russisk løvetann, og utviklingsprosjektet er støttet av den tyske stat. I fjor ble prosjektet også hedret med den prestisjetunge prisen ”European Greentec Award”.
Du kan lese mer om Continentals forskning med løvetanndekk på www.taraxagum.de