-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Resirkulerte plastflasker i bildekk
Continental skal begynne å produsere dekk med polyester hentet fra resirkulerte plastflasker.
Sirkulær økonomi er en integrert del av Continentals bærekraftstrategi, og nå tas dette et steg videre ved at den tyske dekkprodusenten begynner å bruke resirkulerte plastflasker i sin dekkproduksjon.
Bærekraftige polyestergarn vil bli hentet fra såkalte PET-flasker ved hjelp av en mekanisk prosess, og vil bli brukt i konstruksjonen av nye dekk.
Sammen med samarbeidspartneren OTIZ, som er en fiberspesialist og tekstilprodusent, har Continental utviklet en spesiell teknologi for å resirkulere PET-flasker uten tidligere nødvendige kjemiske trinn.
Som en del av resirkuleringsprosessen blir flaskene først sortert, korker blir fjernet og til slutt blir flaskene mekanisk rengjort. Etter en mekanisk makulering smeltes så flaskene før de granuleres.
Etter dette følger såkalt faststoffpolymerisering og en modifisert spinningsprosess. På den måten får Continental tak i polyestergarn på en langt mer miljøvennlig måte enn tidligere.
– Allerede i 2022 kan vi bruke materialer fra denne prosessen i dekkproduksjon, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
På årets bilmesse i München vil Continental vise frem et konseptdekk med polyestergarn laget av resirkulerte PET-flasker.
Tester viser at resirkulerte materialer fra plastflasker fungerer vel så bra som fibrene som tidligere er benyttet i dekkproduksjon. De har samme kvalitet som helt nye materialer, er like stabile og passer dermed godt til dekkproduksjon.
Resirkulering blir viktigere og viktigere når det kommer til design, utvikling og produksjon av dekk. Innen 2050 er målet til Continental at dekkene lages av 100 prosent bærekraftige produkter, og det å kunne bruke brukte plastflasker er et viktig steg i denne utviklingen.
– Continental satser mye på innovasjon og jobber stadig for å finne mer bærekraftige måter å produsere dekk på. Vi har i flere år laget sykkeldekk av løvetann, og at vi nå også kan ta i bruk brukte brusflasker er nok et skritt i riktig retning, avslutter Knut Knudsen.