-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Resirkulerte plastflasker i bildekk
Continental skal begynne å produsere dekk med polyester hentet fra resirkulerte plastflasker.

Sirkulær økonomi er en integrert del av Continentals bærekraftstrategi, og nå tas dette et steg videre ved at den tyske dekkprodusenten begynner å bruke resirkulerte plastflasker i sin dekkproduksjon.
Bærekraftige polyestergarn vil bli hentet fra såkalte PET-flasker ved hjelp av en mekanisk prosess, og vil bli brukt i konstruksjonen av nye dekk.
Sammen med samarbeidspartneren OTIZ, som er en fiberspesialist og tekstilprodusent, har Continental utviklet en spesiell teknologi for å resirkulere PET-flasker uten tidligere nødvendige kjemiske trinn.
Som en del av resirkuleringsprosessen blir flaskene først sortert, korker blir fjernet og til slutt blir flaskene mekanisk rengjort. Etter en mekanisk makulering smeltes så flaskene før de granuleres.
Etter dette følger såkalt faststoffpolymerisering og en modifisert spinningsprosess. På den måten får Continental tak i polyestergarn på en langt mer miljøvennlig måte enn tidligere.
– Allerede i 2022 kan vi bruke materialer fra denne prosessen i dekkproduksjon, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
På årets bilmesse i München vil Continental vise frem et konseptdekk med polyestergarn laget av resirkulerte PET-flasker.
Tester viser at resirkulerte materialer fra plastflasker fungerer vel så bra som fibrene som tidligere er benyttet i dekkproduksjon. De har samme kvalitet som helt nye materialer, er like stabile og passer dermed godt til dekkproduksjon.
Resirkulering blir viktigere og viktigere når det kommer til design, utvikling og produksjon av dekk. Innen 2050 er målet til Continental at dekkene lages av 100 prosent bærekraftige produkter, og det å kunne bruke brukte plastflasker er et viktig steg i denne utviklingen.
– Continental satser mye på innovasjon og jobber stadig for å finne mer bærekraftige måter å produsere dekk på. Vi har i flere år laget sykkeldekk av løvetann, og at vi nå også kan ta i bruk brukte brusflasker er nok et skritt i riktig retning, avslutter Knut Knudsen.