-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spesialdekk for elbiler
Selv om det primært er i Norge elbilene har solid fotfeste, finner dekkprodusentene det interessant å ta frem egne elbildekk.


Conti.eContact er en dekkserie for el- og hybridbiler med lav rullemotstand:
Continental er på markedet med et eget dekk spesialtilpasset for elbiler. Dette dekket har opp til 30 prosent mindre rullemotstand enn konvensjonelle dekk.
Continental har nå to dekk i sin portefølje under navnet Conti.eContact. Det ene er spesiallaget for hybridbiler, mens det også finnes en variant spesiallaget for elbiler.
Med en rullemotstand som er opptil tretti prosent mindre enn på konvensjonelle dekk, vil det kunne føre til en betydelig økning i rekkevidden for elbiler.
Green Chili
- Selv om rullemotstanden er mindre har dekket beholdt sine gode egenskaper på tørr og våt asfalt. Derfor kan Continental levere et dekk som teoretisk kan utvide rekkevidden for elbiler med opp til seks prosent, forteller produktsjef hos Continenal Dekk Norge, Knut Knudsen.
Noe av årsaken til den lave rullemotstanden er teknologien som Continental kaller Green Chili. Dette er en ny teknologi bygget opp slik at den indre friksjonen i molekylstrukturen blir lavere enn i konvensjonelle gummiblandinger.
Denne optimale blandingen reduserer rullemotstand samtidig som man opprettholder kjøreegenskaper og bremseegenskaper og klarer på den måten å oppnå verdi A i rullemotstand og bremsing på vått føre.
Visker bort vann
For å opprettholde et godt grep har dekket to spesielt konfigurerte lameller i mønsterblokkene for å generere ”vindusvisker-effekt” som bryter opp vannfilm i kontaktflaten.
Denne teknologien gjør at vannet mellom slitebanen og veien blir fjernet raskt, noe som igjen gir optimalt grep og gode bremse-egenskaper på våt asfalt, også i høy hastighet.
Sideveggene i dekket har også blitt redesignet for å gi lavere luft- og rullemotstand, noe som fører til lavere drivstofforbruk. Sideveggene er nå mer fleksible og aerodynamiske med færre kanter.
Dekket er original-montert på Renault Twizy og Volkswagen e-Golf, men passer for alle typer elbiler, og finnes på lager i Norge.
- Det kommer fire nye dimensjoner nå i mars, og det planlegges ytterliggere dimensjoner senere i år, så dette dekket kan vi levere til de fleste elbiler. Utviklingen går mot at dekkene er høyere og smalere enn konvensjonelle dekk. Den smale utformingen er med på å redusere rullemotstanden, men også en rekke andre komponenter av dekket er med på å gi bilene en optimal rullemotstand uten å miste noen av egenskapene på tørr og våt asfalt.
I elbiler er støynivået fra motorene lavt, og derfor er det også viktig at dekkene støyer så lite som mulig. Conti.eContact tilbys også med ContiSilent - en dekkstøy-reduserende teknologi utviklet av Continental.