Overraskelse fra Hyundai

Hyundai har hatt stor suksess med elbiler og hybrider de siste årene. Derfor ble jeg en smule overrasket da jeg oppdaget hva som var nyheten deres i Detroit.

Publisert

Hyundai har nemlig tatt med seg en ny Veloster til den amerikanske utstillingen. Det er mulig bilen selger bra i USA, jeg vet den har vært populær hos tunere, men til Norge kom de to siste i 2014.

Opp som en løve og ned som en skinnfell er et uttrykk som kan passe bra på denne spesielle modellen. Det ble ifølge OFV registrert 67 biler i introduksjonsåret 2011, fulgt av hele 154 i 2012. Men så var det nærmest bråstopp – med 10 i 2013 og altså de foreløpig to siste i 2014.

Så når det nå lanseres en ny Veloster, tror jeg ikke vi skal ta det for gitt at den kommer hit til landet. Og jeg er egentlig forundret over at Hyundai bruker ressurser på en modell som dette overhodet – de må vite noe jeg ikke vet.

Nå selger den riktig nok brukbart i USA. Siden introduksjonen i 2011 er det levert 170.000 Veslostere der. I toppåret 2012 var antallet 34.862, og så sent som i 2016 ble det registrert 30.053. Det er kanskje nok til å forsvare en ny modell?

Bilen har beholdt sitt opprinnelige særpreg med asymmetriske dører – én på førersiden, og to på passasjersiden for å gjøre adkomsten til baksetet mer bekvem.

Kosmetisk er bilen modernisert med ny front og ny hekk, og Hyundai har tatt seg jobben med å flytte A-stolpen fem centimeter bak over.

Og så er den selvsagt oppdatert med hensyn til elektronikk – nå får du tilgang til alt av moderne hjelpemidler samt LED-belysning.

To motorer står på programmet – en normalt pustende 2-liter med 150 hester / 179 Newtonmeter, samt en 1,6 liter turbo med 204 hk / 264 Nm.

Begge har sekstrinns manuell girkasse som standard, og om du foretrekker automat er alternativene en sekstrinns automat for toliteren og en syvtrinns dobbel clutch kasse for turboversjonen.

I USA blir Veloster første modell ut med N-logo. Denne har en 2-liters turbomotor med 275 hk.

Powered by Labrador CMS