Deus Vayanne

Frister med 2200 hester:

Superbil fra Østerrike med seriøs backing

En østerriksk startup har vist en drømmebil med hele 2243 hestekrefter. Den vil nok forbli en drøm for de fleste, selv om den skulle realiseres.

Publisert

Deus heter selskapet bak nykommeren med navn Vayanne. De har med seg seriøse tungvektere som Williams Advanced Engineering og Italdesign.

Superbilen dukket første gang opp som prototyp på New York International Auto Show i våres og har siden vært vist flere steder, blant annet under Monterrey Car Week.

Selv om mye gjenstår antyder Deus at bilen skal være produksjonsklar i 2025. Pris er foreløpig ukjent, men antall biler skal begrenses til 99 så vi snakker nok noen millioner … euro.

Ytelsene er mildt sagt like høytsvevende som navnet (deus betyr gud på gresk) med 2243 hestekrefter og maks dreiemoment på 2040 newtonmeter. De antyder 0-100 på under to blank og toppfart på 400 km/t.

Kjente samarbeidspartnere

Mye av teknologien er utviklet hos Williams Advanced Engineering, selskapet mot som i sin tid ble utledet fra Formel 1-teamet og i dag eies av australske Fortescue Metals Grup.

De vil bruke Williams’ ekspertise til å utvikle økovennlige godstog og tunge maskiner for gruveindustrien.

Et annet kjent navn dukker opp på designfronten hvor Italdesign har vært sterkt inne i bildet. Designen kan vel ikke akkurat kalles revolusjonerende, men legg merke til at både front og hekk med litt fantasi er utformet som et liggende åttetall – tegnet for uendelig.

Williams Advanced Engineering presenterte sammen med Italdesign i fjor en plattform med betegnelse EVX som kan benyttes for biler av ulike slag med effekter på inntil 1350 hk. De tilbyr plattformen separat, eller de kan bygge hele bilen.

Superbilplattform

Nå nylig har Williams gitt flere detaljer om plattformen med betegnelse EVR som ligger under Deus Vayanne og som de også ønsker å selge også til andre produsenter, selv om denne primært er bygget for supersportsbiler.

EVR er bygget rundt en kompositt-struktur som fungerer som passasjercelle. Batteriet er montert bak cellen, i stedet for i gulvet som er mest vanlig i elbiler. Porsche tok tilsvarende grep med sin Mission R som debuterte på IAA i fjor høst.

Fordelene med denne plasseringen er at man unngår et høyt gulv, samtidig som man oppnår en vektfordeling mer like den man finner i midtmotoriserte sportsbiler. Plattformen er utformet slik at den også er klar for åpne sportsbiler.

Batteripakken har en kapasitet på 85 kWt som gir en hypotetisk rekkevidde på 450 kilometer. Hypotetisk, for jeg vil se den som klarer å ta det så rolig med 2200 hester til disposisjon.

Williams sier plattformen kan oppdateres etter hvert som batteri- og elmotorteknologien utvikles, og de kan også tilby en versjon for dem som velger brenselceller som rekkeviddeforlenger.

Powered by Labrador CMS