-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå teller DS til 7
En av de ferskeste "lekkasjene" foran Genève er flaggskipet til DS. DS 7 Crossback heter den og er IKKE reservert for Kina.
Det skal de i hvert fall ha, de Citroën-folkene som er tildelt DS-oppgaver. Når de først har sagt A, sier de jommen mye mer enn bare B.
Nå er det ikke vår oppgave å diskutere om man virkelig trenger et DS-merke, eller om noen av dere der ute (kunder mange av dere) virkelig tror på prosjektet.
Vi skal bare forsøke å fortelle litt om det som skjer (3.700 biler i Europa i januar, ned 33 %. 0,4 % markedsandel i Europa i hele fjor – ned 13 %), og det er blant annet at de har nettopp sluppet de første detaljene om den nye toppmodellen.
Crossback-navnet har vært brukt før, nå er det lagt på en DS 7 modell.
Det legges vekt på luksus-innholdet i bilen, der du blant annet kan velge mellom fem forskjellige interiør-«ambiances» med materialer og finesser som er «inspirert av Haute Couture» (som de fleste av oss vel trodde var i ferd med å dø ut).
Interiør-versjonene har navn som Bastille (der de «fine» ble betjent av det nye instrumentet som oppfinneren, Antoine Louis, kalte guillotine), Rivoli, Faubourg, Opéra og Performance Line.
I starten skal forresten bilen bare selges i begrenset opplag som en spesialmodell døpt DS 7 Crossback La Premiere i toner av hvitt, grått og svart!
Men dette er altså en bil som skal rett i strupen på Q2, X1, GLA og Evoque, en bil PSA-sjefen, Carlos Tavares (som ikke gjør mye galt) kaller «en hjørnestein for dette merket. DS 7 Crossback er det første produktet i merkets annen generasjon».
Bilen står på den samme EMP2 plattformen som også er grunnlaget for 3008 og Opels kommende Grandland X - uansett hva som skjer med eventuelt oppkjøp.
To dieselmotorer: 130 og 180 hk, tre med bensin: 130, 180 og 225 hk og en kommende plug-in bensin hybrid, 300 hk og firehjulsdrift. Seks trinn manuell eller åtte automat finnes.
Uttapå måler den 457 x 189 x 162 cm og byr på 628 liter rom for bagasje. Og bortsett fra at den har et slags signatur-lys foran, «DS Active LED Vision» og en ganske markert grill, tror jeg jeg skal vente med å si noe om designen til jeg har tatt på bilen.
Den skal bygges både i Mulhouse (Frankrike) og i Shenzhen (Kina), og modellen kommer altså i tillegg til de eksisterende: DS 3, DS 4, DS 5 og Kina-only, DS6.
Den nøkterne DS-administrasjonen har lagt frem planer om stand-alone DS-butikker i store byer, men de sier at de regner med at nedgangen fortsetter også i år, og ikke tar seg opp før i 2018, da både nye modeller og nye representasjonslokaler er på plass.
Vi kan jo godt være med å håpe.