-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
E-klasse uten tak
Dette er bilen vi gjerne vil på sommertur med: Nye Mercedes-Benz E-Klasse kabriolet.
Å, som jeg gleder meg til sommeren. I skrivende stund er det riktignok solskinn, men temperaturen sliter med å vippe over på den riktige siden av frysepunktet.
Og som om lengselen etter t-skjorte-dager ikke er stor nok, kommer Mercedes her med en skikkelig sommerfristelse: Nye E-klasse kabriolet.
Vi kjenner allerede til E-klasse coupé, så hvordan kabriolet-utgaven av Mercedes’ elegante storbil ville se ut kom neppe til å sjokkere noen.
Men det er gledelig å se bilen i sin endelige form. Dette er en av årets flotteste sommerbiler, garantert.
Dette blir den femte modellen i E-klasse-programmet, etter sedan, stasjonsvogn, All Terrain og coupé.
Sammenlignet med sedan-versjonen, er E-klasse kabriolet senket 15 millimeter. Mercedes vil naturligvis påstå at dette er for å gi mer kjøreglede, men en bil som dette vil nok være best med den superkomfortable luftfjæringen som er å finne i hele E-klasse-utvalget.
Komfortabelt er også interiøret. Med samme layout og finish som i øvrige E-klasser – men med enda lekrere luftedyser debutert i E-klasse coupé – er dette et sted å tilbringe mange timer av gangen.
Det betyr mulighet for mye skinn, masser av gadgets og flere kryss i ekstratutstyrslista enn en lørdag på bingohallen.
E-klasse er Mercedes’ mest avanserte bil, og alle støttestystemer du finner i andre E-klasser, finner du også i karbioleten. For første gang er også firehjulsdrift tilgjengelig til E-klasse kabriolet.
Og nei, du må ikke ha det kremhvite interiøret du finner i bildegalleriet her – det er nok mer California enn Hordaland.
Mange vil hevde at kabrioleter er meningsløse i kalde Norge. Dette er selvsagt vrøvl, og med varmluftsdyser i nakkestøtten og Mercedes’ egne løsning for å redusere vindstøy i kabinen har minimumstemperaturen for cab-glede sunket ytterligere.
Med blå himmel og sol er jeg sikker på at man kan kjøre komfortabelt med et én-sifret antall varmegrader i lufta. Klimaanlegget i E-caben har også automatisk veksling mellom «taket på-modus» og «taket av-modus».
Og skulle man feige ut, er cab-taket ekstra isolert. Taket er bygget etter samme spesifikasjoner som det på S-klasse cabriolet, og tar 20 sekunder å felle opp eller ned – i hastigheter inntil 50 kilometer i timen.
Både diesel- og bensinmotorer blir tilgjengelig i E-kabrioleten, og 9-trinns automatgir er standard. En E-klasse med cabriolet og V6-bensinmotor hadde absolutt løftet tilværelsen i sommer.