Nissans elektriske sjuseter

Med introduksjon av e-NV200 Evalia med sju seter, har Nissan for andre gang på kort tid lagt et internasjonalt elbilpressearrangement til Oslo, verdens elbilhovedstad.

Publisert

Norge som foregangsland for å fremme elektriske biler har igjen ført Nissan og internasjonal presse til Norge.

Denne gang riktignok bare fra de nordiske landene og Baltikum, men så var det bare en ekstra seterekke i flerbruksbilen e-NV200 Evalia som rent konkret skulle vises fram.

Nissan, som verdens største produsent av batteridrevne elbiler (BEV), benyttet naturlig nok anledningen til å skryte av egen fortreffelighet og av Norge som det tredje største markedet i verden for Nissans elbiler (etter Japan og USA).

Innen månedens utgang runder Nissan 20.000 nyregistrerte elbiler når varebiler og bruktimporten regnes med (19.863 per 17. august).

Vil ikke si noe om ny Leaf
EV-strateg Dave Moss i Nissan Europe er ikke i tvil om at verden går mot mer elektrifisering og at Nissan fortsetter å satse tungt på elbiler, selv om Nissan-sjef Carlos Ghosn ved flere anledninger har uttrykt skuffelse over at verden spiser elbilier i betydelig langsommere tempo enn Nissan budsjetterte med da de mot slutten av 2010 lanserte første generasjon av Leaf.

Men på spørsmål om økt rekkevidde på oppgradert Leaf, som vises på høstens Frankfurt-messe, ble det helt stille. Markedsdirektør William Börmann i Nissan Nordic Europe ville heller ikke svare på hvilke salgsmål Nissan har for varebilbaserte Evalia i Norge.

– Nei, vi oppgir aldri salgsmål, var Börmanns korte svar.

Kassebil med baksete
NV200, med tilnavnet Evalia som personbil, har kassebilens form og leveres både som varebil og som sjuseters personbil. Siden lanseringen i fjor har Nissan solgt 256 varebiler og 259 personbiler med fem seter.

Sjuseteren har to ekstra seter i varerommet som individuelt foldes mot sidepanelene. De drar opp bilprisen med beskjedne 3500 kroner fra 230.000 kroner til 233.500 kroner, men begrenser bagasjeplassen. Som dieselbil er prisen akkurat 300.000 kroner.

Leaf-teknologi
Elteknologien deler e-NV200/Evalia med Leaf. Motoren på 109 hk/254 Nm er den samme og batteripakken også like stor (24 kWh), dog litt annerledes pakket for å få plass.

Nissan ser på e-NV200 Evalia som den ideelle elbil for barnerike familier ved at den eksempelvis tilbyr et mer fleksibelt interiør enn mer enn dobbelt så dyre Tesla Model S.

Jeg er ikke like sikker på om Evalia vil bli noen barnefamiliefavoritt. Dette er uansett en varebil med seter a la VW Caddy, Renault Kangoo og Citroën Berlingo.

Generelt selger slike biler ytterst beskjedent i Norge, og salget av personbilregistrert e-NV200 så langt sier mer om suget etter elektriske biler enn interessen for denne karosseriformen.

Rent kjøremessig oppfører e-NV200 seg ganske ordinært og bærer tydelig preg av å være utviklet for å kjøre forholdsvis korte etapper. Kortere rekkevidde (170 km) sammenliknet med Leaf (200 km) oppgitt i NEDC-kjøresyklus, gjør at bilen mest egner seg som varebil med definert kjøremønster.

Nissan e-NV200/Evalia bygges i Barcelona og kan ikke trekke tilhenger. Da EuroNCAP kollisjonstestet bilen i 2014 oppnådde den bare tre av fem mulige stjerner.

Fakta Nissan e-NV200/Evalia/7-seter

Motor:

AC elmotor/FWD

Effekt:

80 kW/109 hk.

Dreiemoment:

254 Nm.

Mål LxBxH:

456x176x186 cm

Akselavstand:

273 cm

Egenvekt:

1751 kg

Bakkeklaring:

15,3 cm

Sitteplasser:

7

Bagasjerom:

Opp til 3100 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t (målt):

14,0 sek.

Batteritype:

Nikkel Kadmium

Batterikapasitet:

24 kWh

Ladetype:

CHAdeMo

Toppfart:

140 km/t

Oppgitt rekkevidde:

170 km

Tilhengervekt:

0 kg

CO2:

0 g/km

Pris som prøvekjørt:

Kr. 233.500

Pris som 5-seter:

Kr. 230.000

Powered by Labrador CMS