-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Mercedes-Benz EQA 250
Folkelig fra Mercedes
Mer folkelig fra Mercedes-Benz enn EQA 250 kan det ikke bli. Men utfordrerne er mange i 2023 selv etter oppgradering med mer rekkevidde.
Mercedes-Benz EQA 250 er en gammel kjenning og testet i BilAutofil i 2021. På de to årene som er gått har MB tatt grep og økt rekkevidden fra 426 til 486 km, men samtidig skrudd opp prisen med 63.900 kroner for rimeligste variant til 471.900 kroner.
Etter at alt av fossile små og mellomstore fossilbiler forsvant fra det norske Mercedes-programmet, står ikke EQA bare fram som stjernebilprodusentens rimeligste alternativ i Norge, men utstyrt ganske nøkternt også som folkelig.
Siste EQA?
Samtidig kan det folkelige bli dens bane. Ettersom Mercedes-Benz tydelig har signalisert et fremtidig løft fra premium mot luksus, passer ikke EQA inn. Den nærliggende løsningen heter Smart, fellesprosjektet Mercedes-Benz har med kinesiske Geely (Volvo, Polestar) hvor deres modell med navnet #3 går rett i strupen på EQA 250 når den lanseres i Norge av Mercedes-Benz i 2024.
190hk/385 Nm tar EQA til 100 på 8,6 sekunder. Den som på ramme alvor mener dette ikke er raskt nok i Norge kan rekke opp hånden nå
EQA bygges på kompromissets begrensninger, på en el-tilpasset variant av plattformen den deler med fossile A/B-klasse-bilene, og som legger føringer for batteristørrelse og ikke minst plass inne i bilen og til bagasje. 340 liter bagasjerom bak og ikke noe foran imponerer slett ikke i en nær 4,5 meter lang elbil uten firehjulsdrift. Pluss for at det er plass til én ladekabel under bagasjeromsgulvet.
Knallhard konkurranse
Selv om jeg ser at jeg kan beskyldes for allerede her å ta livet av EQA, mener jeg baby-Benz bærer i seg mange av de kvaliteter som forventes bygd inn i en Mercedes-Benz, og som ikke nødvendigvis kan forventes i en Smart. Derfor har den fortsatt livets rett, selv etter at Tesla dumpet prisen på større og motorkraftigere Model Y.
Eksempelvis overrasker komfort og plass i baksetet. To voksne sitter bra bak, og i motsetning til den litt større EQB på samme plattform, trekker EQA inntil 750 kg tung tilhenger.
Mye hjulstøy
Veganskinnet i setene gir et snev av luksusopplevelse, og selv på rimeligste modell lukter det premium av materialvalg og finish inne i bilen. Premiumfølelsen løftes av tilvalgpakkene som drar opp grunnprisen med 65.000 kroner, men det overraskende høye hjulstøynivået drar helhetsinntrykket ned.
EQA bygges på kompromissets begrensninger, på en el-tilpasset variant av plattformen den deler med fossile A/B-klasse-bilene.»
Betjeningsfunksjoner på rattet, de sammenbygde instrument/infotainmentskjemene og knapper/brytere for øvrig, har levd en stund i MBs minste biler. I EQA styres klimaanlegget fortsatt fra eget bryterpanel, det er lett å finne fram til dem uten nødvendigvis å ta blikket fra veien, så takk og pris for det.
Rask nok
190hk/385 Nm tar EQA til 100 på 8,6 sekunder. Den som på ramme alvor mener dette ikke er raskt nok i Norge, kan rekke opp hånden nå. Men sportslig til tross for sportsprogram? Ikke særlig, men lettbeint, passe komfortabel, høy nok til å sette seg rett inn, lett å like og enkel å forholde seg til.
MB oppgir – på papiret – 60 km forbedret rekkevidde, til 486 km på den aktuelle testbilen slik den var utstyrt. Senket bakkeklaring til 15,4 cm er med å forklare forbedringen. Men med 66,5 kWt netto batteripakke skal ikke det være mulig selv med laveste oppgitte forbruk på 14,7 kWt/100 km.
16,2 kWt i forbruk
Uansett hvor jevnt og lite aggressivt jeg kjørte på langtur i 9 plussgrader, endte forbruket på 16,2 kWt/100 km og rundt 410 km rekkevidde med snittfart på 68 km/t. Greit nok med 84,3 prosent av oppgitt rekkevidde.
DC-ladefart oppgis til maksimalt 100 kW, men den faktiske farten nådde 103 kW og jeg ladet fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på akkurat 30 minutter. Resultatet var bedre enn forventet.
OPPSUMMERT
Kompakt folkebil med forbedret rekkevidde fra tysk stjerneprodusent. Lett å like, men møter knallsterk konkurranse.
Mercedes-Benz EQA 250
Pris fra* | Kr. 471 900 |
Pris testbil* | Kr. 538 390 |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 190 hk/385 Nm |
Batteri (netto) | 66,5 kWt |
Lading DC/AC | 100/11 kW |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 8,6 sekuner |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (oppgitt/test) | 14,7-16,0/16,2 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 486 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 446/184/161 cm |
Akselavstand | 273 cm |
Bilvekt | 2 000 kg |
Nyttelast | 395 kg |
Bakkeklaring | 15,4 cm |
Tilhengervekt | 750 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 340 - 1 320 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2019) |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. *Levert Oslo |