EQA 250, MBs minste, er først og fremst lett å føle seg hjemme i. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: Mercedes-Benz EQA 250

Folkelig fra Mercedes

Mer folkelig fra Mercedes-Benz enn EQA 250 kan det ikke bli. Men utfordrerne er mange i 2023 selv etter oppgradering med mer rekkevidde.

Publisert

Mercedes-Benz EQA 250 er en gammel kjenning og testet i BilAutofil i 2021. På de to årene som er gått har MB tatt grep og økt rekkevidden fra 426 til 486 km, men samtidig skrudd opp prisen med 63.900 kroner for rimeligste variant til 471.900 kroner.

Etter at alt av fossile små og mellomstore fossilbiler forsvant fra det norske Mercedes-programmet, står ikke EQA bare fram som stjernebilprodusentens rimeligste alternativ i Norge, men utstyrt ganske nøkternt også som folkelig.

Siste EQA?

Samtidig kan det folkelige bli dens bane. Ettersom Mercedes-Benz tydelig har signalisert et fremtidig løft fra premium mot luksus, passer ikke EQA inn. Den nærliggende løsningen heter Smart, fellesprosjektet Mercedes-Benz har med kinesiske Geely (Volvo, Polestar) hvor deres modell med navnet #3 går rett i strupen på EQA 250 når den lanseres i Norge av Mercedes-Benz i 2024.

190hk/385 Nm tar EQA til 100 på 8,6 sekunder. Den som på ramme alvor mener dette ikke er raskt nok i Norge kan rekke opp hånden nå

EQA bygges på kompromissets begrensninger, på en el-tilpasset variant av plattformen den deler med fossile A/B-klasse-bilene, og som legger føringer for batteristørrelse og ikke minst plass inne i bilen og til bagasje. 340 liter bagasjerom bak og ikke noe foran imponerer slett ikke i en nær 4,5 meter lang elbil uten firehjulsdrift. Pluss for at det er plass til én ladekabel under bagasjeromsgulvet.

Knallhard konkurranse

Selv om jeg ser at jeg kan beskyldes for allerede her å ta livet av EQA, mener jeg baby-Benz bærer i seg mange av de kvaliteter som forventes bygd inn i en Mercedes-Benz, og som ikke nødvendigvis kan forventes i en Smart. Derfor har den fortsatt livets rett, selv etter at Tesla dumpet prisen på større og motorkraftigere Model Y.

Eksempelvis overrasker komfort og plass i baksetet. To voksne sitter bra bak, og i motsetning til den litt større EQB på samme plattform, trekker EQA inntil 750 kg tung tilhenger.

Mye hjulstøy

Veganskinnet i setene gir et snev av luksusopplevelse, og selv på rimeligste modell lukter det premium av materialvalg og finish inne i bilen. Premiumfølelsen løftes av tilvalgpakkene som drar opp grunnprisen med 65.000 kroner, men det overraskende høye hjulstøynivået drar helhetsinntrykket ned.

EQA bygges på kompromissets begrensninger, på en el-tilpasset variant av plattformen den deler med fossile A/B-klasse-bilene.»

Betjeningsfunksjoner på rattet, de sammenbygde instrument/infotainmentskjemene og knapper/brytere for øvrig, har levd en stund i MBs minste biler. I EQA styres klimaanlegget fortsatt fra eget bryterpanel, det er lett å finne fram til dem uten nødvendigvis å ta blikket fra veien, så takk og pris for det.

Rask nok

190hk/385 Nm tar EQA til 100 på 8,6 sekunder. Den som på ramme alvor mener dette ikke er raskt nok i Norge, kan rekke opp hånden nå. Men sportslig til tross for sportsprogram? Ikke særlig, men lettbeint, passe komfortabel, høy nok til å sette seg rett inn, lett å like og enkel å forholde seg til.

MB oppgir – på papiret – 60 km forbedret rekkevidde, til 486 km på den aktuelle testbilen slik den var utstyrt. Senket bakkeklaring til 15,4 cm er med å forklare forbedringen. Men med 66,5 kWt netto batteripakke skal ikke det være mulig selv med laveste oppgitte forbruk på 14,7 kWt/100 km.

16,2 kWt i forbruk

Uansett hvor jevnt og lite aggressivt jeg kjørte på langtur i 9 plussgrader, endte forbruket på 16,2 kWt/100 km og rundt 410 km rekkevidde med snittfart på 68 km/t. Greit nok med 84,3 prosent av oppgitt rekkevidde.

DC-ladefart oppgis til maksimalt 100 kW, men den faktiske farten nådde 103 kW og jeg ladet fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på akkurat 30 minutter. Resultatet var bedre enn forventet.

OPPSUMMERT

Kompakt folkebil med forbedret rekkevidde fra tysk stjerneprodusent. Lett å like, men møter knallsterk konkurranse.

Mercedes-Benz EQA 250

Pris fra*Kr. 471 900
Pris testbil*Kr. 538 390
MotortypeElektrisk
Motor190 hk/385 Nm
Batteri (netto)66,5 kWt
Lading DC/AC100/11 kW
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t8,6 sekuner
Toppfart160 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk (oppgitt/test)14,7-16,0/16,2 kWt
Rekkevidde (WLTP)486 km
Dimensjoner (L/B/H)446/184/161 cm
Akselavstand273 cm
Bilvekt2 000 kg
Nyttelast395 kg
Bakkeklaring15,4 cm
Tilhengervekt750 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak340 - 1 320 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2019)
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. *Levert Oslo

Kompakt, men stor nok til å dekke manges behov. (Foto: Øivind Skar)
Kompakt, men stor nok til å dekke manges behov. (Foto: Øivind Skar)
Kompakt, men stor nok til å dekke manges behov. (Foto: Øivind Skar)
MBs minste kan bli erstattet av Smarts elbilprogram. (Foto: Øivind Skar)
Rimeligste Mercedes-Benz i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Dette er MBs eldste førermiljø, men det duger fortsatt. (Foto: Øivind Skar)
Takk og pris for at klimaanlegget ikke styres via skjerm. (Foto: Øivind Skar)
Kjøreprogramvelger, lydvolumhjul og en rekke andre funksjoner kan fortsatt styres via berøringsplaten på midtkonsollen. (Foto: Øivind Skar)
Rimeligste Mercedes-Benz i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Instrumentskjerm med mange visningsmuligheter. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS