-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Spionbilder og video:
Geländewagen på strøm
Helt siden den nye generasjonen G-Klasse debuterte i 2018, har en elektrisk versjon ligget i kortene. Her er den observert i Lappland, og i løpet av året får den trolig sin debut.
Og den tidligere California-guvernøren var kjapt ute med å si at en slik ønsket han seg, men som elbil – noe han fikk løfte om ville kommer fra den tidligere Mercedes-sjefen.
Vi fikk en ny bekreftelse på IAA i München høsten 2021 hvor bilen ble vist som Concept EQG, med alle G-Klassens prestasjoner intakt og bygget på samme måte med body-on-frame og batteriene plassert i rammen.
Konseptet hadde en motor for hvert hjul samt en totrinns transmisjon med reduksjonsgir for krevende terrengoppgaver. Og vi fikk Schöckl-løftet. (Les saken om konseptet så får du vite hva det innebærer.)
Våre spionfotografer kan nå bekrefte at detaljer fra konseptet er overført til produksjonsutgaven. De fire individuelle motorene betyr blant annet at bilen kan snu seg rundt «på flekken», slik for eksempel en beltedrevet maskin kan gjøre. Mercedes kaller dette en G-sving.
Konseptbilen var utstyrt med et belyst panel i stedet for grill, og den tette maskeringen av fronten på denne prototypen kan tyde på at Mercedes jobber med noe tilsvarende for produksjonsutgaven.
Et annet element som er med videre fra konseptet er boksen på bakdøra hvor man tradisjonelt finner reservehjulet. «Den gamle redaktør» fleipet om at de skulle benytte kvadratiske dekk da han omtalte konseptet, men trolig vil kassen inneholde ladeutstyr.
Mercedes har foreløpig ikke kommet med detaljer om effekt eller rekkevidde, men har antydet at de vil benytte en ny batteriteknologi som slår positivt ut for rekkevidden.
De har heller ikke gitt noen offisiell lanseringsdato for modellen, men IAA i München i september kan nok være en aktuell arena – to år etter at de lanserte konseptet på samme sted.