-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">Kia EV5</span> utfordrer i en meget populær nisje hvor konkurransen er stor. Om den kommer til Europa antar vi den vil tilbys med mulighet for firehjulsdrift.](https://image.bilnorge.no/4062702.webp?imageId=4062702&width=960&height=548&format=jpg)
Mellomstor SUV
Kia viser ny utfordrer i Kina
Det er bilutstilling i Chengdu i Kina, og der har Kia vist sin kompakte crossover, EV5 i produksjonsdrakt. I første omgang skal den selges i Kina, men det ligger også i planene at den skal bli global.
Vi fikk en forsmak gjennom EV5 Concept i mars, og selv om designen nå er noe nedtonet er mye av konseptets design med videre. Vi ser også at den har mye til felles med storebror EV9 som kommer til Norge i løpet av andre halvår.
Det er sparsomt med tekniske detaljer fra Kia, men CarNewsChina har tilgang til en del spesifikasjoner gjennom den kinesiske MIIT-godkjenningen.
De forteller at bilens fysiske mål er 462 x 188 x 172 centimeter over en akselavstand på 275 cm. Dermed havner den i en nisje med konkurrenter som blant annet VW ID.4 og Nissan Ariya.
Bilen skal bygges på Hyundai/Kias E-GMP plattform, og de forteller at biler for eksport skal benytte Blade-batterier fra BYD.
CarNewsChina antyder en batterikapasitet på inntil 82 kWt som etter kinesisk målemetode gir en rekkevidde på rundt 600 kilometer. Videre forteller de om en motor på 160 kW/217 hk med maks dreiemoment på 310 Nm.
Produksjonen i Kina starter i november, og det er foreløpig ikke sluppet informasjon som angår Europa eller andre eksportmarkeder.