-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Ford Explorer
Fords nye folkebil
Explorer blir Fords viktigste bil siden lanseringen av Mustang Mach-E ved inngangen til 2021, og tyskeren med det amerikanske navnet sikter inn blant topp-fem neste år. Pris fra 399.000 kroner.
Knapt spiller det noen rolle at enkelte mener Ford besudlet Mustangs navn og rykte ved å bruke dette ikoniske navnet på en elektrisk modell, selv ikke når Mach-E ble lagt til.
Siden lanseringen helt på tampen av 2021, har Ford registrert drøyt 15.300 Mach-E i Norge. Etter at Mach-E entret show-rommene har den utgjort 74,3 prosent av Fords nyregistrerte personbiler i Norge.
Selv inne i det fjerde året er denne meksikanskbygde Forden sjette mest valgte uansett bilklasse, følge OFV.
Bestselgerambisjoner
Så det er med et tilhengerlass optimisme Ford rydder plass til merkets fjerde elbil etter den kortlivede Focus Electric, Mustang Mach-E og F-150 Lightning: Explorer. Med produsentens amerikansk opphav som bakgrunn, hentes nok en gang navnet til en elbilsatsing fra en av Fords historiske USA-travere, og nok en gang har den elektriske og europeiske Explorer intet annet felles med sjette generasjon av USA-varianten enn den blå navnelogoen i grillen og et snev av designlikhet.
Men Ford skal gjøre mye galt om ikke Køln-produserte Explorer blir merkets volumselger når de første kundebilene med lang rekkevidde/4x4 ankommer i september, og de bakhjulsdrevne billigvariantene med det minste batteriet utpå nyåret.
Fords folkevogn
Det er ikke på noen måte tilfeldig at jeg bruker Fords nye folkebil i tittelen. Her spiller folkebil på Folkevogn, eller Volkswagen som de helst sier i Wolfsburg. Den forholdsvis omfattende samarbeidsavtalen mellom Ford og VW har ikke bare resultert i pickupen Ranger/Amarok, men også Explorer som bæres oppe av VWs ID-plattform, plattformen som danner basis for et omfattende modellutvalg fra Audi, Cupra, Skoda og VW.
Sånn sett angriper Explorer halvbror og VW-bestselger ID.4 der det svir mest: i salgslokalene. Med lengde på 4,47 meter måler Forden 11 cm mindre mellom støtfangerne enn ID.4 hvilket først og fremst rammer bagasjerommet og dets 70 liter mindre lastevolum.
I dette racet om familiebilkundene hører ikke minst Tesla Model Y hjemme, men også Skoda Enyaq, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Volvo EX40, BYD Seal U, KGM Torres, Polestar 2, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Xpeng G6, for å ha nevnt Explorers viktigste konkurrenter.
Ford skal gjøre mye galt om ikke Køln-produserte Explorer blir merkets volumselger når de første kundebilene med lang rekkevidde/4x4 ankommer i september, og de bakhjulsdrevne billigvariantene med det minste batteriet utpå nyåret.
Her er noen nøkkeltall og priser:
* 52 kWt, bakhjulsdrift, 170 hk, 399.000 kroner.
* 77 kWt, bakhjulsdrift, 286 hk, 449.000 kroner.
* 79 kWt, firehjulsdrift, 340 hk. 478.000 kroner
* Premium tillegg: Ca 21.000 kroner.
* Prisene inkluderer fri service i fem år.
Selv om Explorer deler batteripakker, motorytelser og mye av det du ikke ser bak karosseriplatene med ID-modellene, har Ford gjort så god jobb med innpakkingen at kun detaljer avslører VW-påvirkningen, som trommelbremsene bak, den håpløse dobbeltfunksjonen med tre knapper for å åpne fire vinduer, at den digre og spylbare frunken fra Mustang Mach-E mangler og at girvelgeren har de samme funksjonene.
Men medieskjermen som kan vinkles er helt annerledes enn i ID.4 og har et smart og automatisk låsbart rom bak. Flere av de irriterende varslingsfunksjonene nås via hurtigknapp om den kodes slik.
Vanskelig å gjøre en el-SUV kjøreglad
Fem kjøremodus, økonomi, normal, sport, individuell og grep (AWD) danner utgangspunktet for å kopiere over Ford kjøreglede-DNA til Explorer, men det viser seg å være mer enn vanskelig å gjøre den drøyt to tonn tunge elektriske SUV-en like kjøreglad som eksempelvis mye lettere, men dessverre utgåtte Focus.
Ikke det at Explorer med 4x4 og 340 hk ikke er rask nok, for det er den virkelig når 0-100 km/t legges bak på 5,3 sekunder hvilket gjør at den i akselerasjon lett drar fra sprinteren Focus ST, men jeg legger ikke skjul på at når svingene kommer tett på, drømmer jeg om Focus ST. Likevel: Dette holder i massevis til det bilen skal brukes til.
(saken fortsetter)
Flere varianter
Ford Explorer kommer altså med RWD/AWD, tre motoreffekter, to batteristørrelser og i to utstyrsvarianter. Men glem den lille batteripakken til utpå høsten. 85 prosent av de som så langt har bestilt Explorer krysset av for AWD, 65 prosent har valgt premium pakke og 20 prosent AWD med standard utstyrspakke som gir rekkevidde inntil 602 km under optimale forhold, ifølge importøren.
Premiumpakken inneholder 20 tommer store hjul framfor 19-tommere, fetere lydanlegg, LED Matrix-lys, handsfree og elektrisk bakluke og mulighet for panoramatak. Taket koster 12.500 kroner ekstra. Innfellbart tilhengerfeste prises til 10.000 kroner (1.200 kg med AWD, 1.000 kg med RWD).
Headup koster ekstra
Noe overraskende tar Ford 18.000 kroner for å inkludere førerassistentpakken som blant annet inneholder headupdisplay, parkeringshjelp og aktiv filholder (13.000 kroner tillegg med premium utsyrspakke).
Heldigvis er ingen av funksjonene i selve bilen abonnementsbasert med utløpsdato slik det etter hvert dessverre er blitt på mange bilmodeller.
Data Ford Explorer LR
Pris Explorer LR - RWD | Kr. 449 000 |
Pris Explorer LR - AWD | Kr. 478 000 |
Premium tillegg | Kr. 21.000 |
Ytelse RWD | 286 hk/545 hk |
Ytelse AWD | 340 hk/679 Nm |
0-100 km/t | 6,4/5,3 sek |
Toppfart | 180 km/t |
Batteri | 77/79 kWt |
Lading DC/AC | 135/185 kWt |
Ladefart 10-80% | 28/26 min |
Strømforbruk 100 km (test) | 18,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 602-532 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 447/187/163 cm |
Akselavstand | 277 cm |
Bilvekt | 2 092 kg |
Nyttelast | Opp til 585 kg |
Bakkeklaring | 19,3/20,2 cm |
Tilhengervekt | 1.000/1 200 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 470 - 1 442 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Ex framt/levering. |