-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Fabia vRS:
Dieseldrevet adrenalinkick
Lille Fabia vil også være tøff og morsom, og velger dieselskyv fremfor turtallsvillig bensinmotor.


Passe aggressiv front
Passe aggressiv front
Først publisert i BIL 1/2 - 2004
Nå som Skoda bruker Fabia som plattform for sin WRC-rallybil, er det bare rett og rimelig at den kommer i en heftig sivil-versjon. I stedet for bensinmotor har de puttet en 1,9-liters turbodieselmotor under panseret, med respektable 130 hk og 310 Nm. I samme slengen putter de på ESP og 6-gears kasse.
Når den samtidig senkes og får strammere fjæring, med 16-tommers alu-felger, sportsseter og sportsratt, er det i alle fall på papiret en kjøremaskin. Og den føles som en langt mer solid bil enn sine tamme søsken. Setene er sportslig utformet men samtidig komfortable. Nå var veiene dekket av snø i hele perioden vi hadde bilen til prøvekjøring, og det blir dermed vanskelig å være særlig bastant angående kjøreegenskapene.
Motoren i Fabia vRS er sterk, og turboeffekten utfyller dieselkraften slik at man har et ganske bredt turtallsområde tilgjengelig. Med solide 310 Nm dreiemoment på lager spiller ikke 6-trinns gearkassa så stor rolle. Det drar godt uansett hvilket gear du har inne. Og bremsene (grønnlakkert, i sann Skoda motorsport-stil) er meget gode.
En så liten bil som Fabia, med en så stor og tung dieselmotor under panseret, er jo resepten på å få en understyrt bil. Og jo da, bilen har lett for å søke mot svingenes ytterkant når farten er stor. Man vinner på å heller ta det rolig inn mot svingen, for så å sikte seg inn på en god linje ut og la det solide dreiemomentet skyve deg av gårde. Da gjerne med ESP utkoblet. Bilen er likevel ganske godt balansert, sin tunge front tatt i betraktning.
En liten bil med masse hester og newtonmetere under panseret skulle man tro var skikkelig moro å tyne på svingete veier, men faktisk er den ikke det – i stedet fungerer den bedre som en ganske komfortabel småbil med solide krefter. For bortsett fra noe dieselknakking ved start og de laveste turtall, og kanskje litt mye støy fra hjulhusene, er det komforten og evnen til å flytte på seg uten særlig anstrengelse som utmerker denne bilen. Ja, i tillegg til det behagelige drivstofforbruket da. Skal man på langtur uten alt for mye bagasje er den midt i blinken.
Problemet til Fabia vRS er at med en pris på 274.900 kr ligger den tett opp til Mini Cooper S i pris, en bil som er langt mer morsom å kjøre. Og det er et tankekors at den nye Golf 2.0 TDI med 140 hk og 320 Nm koster bare noen usle tusenlapper mer.
Skoda Fabia vRS:
Pris: kr. 274.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1896 ccm. 96 kW (130 hk) v/4000 o/min. 310 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 400 x 164 x 144 cm. Akselavstand: 246 cm.
Egenvekt m/fører: 1245 kg. Tillatt totalvekt: 1720 kg.
Dekk: 205/45R16.
Bagasjerom: 260 liter (VDA). Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,6 sek
Toppfart: 204 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,51 l/mil
CO2-utslipp: 138 g/km
Konkurrenter: Mini Cooper S, Seat Ibiza 1.9 TDI 130, Peugeot 206 GTI.