-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Førerretten for minibuss begrenses
Fra 1. mars 2004 blir førerkortet (D1: minibuss) begrenset til busser som ikke er lengre enn 7,5 meter. De nye reglene innebærer at en må ha førerkort for buss (D) for å kunne kjøre busser som er lengre enn 7,5 meter.
-Noen har skaffet seg en lang buss som er ombygd ved at seter er tatt ut, slik at den ikke har flere enn 16 passasjerplasser. Det er disse som vil bli rammet av de nye reglene. Ut fra kjøretøy- og førerkortregisteret vil dette kunne gjelde i overkant av 100 personer. For de aller fleste med førerkort for minibuss vil regelendringene ikke ha noen betydning, sier rådgiver Marit Aasen Heggdal i Statens vegvesen.
Hensikten med å sette maksimal lengde 7,5 meter for denne førerkortklassen er å tette igjen et hull i regelverket som oppsto i 1997. Det kom som en følge av EØS-avtalen.
Før 1997 var det en grense på 6 meter for minibuss. Fra 1997 har det ikke vært lengdebegrensing på minibusser, bare begrensing av antall passasjerplasser. Det har vært mulig å bygge om vanlige busser ved å ta ut seter og dermed gjøre det tillatt å kjøre bussen med minibussførerkort.
-Dette har aldri vært en ønsket løsning og det har vært tatt initiativ for å sette en form for begrensing. Når vi nå endrer regelverket, øker vi lengden for minibusser til 7,5 meter. Det gjøres med bakgrunn i lengden på de minibussene som er produsert som minibusser. De nye reglene skal derfor ikke medføre problemer for originalt produserte minibusser. Den endringen som nå er vedtatt mener vi ligger innenfor rammen av EØS-avtalen, sier Marit Aasen Heggdal.
I spesielle tilfeller kan det etter søknad gis dispensasjon. Dette kan for eksempel være aktuelt for de som før 1. mars 2004 eier eller disponerer en minibuss som er lengre enn 7,5 meter og har førerkort for klasse D1 (minibuss).
-Det har alltid vært en forutsetning at minibuss skulle være mindre i omfang enn en vanlig stor buss. Å kjøre en lang buss er en krevende oppgave og det bør derfor settes større krav til føreren enn til en minibussfører, sier Aasen Heggdal.