-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ser du bilen bak deg?
Er det lenge siden du skiftet vindusvisker bak? Da er du i godt selskap, viser tall fra bransjen.

– Det er så godt som ingen som bytter viskeren like ofte bak som foran. Noen husker å bytte først når de hører metallet skrape mot bakruta, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema Norge.
Biltema er storleverandør av bilrekvisita til norske bileiere og selger nærmere 600.000 vindusviskere hvert år. De aller fleste til frontruta. Vi kjøper over tre ganger flere vindusviskere til frontruta på førersiden enn til bakvinduet, viser Biltema-tallene.
– Det er naturlig å prioritere sikten fremover, men på saltete veier er det bakvinduet som blir mest tilgriset. Det er mange gjengrodde vinduer der ute i trafikken, sier Svenningsen.
Synlig utrykning
Du får sannsynligvis ikke bot for å kjøre med viskere som er blitt for slitne til å fjerne skitt og snø fra bakvinduet.
– Bilsjåfører skal ha god sikt til alle kanter når det kjøres, både fremover, sidelengs og bakover. Men så lenge du har sikt fremover og ut begge sidevinduene foran, gir vi ikke bot. En grisete bakrute og slitne viskere vil imidlertid bli påpekt i en kontrollsituasjon, sier sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen.
Det er gode grunner til at sikten skal være god bakover også, påpeker UP-sjefen.
– Du skal kunne oppdage utrykningskjøretøy som må raskt fram i trafikken. Det er viktig å følge med i bakspeilet på bilen som ligger tett på bak, for eksempel om han har planer om å kjøre forbi, sier Karlsen.
Rygging er enda en god grunn til å ha god utsikt bakover.
Ferskvare
Det er neppe bare forglemmelse som forklarer den store forskjellen på hvor ofte vi bytter vindusviskere foran og bak.
– Viskerbladene bak slites også mindre. Det er de fremre viskerne som får kjørt seg når du er på farten og regnet høljer ned, sier Knut Svenningsen i Biltema.
Direktesalg av viskere til bileiere forteller heller ikke hele bildet. Bileiere som tar servicen på merkeverksted får gjerne byttet vindusviskerne bak.
Du anbefales å bytte vindusviskere minst én gang i året.
– Behovet er noe mindre bak enn foran, men viskergummi er ferskvare. Gamle, stive vindusviskere får redusert effekt selv om de ikke slitt ned, sier han.
Heller ikke viskerne på passasjersiden skiftes like ofte som på førersiden. Salget av viskerblad til passasjersiden ligger på to tredjedeler av antallet viskere som selges til førersiden, viser Biltema-tall for viskere som er tilpasset spesifikke bilmodeller.