-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ford SVT F-150 Lightning:
"Greased Lightning"
Tittelen er hentet fra musikalen Grease, og fritt oversatt betyr det "Olja Lyn", noe som passer svært godt til denne pickupen. Med 360 hk og et dreiemoment på 596 Nm (!) er den kanskje verdens raskeste pickup. Vi har forsiktig prøvd lynet på norske veier.
SVT er for øvrig forkortelsen for Special Vehicle Team, et eget team hos Ford som er ansvarlig for å ta fram nisjemodeller for bilentusiaster. Teamet ble dannet i 1991, og de to første kjøretøyene ble vist på Chicago Auto Show i 1992. Det var den første versjonen av Ford SVT F-150 Lightning og Ford SVT Mustang Cobra. Kort tid etter så racingversjonen Cobra R dagens lys.
V8 med kompressor
Pickupen vi har prøvekjørt kom på markedet i 1999. Under panseret sitter en 5,4-liters Triton V8 utstyrt med aluminiumtopper, Eaton kompressor, intercooler og grenrør. Oppskriften gir en imponerende motor. Effekten er på 360 hk ved 4750 o/min, mens dreiemomentet er på hele 596 Nm ved 3000 o/min! Denne muskelpakken er koplet til den firetrinns automatkassen 4R100, den samme kassen som Ford bruker i kombinasjon med Navistar-dieselen på 7,3 liter. Kjølingen av motor og gearkasse er selvsagt optimert til oppgavene.
For (å forsøke) å få traction, er bilen utstyrt med Goodyear Eagle F1-GSTM dekk i dimensjonen 295/45ZR-18 foran og bak. Med full klaff under akselerasjonen (hjulspinn oppstår lett) gjør den 2120 kg tunge pickupen unna 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder! Det er raskere enn sportsbiler som Audi TT Quattro og Porsche Boxter. Snakker vi om verdens raskeste pickup?
Kompressormatingen står en Eaton Generation IV Supercharger (kompressor) for. Denne drives av veivakselen og er dermed i virksomhet hele tiden. I forhold til en turbo, som jo drives av eksosgass, gir en kompressor ladeluft til motoren med en gang man trykker på gasspedalen. En turbo er avhengig av at eksosgassen øker før effekten av turboen inntreffer.
Eaton kompressoren er konstruert slik at den komprimerte luften bare mates inn i motoren når det trengs. Eaton har levert kompressorer til Ford siden 1989, da Ford Thunder-bird SC kom med kompressor. Eatons kompressorer er av Roots-typen, opprinnelig designet for 140 år siden til bruk for utlufting av gruver! Mercedes benyttet Roots-kompressor på sportsbiler allerede i 20-årene. Med andre ord ikke akkurat hightech.
Understell
Kjøreinntrykket av pickupen preges av motorens ustoppelige trekkraft, det vil si, ved 5400 o/min kuttes bensin-tilførselen, men opp til det drar det uhemmet. Følelsen er omtrent som en vass motorsykkel, og lyden av kompressoren er selve prikken over i-en. For å takle den sterke motoren har SVT-gutta hos Ford laget en såkalt SVT-suspension.
I tillegg til stivere fjæring i form av skrufjærer foran og blad-fjærer (ikke det mest sportslige opphenget) bak, har Lightning gassdempere foran og bak. I tillegg sitter et 31 mm stabilisatorstag foran, mens den stive bakakselen har et 23 mm stabilisatorstag. Selv om bilen oppfattes som stiv, står nok ikke kjøre-egenskapene helt i forhold til driv-verket. En utrent sjåfør får fort problemer med å håndtere denne kruttpakka.
Lightning er utstyrt med skivebremser på alle fire hjulene. Disse er hentet fra storebroren F-250 SuperDuty. ABS er selvsagt standard, på amerikansk vis er så å si alt annet av utstyr også standard. Interiøret preges av de spesial-designede setene i stoff med skinnbesetning. Bilen er for øvrig en 3-seter.