-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Formel 1 (liter)
"Min Formel 1 er 1-liters-bilen" pleide alltid Ferdinand Piëch å si når han ble spurt om Volkswagen og F1-planer. Og så føyde han til: "for der er alle vinnere".
Vi ga deg en forsmak på XL1 noen dager før den debuterte i Genève. Etter det tilbragte jeg noen timer rundt, i og delvis under den, på utstillingen. Og flere detaljer har dukket opp.
Jeg er imponert.
Det som er litt trist med forbruket – og her er det jo lavt forbruk det dreier seg om – er at denne klarer 0,083 l/mil i kjøresyklusen. I denne standarden er det bare én desimal, og der følger man ikke en gang vanlige skoleregnings-regler, men forhøyer alt opp.
Så dette er en bil på 0,09 liter per mil som for alltid kommer til å bli hetende en-liters bilen (1 l/100 km) på tross av at den altså ligger nesten 20 prosent under literen.
Og 0,21 gram CO2 per kilometer er mindre enn du og kua di belaster resten av verden med.
Men glem det – vi bygde en gang et slags skateboard med en 2,5 ccm hysterisk modellflymotor og en vanvittig utveksling. Det gikk det også, og brukte ikke mye dop.
Men XL1 er mye mer enn bare noe som bruker lite drivstoff. For det første er det altså en to-seter som møter alle aktuelle utslipps- og sikkerhetskrav og som ikke veier mer enn 795 kg. Min lille Copen-bil gjør ikke langt fra det, men veier allikevel mer.
For det andre er dette en teknologibærer på meget høyt nivå. «Et fyrtårn for vår planlagte hybrid- og el-offensiv» som utviklingssjef Ulrich Hackenberg sa det.
VW-konsernet har vært utrolig trege med å sette hybrid- og el-løsninger i produksjon - selv om de har syslet med slike tanker fra den spennende Audi Duo fra 1989 (som det faktisk ble solgt noen av da den dukket opp i ny tapping to år senere).
Nå er de imidlertid klare. E-tron og g-tron og elektrisk up og Golf med plug-in hybrid (35 gram regner man med der) og meget annet.
Og siden de nå jobber med slike enheter som moduler også – og ikke bare plattformer, sier Hackenberg at de skal kunne bygge for eksempel Golfer med bensinmotor, dieselmotor, naturgassmotor, elmotor, hybrid-system – plug-in eller ikke, og etanoltanker på det samme samlebåndet.
«Vil markedet ha en elutgave, så bygger vi den, og vil det ha en diesel, så bygger vi den. På det samme båndet» sier han.
Avhengig av hvem du spurte, skulle denne håndbygde eksperimentbilen bygges i 50 eller 250 eksemplarer.
Og avhengig av hvem du spurte skulle den bare leases, eller den skulle bare selges i Østerrike og Tyskland. Dersom du er blant de heldige, utvalgte, kan du velge mellom 16 eksteriørfarger og 16 interiørforslag. Designerne har jommen vært aktive her også.
Men prosjektsjefen, Holger Bock var mer konkret:
«Selvfølgelig har vi gått i delehyllene våre her også. Skinnene til setereguleringen kommer fra den Poloen vi bygger i India. Boltene som fester dørene til taket, men som sprenges vekk dersom du ender opp ned, kommer fra Lamborghini. Bremseservoen finner du også hos noen Audier og LED’ene i hovedlysene ligger i kilometervis på delelageret».
Men de smidde magnesiumsfelgene er helt spesielle. «Ellers hadde vi ikke klart å holde vekten».