Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Volkswagen XL1

Formel 1 (liter)

"Min Formel 1 er 1-liters-bilen" pleide alltid Ferdinand Piëch å si når han ble spurt om Volkswagen og F1-planer. Og så føyde han til: "for der er alle vinnere".

Publisert Sist oppdatert

Vi ga deg en forsmak på XL1 noen dager før den debuterte i Genève. Etter det tilbragte jeg noen timer rundt, i og delvis under den, på utstillingen. Og flere detaljer har dukket opp.

Jeg er imponert.

Det som er litt trist med forbruket – og her er det jo lavt forbruk det dreier seg om – er at denne klarer 0,083 l/mil i kjøresyklusen. I denne standarden er det bare én desimal, og der følger man ikke en gang vanlige skoleregnings-regler, men forhøyer alt opp.

Så dette er en bil på 0,09 liter per mil som for alltid kommer til å bli hetende en-liters bilen (1 l/100 km) på tross av at den altså ligger nesten 20 prosent under literen.

Og 0,21 gram CO2 per kilometer er mindre enn du og kua di belaster resten av verden med.

Men glem det – vi bygde en gang et slags skateboard med en 2,5 ccm hysterisk modellflymotor og en vanvittig utveksling. Det gikk det også, og brukte ikke mye dop.

Men XL1 er mye mer enn bare noe som bruker lite drivstoff. For det første er det altså en to-seter som møter alle aktuelle utslipps- og sikkerhetskrav og som ikke veier mer enn 795 kg. Min lille Copen-bil gjør ikke langt fra det, men veier allikevel mer.

For det andre er dette en teknologibærer på meget høyt nivå. «Et fyrtårn for vår planlagte hybrid- og el-offensiv» som utviklingssjef Ulrich Hackenberg sa det.

VW-konsernet har vært utrolig trege med å sette hybrid- og el-løsninger i produksjon - selv om de har syslet med slike tanker fra den spennende Audi Duo fra 1989 (som det faktisk ble solgt noen av da den dukket opp i ny tapping to år senere).

Nå er de imidlertid klare. E-tron og g-tron og elektrisk up og Golf med plug-in hybrid (35 gram regner man med der) og meget annet.

Og siden de nå jobber med slike enheter som moduler også – og ikke bare plattformer, sier Hackenberg at de skal kunne bygge for eksempel Golfer med bensinmotor, dieselmotor, naturgassmotor, elmotor, hybrid-system – plug-in eller ikke, og etanoltanker på det samme samlebåndet.

«Vil markedet ha en elutgave, så bygger vi den, og vil det ha en diesel, så bygger vi den. På det samme båndet» sier han.

Avhengig av hvem du spurte, skulle denne håndbygde eksperimentbilen bygges i 50 eller 250 eksemplarer.

Og avhengig av hvem du spurte skulle den bare leases, eller den skulle bare selges i Østerrike og Tyskland. Dersom du er blant de heldige, utvalgte, kan du velge mellom 16 eksteriørfarger og 16 interiørforslag. Designerne har jommen vært aktive her også.

Men prosjektsjefen, Holger Bock var mer konkret:

«Selvfølgelig har vi gått i delehyllene våre her også. Skinnene til setereguleringen kommer fra den Poloen vi bygger i India. Boltene som fester dørene til taket, men som sprenges vekk dersom du ender opp ned, kommer fra Lamborghini. Bremseservoen finner du også hos noen Audier og LED’ene i hovedlysene ligger i kilometervis på delelageret».

Men de smidde magnesiumsfelgene er helt spesielle. «Ellers hadde vi ikke klart å holde vekten».

Powered by Labrador CMS