-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tivoliet kommer til byen
Hvor mange konseptbiler SsangYong har vist oss aner jeg ikke. De hadde noen på Paris-utstillingen i fjor også, som vi ikke helt torde håpe på. Men nå er de her.
Punkt en: dette var vellykket og midt i det sterkest voksende segmentet i Europa, eller i hele verden forresten.
Punkt to: dette er den første nye modellen etter at koreanske SsangYong ble overtatt av indiske Mahindra.
Punkt tre: etter år med nesten komplett fravær på blant annet det norske markedet, og med attester som «verdens schtøggeste bil», er dette en glimrende mulighet for å reise seg igjen.
Kompakt SUV heter det, det er bare noen uker siden Renault viste sin Kayak – eller hva den til slutt ble hetende – og flere kommer til å komme. B-segment SUV er antakelig det vi kan klasse den som. Juke, Mokka og 500 X er blant kollegene.
Bensin eller diesel, 1,6 med 128 eller 115 hk og ikke akkurat rørende lave utslippsverdier (alle er selvfølgelig Euro 6-kapable). Selv om de er utstyrt med stop/start og alle de moderne hjelpemidler som kan skaffes i dag. Inklusive «smart» styring (med tre forskjellige versjoner) og «smart» firehjulsdrift – dersom man ønsker det.
Fremkommelighet
Og noen av målene tyder på at den er tenkt som seriøs bakkeklatrer. 167 mm bakkeklaring, 20,8 grader angrepsvinkel på en bakke, og muligheter til å avslutte en 28-graders bakke.
Ganske imponerende, selv om det vel er få som kjøper biler i dette segmentet for å komme fram i villmarken.
Og der ser jeg også at det er ikke et ord om utvendige mål i pressematerialet og det oppdaget jeg ikke før det var for seint å spørre. (Men det kunne du funnet på BilNorge, Sørensen (Red.anm.))
Men jeg fikk med meg nesten 180 cm innvendig bredde, bredeste i klassen». Og så fikk jeg heldigvis med meg bagasjevolumet som koreanerne så sjarmerende beskriver som 423 kubikkliter.
Mener alvor
Og jeg har da også fått med meg at Anand Mahindra er helt klar på at han ikke bare skal redde SsangYong, men også hvordan. Blant annet ved å senke kostnadene, hvilket blant annet har gjort at ganske mange arbeidere har mistet jobben.
Og da Tivoli ble lansert på hjemmemarkedet i Seoul sentrum i januar, ble det noen skikkelige klæsj mellom det ugreie sør-koreanske opprørspolitiet og de oppsagte arbeiderne.
«Men jeg ber koreanerne huske på at i 2009 var det ikke mange som regnet med at SsangYong kunne overleve i det hele tatt. Nå er det tross alt 4.800 der som kan fortsette å jobbe, og kanskje vi med tiden kan skaffe arbeidsplasser til enda flere», sier Anand Mahindra.
Skal vil dømme etter det vi så i Genève, burde dette være en bil som kan generere både volum og penger i Europa også.