-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye fraspark fra Spyker
En dag får vi kanskje vite hvordan Spyker overlevde. Det var ikke det de snakket om i Genève akkurat, det var den nye bilen deres.
Ryktet hadde gått i forkant. Ikke bare skulle Spyker tilbake til Genève, etter at de hadde brent seg skikkelig på mange ting – ikke bare på Saab-eventyret.
Les også: Spyker lever – tross alt
Men de skulle også komme med en oppsiktsvekkende elektrisk versjon. De var jo nå i tett samarbeid med amerikanske Volta Volaré – noen folk som skal bygge elektriske fly.
Men det vi fikk se var noe helt annet.
Særpreg
For det første så den ut som tidligere Spykere – særpreg kan du godt få lov til å påstå at de har. Og for det andre var det forbrenning – akkurat som i gamle dager. Fra en motor hentet fra Audi. Men her er 4,2-literen kompressormatet og gir 518 hester.
Du finner tiligere Spyker-modeller ved å skrive Spyker i fritekst søkefeltet eller klikke her
En hyggelig detalj var også da jeg oppdaget at interiøret hadde de gamle karaktertrekkene. Start-bryteren var formet som på bombeslipp-mekanismen på fly fra første verdenskrig (bygde Spyker bombefly?) og pedalene var stående.
Sa jeg særpreg?
Men propellmotivet i fronten har de droppet, i stedet er det noen nye NAC luftinntak for å bedre på strømlinjene. Chassiset er også forbedret, masse foldede aluminiumplater der, med en stivhet som de stolt oppgir til 24.000 Nm/grad – det er stivt. Og 10 % stivere enn forgjengeren.
Blir ved sin lest
Akkurat som forgjengeren blir også denne bilen bygget opp hos CPP i Coventry. Akkurat nå holder de på der med å bygge de siste utgavene av C8 Aileron – så skal de i gang med de 50 eksemplarene av denne nye Preliator.
Hva som skjer videre aner jeg ikke. Men vi kan kanskje regne med at de har lært at det ikke er så smart å blande seg bort i Formel 1, eller å forsøke å overta storindustri, og at de holder seg til det de kan: småserie-luksusbil-bygging.
For det er gøy med folk som Spyker, der det er åpenbart det ikke først og fremst er trender som følges, men egne, klare, ideer.
Forresten: du ville ha noen data? 463 x 195 x 120 cm. Akselavstand 273 cm og 1390 kg. 57 liter bensintank, 120 liter spesialsydd Louis Vuitton bagasjeplass. 0-100 på 3,7 og 322 km/t i toppfart. Pris rundt 330.000 euro.