-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Seats minste, endelig presentert
Bravo – Seat er den første produsenten som hadde mot nok til å imitere Renaults Twizy-oppskrift.
Det er helt utrolig. Nå er det ti år siden Renault viste sin revolusjonerende Twizy som konsept. Det tok litt tid før den kom i produksjon, og den er selvfølgelig ikke blitt noen suksess.
Til det er den altfor smart.
I dag har Renault flyttet produksjonen fra sportsbilsmia i Frankrike til Samsung i Korea, men den lever da fremdeles – og er en milepæl for alle early adopters som ikke bare har smart bymobilitet i kjeften.
De av dere som har fulgt meg på mine siste besøk hos Seat har – håper jeg – forstått at de hadde noe lignende på gang.
Jeg har vel sagt det så sterkt som det overhodet var mulig – uten å avsløre noe jeg var bedt om ikke å fortelle om.
Seat kommer med sin Twizy, lansert, sammen med brettbare smart-telefoner, på Mobil- og Mobilitetsarrangementet i Barcelona i dag.
Minimò heter den – det er slett ikke sagt noe om produksjon, men det skulle da bare mangle – og de som ikke er i Barcelona nå skal få møte den for første gang i Genève til uka.
Foreløpig vet jeg ikke særlig mer enn dere om den. Den måler 2,5 x 1,24 meter (der Twizy måler 232 og 119 cm), og den har 17-tommere der Twizy har 13.
Det høres smart ut i et typisk gatehullkjøremiljø.
Spanjolen har også tandemseter og dører som har litt Lamborghini-dramaturgi over seg. Pussig nok er døren smalere på «førersiden» som de kaller venstre, og bredere på passasjersiden – den ved fortauskanten.
Det er kanskje å ta det litt for alvorlig – på min Twizy er det ofte slik at man går inn på den ene siden og ut på den andre – da har man virkelig følelsen av å ha vært på en reise.
Men det er et par andre detaljer jeg ser på med litt mindre glede. For det første tette dører – vinduer helt opp. Hva er poenget? Da må man ha varmeapparat og ventilasjon og alt det som koster vekt og eter energi.
Det har aldri vært noe problem med vindusløs Twizy i minus tjue. Et litt tjukkere skjerf. Ikke noe som iser, ikke noe som dugger.
Men det har jeg allerede diskutert i Martorell – de hørte åpenbart ikke på meg (eller var kommet for langt med Minimò til å kunne endre den).
Jeg skjønner ikke helt poenget med bakrute heller – men det gjør kanskje at den ser bedre ut.
Høres dette konservativt ut? Det er gøy, beskylde en ihuga Twizy-fører for å være konservativ!
Men med alt dette lurer jeg veldig på hva vekten er. Den er nemlig også utstyrt med 100 kilometer rekkevidde, heter det i de første informasjonene. Det betyr nok større batterikapasitet enn i Twizyen, og derfor sikkert også kraftigere motor og dermed er man inne i en ond sirkel.
Batteriene er forresten montert i en kassett slik at de kan skiftes med full-ladede på sekunder. Da går man glipp av mange lange luncher hvis man skulle kjøre den første hjem til Norge fra Barcelona.
Jeg blir enda mer skeptisk når jeg får høre at Minimò klargjøres for nivå 4 autonomi og at den er stappfull av digitale nøkler og Android Auto autonomi.