-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
XXL VW Tiguan skal koste fra 570.000 kroner
Siden VW Tiguan Allspace blir en direkte konkurrent til Skoda Kodiaq, kommer bare påkostede varianter til Norge. Pris fra ca 570.000 kroner.
Tiguan Allspace, VWs versjon av Skoda Kodiaq om du vil, er en viktig bil på VWs stand i Genève, men den blir ikke like viktig i Norge ettersom det allerede er mange SUV-er å velge mellom i VW-konsernets hyller.
– Vi vil profilere Allspace som en brobygger mellom dagens Tiguan og store Touareg. Det betyr at bilen utstyres godt, vi kommer kun til å ta den med sju seter, DSG og firehjulsdrift. 150 hk TSI og 150 hk TDI blir minste motorvalg med tilvalg på 190/240 hk diesel og 180/220 hk bensin, sier VW-direktør Kai Robert Solheim (bildet).
Volkswagen starter salget av Tiguan Allspace i august, og de første bilene ventes til Norge i oktober.
Tiguan Allspace er tvillingbroren til Skoda Kodiaq. Begge bygges naturligvis på VW-konsernets MQB modulplattform, er 4,70 meter lange, har 2,79 meter lang akselavstand og identiske drivlinjer.
Den korte varianten heter hos VW bare Tiguan, mens Skodas motstykke blir neste generasjon av Yeti.
Startpris rundt 570.000 kroner vil være 40.000 kroner over sammenlignbar Skoda Kodiaq. Til gjengjeld selges rimeligste Kodiaq (med fem seter, 125 hk bensinmotor, manuelt gir og kun forhjulsdrift) for 327.700 kroner.
Med 700 liters bagasjerom når midtsetene skyves i fremre posisjon framstår Allspace som en stor fabiliebil.
I likhet med den klassiske Tiguan-modellen blir Tiguan Allspace tilgjengelig i både on-road- og offroad-versjon.
Sistnevnte kan også bestilles med en utvidet offroad-pakke som blant annet inneholder ekstra beskyttelse under og gir bilen en angrepsvinkel som er syv grader brattere.
Bredere bakdør for å gjøre det lettere å komme inn i tredje seterad er den mest iøynefallende forskjellen mellom kort og lang Tiguan.
Rent funksjonsmessig skiller lite mellom VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq. I begge kan midterste seterad justeres i lengden, og bagasjeromsdekselet pakkes greit ned i gulvet når det ikke er i bruk.
Nettopp SUV som familiebil er for tiden veldig populært i Norge. Hver tredje nye personbil i fjor var en SUV. Derfor er salgsmålene høye både for Tiguan og Kodiaq. Skoda planlegger å selge 2300 Kodiaq i år, mens VW har 2000 som salgsmål for Tiguan. I fjor var Tiguan landets tiende mest kjøpte personbil med et volum på drøyt 3200 eksemplarer.
– Vi har antydet 500 Allspace fordi bilen kommer så sent på året, men det kan bli flere, sier produktsjef Jan Tore Kopperud.