-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
XXL VW Tiguan skal koste fra 570.000 kroner
Siden VW Tiguan Allspace blir en direkte konkurrent til Skoda Kodiaq, kommer bare påkostede varianter til Norge. Pris fra ca 570.000 kroner.
Tiguan Allspace, VWs versjon av Skoda Kodiaq om du vil, er en viktig bil på VWs stand i Genève, men den blir ikke like viktig i Norge ettersom det allerede er mange SUV-er å velge mellom i VW-konsernets hyller.
– Vi vil profilere Allspace som en brobygger mellom dagens Tiguan og store Touareg. Det betyr at bilen utstyres godt, vi kommer kun til å ta den med sju seter, DSG og firehjulsdrift. 150 hk TSI og 150 hk TDI blir minste motorvalg med tilvalg på 190/240 hk diesel og 180/220 hk bensin, sier VW-direktør Kai Robert Solheim (bildet).
Volkswagen starter salget av Tiguan Allspace i august, og de første bilene ventes til Norge i oktober.
Tiguan Allspace er tvillingbroren til Skoda Kodiaq. Begge bygges naturligvis på VW-konsernets MQB modulplattform, er 4,70 meter lange, har 2,79 meter lang akselavstand og identiske drivlinjer.
Den korte varianten heter hos VW bare Tiguan, mens Skodas motstykke blir neste generasjon av Yeti.
Startpris rundt 570.000 kroner vil være 40.000 kroner over sammenlignbar Skoda Kodiaq. Til gjengjeld selges rimeligste Kodiaq (med fem seter, 125 hk bensinmotor, manuelt gir og kun forhjulsdrift) for 327.700 kroner.
Med 700 liters bagasjerom når midtsetene skyves i fremre posisjon framstår Allspace som en stor fabiliebil.
I likhet med den klassiske Tiguan-modellen blir Tiguan Allspace tilgjengelig i både on-road- og offroad-versjon.
Sistnevnte kan også bestilles med en utvidet offroad-pakke som blant annet inneholder ekstra beskyttelse under og gir bilen en angrepsvinkel som er syv grader brattere.
Bredere bakdør for å gjøre det lettere å komme inn i tredje seterad er den mest iøynefallende forskjellen mellom kort og lang Tiguan.
Rent funksjonsmessig skiller lite mellom VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq. I begge kan midterste seterad justeres i lengden, og bagasjeromsdekselet pakkes greit ned i gulvet når det ikke er i bruk.
Nettopp SUV som familiebil er for tiden veldig populært i Norge. Hver tredje nye personbil i fjor var en SUV. Derfor er salgsmålene høye både for Tiguan og Kodiaq. Skoda planlegger å selge 2300 Kodiaq i år, mens VW har 2000 som salgsmål for Tiguan. I fjor var Tiguan landets tiende mest kjøpte personbil med et volum på drøyt 3200 eksemplarer.
– Vi har antydet 500 Allspace fordi bilen kommer så sent på året, men det kan bli flere, sier produktsjef Jan Tore Kopperud.