Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf
Oppgradert VW Golf

En bestselger forbedres

MALLORCA. Litt mer effekt og vesentlig bedre rekkevidde på elvarianten er i praksis viktigste endring på Golf for å holde liv i VWs bestselger til 2020.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen lister opp den ene forbedringen etter den andre på Golf mens jeg gjør meg klar til å kjøre ut fra flyplassen i Palma på Mallorca.

Selv om endringene i sum er viktige nok for å holde liv i generasjon sju av den europeiske og norske bestselgeren fram til 2020, er ingen av de tre variantene som betyr noe for Norge der. De to første av dem vil knapt noen andre enn norske bilkjøpere ha – i det minste enn så lenge.

Jeg snakker om:

  • e-Golf, den helelektriske.
  • GTE – den ladbare varianten.
  • 1,5 liter bensin/130 hk – den nye sparemotoren med sylinderkutt på alle sylindrene og så lavt forbruk og CO2-utslipp at den mest sannsynlig ender opp som viktigste fossil-alternativ.

La meg starte med e-Golf som den norske importøren håper å selge 6000 av i år. Med utvidet batteripakke til 35,8 kWh koster den 299.300 kroner, opp 37.000 kroner fra forrige e-Golf.

Bare en batteripakke
Men der eksempelvis Nissan og BMW lar kundene velge mellom liten og utvidet batteripakke, har Volkswagen for lengst avsluttet produksjonen av første generasjon e-Golf. Heretter er det kun den nye som gjelder.

Istedenfor e-Golf ender jeg opp i en to liters dieselvariant som yter 150 hk. Altså en kjent motor som nå er det mest reelle alternativet for dem som årlig kjører langt og ikke bor så urbant at de lar seg skremme av Oslo-byrådets dieseltrusler.

Ikke noe i veien med denne motoren. Den er kjapp og råsterk, og egner seg spesielt godt i kombinasjon med firehjulsdrift. Nytt er at motoren kan kombineres med automatgir (DSG) uten å måtte gå veien via Alltrack med 180 hk.

Ny bensinmotor
Etter en del mil bytter jeg til bensin/1,5 liter, men den tørsteste varianten med 150 hk. 1,5 literen erstatter 1,4 liters varianten, VWs kjernebensinmotor i Golf i mer enn en bilgenerasjon.

I likhet med forgjengeren vil den kunne leveres med kutt på to av sylindrene når det er behov for lite effekt, mens en litt mindre effektfull variant av den samme motoren, Evo Blue med 130 hk, kutter alle sylindrene når bilen ruller for å spare enda mer bensin. Sistnevnte kommer først utpå sommeren.

– Jeg tror dette blir den mest interessante bensinmotoren i Norge fordi dens lave CO2-utslipp på 105 gram gir så lav avgift at selv om Golf med denne motoren er dyrere fra fabrikk, blir den likevel billigere enn 150 hesters varianten ut til kunde, sier produktsjef Jan Tore Kopperud.

Små synlige endringer
Rent visuelt består de største endringene på Golf i nye støtfangere foran og bak, nye forskjermer og viktigst: nå er det LED lys som gjelder hele veien. Dette åpner for vandrende blinklys.

Alle varianter med unntak av GTI/GTD/GTE/R/ kan leveres med varme i rattet. At e-Golf ikke har det er bare snodig.

– Du skal bare vite hvor mye vi har mast om dette, sukker Kopperud.

Selv om støtfangeren bak heretter blir lik på alle Golfene, vil den nederste delen av dem skille de ulike variantene fra hverandre, fra Golf R og nedover.

Sportsvan til høsten
Alle Golfene – med unntak av Sportsvan – oppgraderes nå, sistnevnte endres utpå høsten. Billigvarianten, Trendline med 85 hk til rundt 265.000 kroner, kommer også haltende litt etter de andre versjonene.

Sett i et større bilde gjøres de viktigste endringene i elektronikken. Golf digitaliseres mer enn noen gang og det lekre Active Info Display (kommer egentlig fra Audi) blir nå standard i GTI – og tilgjengelig i alle Golfene.

Jeg mener at dette er den mest lettleste og best oversiktlige instrumentskjermen etter Mercedes S/E-klasse i dag. Bra til å være i en såpass billig bil som Golf.

Styres med håndbevegelser
Å fjerne lydanleggets volumknapp trekker betydelig ned på den 9,2 tommer store og nye Discover Pro-skjermen som kan styres med håndbevegelser uten å berøre skjermen. Gimmik til 17.300 kroner, spør du meg.

Golf vil heretter gjenkjenne fotgjengere og stoppe for dem i byfart og den kommer med køfunksjon (virker opp til 60 km/t) som ikke bare passer på avstanden til bilen foran, men også tar seg av plasseringen i kjørefeltet og automatisk drar bilen i gang når trafikken igjen beveger seg.

Kjørefelthjelpen og den adaptive cruisekontrollen følger med fra forrige generasjon og er første steg på veien mot selvkjør.

Trailer-assist hjelper deg å rygge, og kan nå også kjøpes til Golf.

Illebefinnende-assistent
Nytt i Golf er også en illebefinnende-assistent. Hvis bilen registrerer at føreren «ikke er med», vil den først varsle med lyd, dernest med rykk i bremsene før farten dras ned, nødblinklysene slås på og bilen stanser helt opp.

Oppgradert Golf håndterer både MirrorLink, Android Auto og CarPlay.

Naturligvis skrus nå prisene litt opp, men VW mener at verdien av utstyret som legges til mer enn kompenserer for pristillegget. Eksempel øker businessline-varianten (110 bensinhester) med 9000 kroner, mens utstyret som inkluderes verdsettes til 25.000 kroner.

Ladehybriden GTE prisøker bare 3000 kroner mens kruttønna Golf R effektøker med 10 hk og blir samtidig 48.000 kroner rimeligere.

Så til spørsmålene.
En av våre lesere spør om det kommer en letthybrid variant, men til det er svaret nei for Golf 7.

Morten spør om bedre batterikapasitet og stasjonsvogn av GTE. Jeg må dessverre skuffe. Slike planer finnes ikke, og over tid vil de ladbare hybridene, som er ekstremt kostbare å produsere, erstattes av elbiler med minst 500 kilometers rekkevidde. For VWs del kan det skje allerede i 2020.

Vegar lurer på om avgiftsreduksjonen vil avspeiles i prisen på GTI? Ja, avgiften går ned og med 15 hk ekstra (GTI blir heretter kun å få kjøpt med 245 hk motor i kombinasjon med DSG) og Active Info Display settes prisen ned 20.000 kroner.

Tilhengerfeste på Golf R
Henning ønsker Golf R stasjonsvogn med tilhengerfeste, men det får han ikke. Til det er interessen for denne kombinasjonen for liten i Europa til at VW tar bryet og kostnadene med å typegodkjenne bilen med slikt utstyr. Sannsynligvis vil de nok helst slippe å se Golf R med noe på slep.

Per Holger er sikkert ikke alene om å ønske seg e-Golf og GTE med firehjulsdrift. Det er bare å glemme. Med VW nye elbilprogram fra 2020/2021 er mulighetene der.

Alle spørsmålene vi har fått blir besvart, enten direkte eller i den mer utfyllende reportasjen om oppgradert Golf 7 i Bil 05.

Golf 150 hk TDI 6M/2 WD

Billigste Golf

Ca 265.000

Pris denne modell:

351.000

L/B/H:

426/179/149 cm

Akselavstand:

262 cm

Motor:

1968 ccm, R4 turbodiesel

Effekt/moment:

150 hk/340 Nm

Drivlinje:

6M, forhjulsdrift

Egenvekt:

1292 kg

Bagasjerom:

380 - 1270 l

Bakkeklaring:

14,0 cm

Tilhengervekt:

1800 kg

0-100 km/t:

8,6 sek

Toppfart:

216 km/t

Forbruk:

0,43 l/mil

CO2:

111 g/km

Powered by Labrador CMS