-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Med 320 hestekrefter og maks dreiemoment på 420 Newtonmeter gjør nye Golf R null til hundre på 4,7 sekunder. Potensiell toppfart er de sedvanlige 250 km/t, men med Performance Pack får du speedometernåla helt opp i 270 km/t.
Firehjulsdrift og 7-trinns DSG-kasse er standard i denne toppmodellen som skal være hele 19 sekunder kjappere rundt Nordsløyfa enn forgjengeren.
Et nyutviklet firehjulsdriftsystem sørger ikke bare for å fordele kreftene automatisk mellom for- og bakaksel, men også individuelt mellom bakhjulene. Dette skal gi bilen vesentlig mer dynamiske egenskaper i raske kurver.
Femte generasjon Golf R har en rekke detaljer som skiller den fra sine mer moderate søsken, uten at det blir ekstremt. Dette kommer tydelig til uttrykk i fronten som har en splitter derivert fra motorsport og store luftinntak med detaljer i sort høyglans.
Fra siden skiller bilen seg ut med 19-tommers spesialfelger, sideskjørt, matt forkrommede speilhus som speiler R-logoen på bakken når dørene åpnes, samt at bakkeklaringen er redusert med et par centimeter.
Les vår test av forrige generasjon Golf R mot Subaru WRX STi
Gjennom felgene ser man inn på blå bremsecalipere på forhjulene. En annen detalj er bakre støtfanger som har en integrert diffuser i sort høyglans omkranset av to doble eksosrør. Øverst på bakluka sitter en spoiler som sørger for ekstra marktrykk i høye hastigheter.
Golf R kan leveres i tre lakkfarger – i tillegg til den blå signaturfargen kalt Lapiz Blue Metallic kan du velge mellom Pure White og Deep Black Pearl Effect.
Siden Golf 8 er utstyrt med digital cockpit og store skjermer som standard er infotainment-systemet i Golf R tilpasset bilens sportslige egenskaper med unik grafikk.
Sportssetene med maksimal sidestøtte er kledd med nappaskinn og har dekorelementer i karbonfiber og blå sømmer. Sportsrattet er kledd med perforert skinn der man normalt fester grepet og dekorert med blå sømmer.
Andre spesialiteter i Golf R er karbon-look på dashbordet og i dørene, pedaler i børstet stål samt ambient belysning som kan vises i 30 ulike farger.
For å matche de optimerte ytelsene er nye Golf R utstyrt med 14,1-tommers bremseskiver med en tykkelse på 1,3 tommer. På forhjulene sitter doble calipere utført i aluminium.
Som sine forgjengere er nye Golf R diskret i sin fremtoning og har ytelser som er en sportsbil verdig. Et interessant valg for dem som trenger en kompakt familiebil, men ønsker ytelser i toppklassen.