Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo

Maserati GranTurismo:

Klassisk coupé er klar for fremtiden

Maserati GranTurismo er i alle fall for meg noe av det mest klassiske når det gjelder luksuriøse coupéer. Nå gjenoppstår den etter et par år i dvale.

Publisert Sist oppdatert

Maserati trekker røttene tilbake til A6 1500 som ble presentert for 75 år siden når de nå lanserer sin nye GranTurismo. Du kan hygge deg med bildegalleriet i bunnen av saken som inneholder klassikerne.

Den foreløpig siste GranTurismo forlot samlebåndet i 2019 etter 12 års produksjon, og nå er det duket for en helt ny modell som skal på markedet i løpet av våren 2023.

Holder døren åpen

Maserati er godt på vei mot den elektriske fremtiden, men for sikkerhets skyld lanserer de nye GranTurismo med både fossile og elektriske drivlinjer.

Bilen skal leveres i tre utførelser – Modena, Trofeo og Folgore. Siden vil det også følge en toppløs variant som trolig får betegnelse GranCabrio.

Modena blir den mest luksuriøse varianten mens Trofeo skal favne dem som er på jakt etter de mest sportslige egenskapene.

Lyn

Folgore, som betyr Lyn på italiensk, er den elektriske utgaven. Denne betegnelsen vil også bli benyttet på øvrige elbiler fra Maserati, i første omgang Grecale og MC20 som allerede er nevnt offisielt.

De fossile utgavene får en 3,0-liters Nettuno Twin Turbo V6 tilsvarende motoren som sitter i MC20, men de blir ikke like kraftige.

I Modena yter den 490 hk mens den i Trofeo har 550 hk. Begge har 8-trinns automatkasse og firehjulsdrift og skal gjøre sprinten til hundre på under fire blank.

1200 hester, men ikke på en gang

Folgore blir den kraftigste av de tre og er utstyrt med tre elmotorer – en foran og to på bakakselen. Til sammen yter de tre motorene 1200 hester, men Maserati oppgir maks effekt som hentes ut av den T-formede batteripakken til 760 hestekrefter.

Batteriet har en kapasitet på 92,5 kWt og bør kunne gi en rekkevidde på rundt 50 mil med moderat kjøring. Arkitekturen benytter 800-volts teknikk som åpner for lynlading på de raskeste ladestasjonene.

Maserati oppgir 0-100 km/t på 2,7 sekunder og toppfart på 320 km/t. Om maksimal rekkevidde er det viktigste bør du nok benytte et moderat gasspådrag.

Felles plattform

Alle versjonene er basert på en felles plattform som også skal deles med øvrige medlemmer i Stellantis-familien. En smart materialmiks sørger for relativ lav vekt, bilens dimensjoner tatt i betraktning. Utgaver med bensinmotor veier fra 1795 kg mens elbilen veier inn på 2200. Slett ikke verst når batteripakken alene veier 600 kg.

Maerati har allerede avslørt at en elektrisk Grecale følger neste år. Så kommer trolig MC20, mens elektriske utgaver av Quattroporte og Levante vil følge i løpet av 2-3 år.

Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Klassisk Maserati
Powered by Labrador CMS