-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Lexus GS 300: Helstøpt luksus
Den er ikke prangende, likevel er det nok av det meste i nye Lexus GS, for å si det sånn. Nok krefter, nok luksus og nok støydemping.


Lexus GS 300
Først publisert i BIL 12 - 2005.
Lexus GS stikker seg ikke mye ut, for utseendet er meget diskret. Likevel stikker den seg til de grader ut – for denne bilen kan du regne med å være alene om i gata. Her på berget er det satt skilter på to eksemplarer så langt i år.
Den potente V-sekseren, som er kombinert med en myk og kultivert sekstrinns automatkasse, bruker bare drøyt sju sekunder på å sparke seg fra stillestående til 100 km/t. Under akselerasjon hører du selvfølgelig motoren, mest som en godlynt knurring, men på tomgang og under vanlig landeveiskjøring er både motorlyd og andre støykilder i praksis fraværende – her er det stillheten som råder.
GS 300 er naturlig nok en bil med appell til kunder som søker det komfortable. Den drøyt 1600 kilo tunge bilen byr likevel på overbevisende kjøreegenskaper takket være et meget kompetent hjuloppheng (doble triangelarmer av aluminium foran, multilink bak) og en fint balansert fjæring hvor støtdemperne får hjelp fra et elektronisk styringsprogram.
Sammenlignet med forrige modell har GS lagt på seg 2 cm i både bredde og lengde. Til tross for at GS er en stor bil, med en akselavstand på 2,85 meter og utvendig lengde som nærmer seg fem meter, har den beskjeden svingradius takket være bakhjulsdrift. Bak rattet har du ikke følelsen av at du kusker en stor og tung ekvipasje, bilen er forbausende letthåndtert og lettkjørt – og du opplever en nærmest fullkommen balanse mellom komfort og kjøreegenskaper.
Med så mange hester på stallen, sørger avgiftene for at prisen blir drøy. Her må det imidlertid ikke glemmes at på Lexusen er "alt" standardutstyr, her behøver du ikke henge på ekstrautstyr for et sekssifret beløp for å fylle ønskelisten. Det er knapt mulig å finne flere trebokstavers forkortelser enn hva som skjuler seg i bilens omfattende elektronikk: Bremseassist (BAS), adaptiv variabel fjæring (AVS), adaptivt frontlyssystem (AFS), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), elektronisk bremsekontroll (ECB) og elektronisk stabilitetskontroll (VSC). Legg så til navigasjonssystem, dekktrykkovervåking, parkeringssensorer, Mark Levinson lydanlegg med ti høyttalere samt bluetooth telefontilknytning, og listen nærmer seg komplett.
Lexus GS 300:
Pris: kr. 840.000,–
Motor: 6-sylindret V-motor. 2995 ccm. 183 kW (249 hk) v/6200 o/min. 310 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 483 x 182 x 143 cm. Akselavstand: 285,0 cm. Egenvekt m/fører: 1695 kg. Tillatt totalvekt: 2125 kg.
Dekk: 245/40YR18.
Bagasjerom: 430 liter (VDA).
Tankvolum: 71 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,2 sek
Toppfart: 240 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,98 l/mil
CO2-utslipp: 232 g/km