-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Lexus GS 300: Luksus for spesielt interesserte
Lexus fornyer seg, nå kommer tredje generasjon av GS. Kundene som bilen rettes mot er de informative luksussøkende. Hvem er så det?


GS 300
GS 300
Først publisert i BIL 6 - 2005.
Han, ja for det er en mann, er like under 40 år. Han betegnes som informativ og jakter på luksus. Men han vil ha kvalitet og er interessert i å prøve det ikke alle andre har. Han er søkende og opptatt av design og innovative produkter, og han bruker ikke slips til daglig. Kunden har godt med penger som han gjerne bruker på seg selv. Han er åpen for biler fra hele verden og må ikke kjøre tysk, og jobber innen reklame eller design, eller som arkitekt, lege, agent eller konsulent.
Definerte kunder til tross, i Norge håper importøren å selge ti GS i året – en gedigen økning ettersom det de siste årene er solgt i gjennomsnitt ett eksemplar i året.
Ikke diesel
Mens Audi, BMW og Mercedes satser mer og mer på moderne dieselmotorer, sier Lexus nei. Til høsten kommer en ny IS og da kommer også den aller første Lexus med diesel. Men i GS skal det være store bensinmotorer – enten V6 eller V8. Lexus hevder at det ikke er marked for en slik bil med dieselmotor i Europa, ei heller for en stasjonsvogn eller firehjulstrekk.
Nykommeren er en rendyrket Lexus, for alt det merket står for. Det oser av kvalitet og ypperste finish. Lexus har vunnet kvalitetspriser over verden, og nylig oppnådde den beste resultatet i Euro-NCAP kollisjonstesten.
Det er lagt stor vekt (!) på at bilen er nesten 300 kilo lettere enn forgjengeren. Sikkerhetsnivået er kraftig forbedret med systemer som gjør bilen mer stabil ved oppbremsning, for eksempel der det ene hjulsettet er på tørt underlag og det andre på vått. Bilen er bygget med tanke på å redusere skadene ved en eventuell kollisjon, og den har hele ti kollisjonsputer.
Knapt en lyd
Bilen er nærmest lydlys, inne i kupéen kan man knapt nok høre motorlyd i det hele tatt. Der sitter man nærmest isolert fra omverden, omgitt av ekte skinn og hele ti høyttalere. Automatgearet sjalter mykt og behagelig mellom seks trinn. Bilen leveres selvfølgelig med solgardin bak, og ellers er det nesten ingen grenser for utstyr som er standard. Ønsker du å nulle ut tripptelleren finner du knappen bak et lite lokk.
I baksetet er det enorm benplass, selv om GS klart og tydelig signaliserer at dette er bilen der eieren vil kjøre selv. Men noen kjørebil er det ikke, her handler det i liten grad om noen form for aktiv kjøring. Du glider gjennom landskapet på mest mulig komfortable måte.
Lexus GS 300
Pris: kr. 839.000,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2995 ccm. 183 kW (249 hk) v/6200 o/min. 310 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 482 x 182 x 143 cm. Akselavstand: 285,5 cm. Egenvekt m/fører: 1620 kg. Tillatt totalvekt 2125 kg.
Dekk: 225/50R17.
Bagasjerom: 430 liter (VDA).
Tankvolum: 71 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,2 sek.
Toppfart: 240 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,98 l/mil.
CO2-utslipp: 232 g/km.
Konkurrenter: Audi A6 3,0, BMW 530i A, Jaguar S 3,0, Mercedes E 350.