Honda HR-V

Hondas suksess med CR-V har sporet til økt kreativitet. Vi vil bli overrasket hvis HR-V blir like stor suksess, men den finner nok sine tilhengere.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 1999.

Dinky-Toy skulle være et godt tilnavn til Honda HR-V, ifølge Hondas pressemelding er nemlig Dinkyene denne bilens målgruppe (Dinky = dual-incomeno-kids-yet), ungdommer mellom 25 og 70 vil vel vi her på berget heller si.

HR-V blir lagt merke til. Noen synes den er et morsomt og praktisk innslag i trafikkbildet, andre ser bare på den som et nytt tilskudd til den del av bilparken verden godt kan greie seg uten.

HR-V er lillebror til CR-V. Blant fellestrekkene er firehjulsdriftsystemet, og at ingen av dem er utviklet med tanke på avansert off-roadkjøring. I motorsykkelverdenen er det noe som heter Urban-Cross, et navn som også passer godt på HR-V. Den er urban så det holder, men likevel kan den ta seg frem på veier som en Civiceier normalt ville melde pass på.

God bakkeklaring
Den ser unektelig høy ut, men høyden kommer i hovedsak som følge av at karosseriet nærmest er plassert oppå hjulopphengene. Det gir forholdsvis god bakkeklaring (19 cm), men det gir også upraktisk høy innstigning til kupéen og det er høyt opp til bagasjerommet. Bagasjeavdelingen skal du ikke ha de største forventninger til. Bagasjerommet er forholdsvis beskjedent, men konkurrerer med de minste bilene i kompaktklassen.

Fra førerplassen gir HR-V et rommelig inntrykk, og førerplassen er praktisk utformet med netting på dørlommene og blå instrumentpaneler som de mest frivole detaljene. Det er med andre ord et nøkternt og svært så basic førermiljø vi snakker om. Bakseteplassen er ikke spesielt god, men det er kanskje adkomsten til baksetet som er mest kritisk. Dette er definitivt ikke bilen for den som til daglig bruker baksetet.

Kjøreegenskapene er en positiv overraskelse. Litt stumpete, riktignok og det finnes småbiler som flyter behageligere over så vel store som små ujevnheter enn HR-V. Men den litt stumpete oppførselen gir ikke direkte dårlig fjæringskomfort, og kombinert med at du merker lite til vibrasjoner og de aller minste ujevnhetene, er dette til å leve med også på langtur. Støynivået er klart lavere enn vi er vant til i for eksempel Civic, og sammen med god demping mot hjulopphengene oppleves HR-V som en kompakt og robust krabat også når veiforholdene blir tøffere enn normalt.

God styrerespons og god kontakt med veien i kombinasjon med lite krengning gjør at du i HRV har følelsen av å sitte mye nærmere veien enn du gjør. Forventer du en kjøreopplevelse i nærheten av den de store off-roaderne gir, blir du skuffet. HR-V har personbilkjøreegenskaper.

1,6-literen under panseret er i store trekk den samme motoren som sitter i Civic Coupé. Effekten er 105 hk, men den oppnår maks dreiemoment ved lavere turtall. Motoren er sterk over hele turtallsregisteret og HR-V er kjapp i trafikken enten du ønsker ekstra fraspark ved forbikjøringer på landeveien eller for å tilpasse hastigheten til fartsnivået på våre motorveier. Femtrinns manuell gearkasse er standard, kanskje ikke blant de behageligste gearkassene å sjalte kjapt med, men den fungerer brukbart ved normal kjøring.

Enkel firehjulsdrift
Firehjulsdriftsystemet er bygd på samme prinsipp som i CR-V. Det betyr at forhjulene overfører det meste av drivkreftene, mens bakhjulene trår til når det oppstår hjulspinn eller hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel. Systemet består av en hydraulisk clutch og to hydrauliske pumper, en på for- og en på bakaksel. Når det oppstår hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel roterer også de to hydraulikkpumpene med forskjellig hastighet og skaper et hydraulisk trykk som aktiviserer clutchen og overfører drivkrefter til bakhjulene.

Fremkommeligheten ved normale driftsforhold er gode, men ved at det ikke er noen form for differensialbrems på verken for- eller bakaksel, er det fullt mulig å kjøre seg fast også med en HR-V.

HR-V har en moderat utstyrspakke, men to kollisjonsputer, ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeler mellom for- og bakaksel er blant standardutstyret, elektriske vindusheiser og elektrisk justering av speilene er også standard, mens klimaanlegg koster 17.000 kroner.

Er du på jakt etter noe som vekker oppsikt, er leken, har sprek motor, gir et robust inntrykk, har mulighet for drift på alle fire hjul og ikke koster over 200.000 kroner og i tillegg er akkurat så praktisk som en høy tredørs bil i kompaktklassen kan være, er det kanskje HR-V du har lett etter.

HONDA HR-V:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,6:1. Sylindervolum: 1.590 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 90,0 mm. Effekt: 77 kW (105 hk) v/6.200 o/min. Dreiemoment: 135 Nm v/3.400 o/min.
Transmisjon: For-/firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: 195/60SR15. (Continental Viking Contact 2).
Mål: Lengde: 401,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 159,0 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 147,0/145,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1.175 kg.
Bagasjerom: 285 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 12,0 sek
Toppfart: 162km/t
Forbruk bykjøring: 1,04 l/mil
Forbruk landevei: 0,76 l/mil
Forbruk snitt: 0,86 l/mil
Pris: kr 198.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS