-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Superman i Seoul
Hyundais HND-9 ble den store attraksjonen på Seoul-utstillingen i år. Den var kanskje i meste laget.
Det er vel fronten som vekker mest oppmerksomhet. For meg ser det ut som om en Aston Martin plutselig var blitt den slemme ulven i eventyret, «hvorfor har du så stor munn, bestemor?»
Både det konseptet de viste i Detroit, HCD-14, og denne, HND-9, blir påstått å antyde den kommende, nye Genesis.
Nå er det ikke helt enkelt å se hvor disse konseptene og en overklasse-limousine kan møtes, men vi kan vel i hvert fall gå ut fra at den kommende Genesis vil få en ny front og en ny hekk. Og – at den fortsatt vil være uten interesse for Norge.
Nå var koreanerne selv veldig fornøyd med Seoul-debutanten. Suk-Geun Oh, som er sjef for Hyundai Design, og som bestyrer designsentret i Namyang, kalte dette «lysår foran noe som er kommet derfra tidligere».
Han sa videre at dette var en utvikling av selskapets «Fluidic Sculpture» designspråk. Det er mulig hans europeiske kolleger, som utviklet akkurat dette, hadde sine private bemerkninger til det utsagnet.
Men la oss slå fast at her har vi noe stort og bakhjulsdrevet med en dramatisk lang akselavstand, og en enda mer dramatisk lang motoravdeling. Ikke akkurat Hood Forward, med andre ord.
Folk som har sett den snakker om trekk fra Miura, fra Corvette og fra 370Z, og Aston-hexagonet foran er det vanskelig å ta feil av. Den veldig skrå bakruten og det skikkelige hoftepartiet der bak, er også med på å fortelle om masse dynamikk.
Andre detaljer, fra dørene festet oppunder taket, via de solide eksosrørene til 22-tommerne (slike du aldri vil finne på en produksjonsbil), er med på å bekrefte at dette er like før det hele tipper.
Et interiør som er basert på noe de kaller «Spiral Sculpture» konsept resulterer – kanskje ikke så overraskende – i en rekke spiral-figurer. Bare ikke rattet, som på underlig vis ser ut som det er inspirert av noe man bruker i et fly. Fly-temaet går også igjen der man så tydelig skiller passasjer fra kaptein.
At setene skifter farge avhengig av fra hvilken vinkel du ser dem, er imidlertid enda et eksempel på at koreanske designstudioer fremdeles jobber med en del bisarre ideer.
Konseptet har en skikkelig drivlinje, 365-hesters V6-motoren fra en vanlig Genesis som driver bakhjulene gjennom en automatkasse. Målene er også solide: 470 x 189 x 134 cm på 286 cm akselavstand.
Så er det bare å vente på den nye Genesis for å se hvor mye som har skvalpet over fra årets to konseptdebutanter.