-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Top Secret Toyota
På tross av dårlig teknisk kvalitet, velger vi å publisere disse bildene. De viser nemlig en bil Toyota ikke vil at du skal se på lenge.
Det er neste generasjon Prius våre venner hos Carparazzi har fått knipset de første bildene av. Bildene er tatt under banetesting på et lukket område – derfor den dårlige tekniske kvaliteten.
Dagens Prius kom på markedet i 2009, så det er på tide med en ny modell om Toyota skal løfte salget opp mot gamle høyder.
I toppåret 2012 ble det ifølge OFV registrert 2248 nye Prius. I fjor stupte det norske Prius-salget med 43 %, og hittil i år er nedgangen på 10 prosent. Men det betyr ikke at Toyotas hybridsalg har stupt tilsvarende – Auris og Yaris har overtatt mye av dette.
Avleggere
Prius Plug-in Hybrid som ble lansert i 2011 ble aldri noen suksess grunnet for kort elektrisk rekkevidde (ca. 20 km) og for stiv pris (+ ca. 50.000) sammenlignet med den ordinære modellen.
Prius +Seven som ble lansert i 2012 er populær for storfamilier og som taxi takket være muligheten for syv seter.
Fjerde generasjon Prius debuterer sannsynligvis i løpet av høsten / vinteren, enten på bilutstillingen i Tokyo i slutten av oktober eller i Detroit i januar.
Vi kan forvente flere forbedringer sammenlignet med dagens modell.
Ny plattform
Neste Prius skal bygges på en ny fleksibel plattform som etter hvert blir å finne under en rekke nye Toyota-modeller. Det betyr lavere vekt og mer plass i interiøret.
Redusert vekt i kombinasjon med optimalisert aerodynamikk og en mer effektiv bensinmotor skal sørge for å redusere forbruket med rundt ti prosent.
Sannsynligvis får volummodellene fortsatt konvensjonelle nikkel-metallhydrid batterier, ikke Li-ion som flere nyere plug-in hybrider benytter, og som sørger for redusert vekt og økt rekkevidde.
Mindre sedat
Våre kilder hevder også at fjerde generasjon Prius får mer sportslige kjøreegenskaper enn dagens modell. Toppsjef Akio Toyoda har beordret sine medarbeidere om å gjøre nye modeller mer spennende enn hva tilfellet har vært hos Toyota de senere årene.
Det spekuleres også i en utgave med elektrisk firehjulsdrift, noe som ville passe bra for vårt nordiske klima.
Når andre generasjon Prius Plug-in lanseres er det et must at den får vesentlig bedre elektrisk rekkevidde enn dagens modell – minst 50 kilometer som flere europeere i dag kan oppvise.
De første bildene indikerer at den kommende modellen får en mer sedan-aktig form, men designen blir trolig sterkt influert av brenselcellebilen Mirai og andre nyere Toyota-modeller. Lik det eller ikke!
Norske priser og data: