-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Top Secret Toyota
På tross av dårlig teknisk kvalitet, velger vi å publisere disse bildene. De viser nemlig en bil Toyota ikke vil at du skal se på lenge.
Det er neste generasjon Prius våre venner hos Carparazzi har fått knipset de første bildene av. Bildene er tatt under banetesting på et lukket område – derfor den dårlige tekniske kvaliteten.
Dagens Prius kom på markedet i 2009, så det er på tide med en ny modell om Toyota skal løfte salget opp mot gamle høyder.
I toppåret 2012 ble det ifølge OFV registrert 2248 nye Prius. I fjor stupte det norske Prius-salget med 43 %, og hittil i år er nedgangen på 10 prosent. Men det betyr ikke at Toyotas hybridsalg har stupt tilsvarende – Auris og Yaris har overtatt mye av dette.
Avleggere
Prius Plug-in Hybrid som ble lansert i 2011 ble aldri noen suksess grunnet for kort elektrisk rekkevidde (ca. 20 km) og for stiv pris (+ ca. 50.000) sammenlignet med den ordinære modellen.
Prius +Seven som ble lansert i 2012 er populær for storfamilier og som taxi takket være muligheten for syv seter.
Fjerde generasjon Prius debuterer sannsynligvis i løpet av høsten / vinteren, enten på bilutstillingen i Tokyo i slutten av oktober eller i Detroit i januar.
Vi kan forvente flere forbedringer sammenlignet med dagens modell.
Ny plattform
Neste Prius skal bygges på en ny fleksibel plattform som etter hvert blir å finne under en rekke nye Toyota-modeller. Det betyr lavere vekt og mer plass i interiøret.
Redusert vekt i kombinasjon med optimalisert aerodynamikk og en mer effektiv bensinmotor skal sørge for å redusere forbruket med rundt ti prosent.
Sannsynligvis får volummodellene fortsatt konvensjonelle nikkel-metallhydrid batterier, ikke Li-ion som flere nyere plug-in hybrider benytter, og som sørger for redusert vekt og økt rekkevidde.
Mindre sedat
Våre kilder hevder også at fjerde generasjon Prius får mer sportslige kjøreegenskaper enn dagens modell. Toppsjef Akio Toyoda har beordret sine medarbeidere om å gjøre nye modeller mer spennende enn hva tilfellet har vært hos Toyota de senere årene.
Det spekuleres også i en utgave med elektrisk firehjulsdrift, noe som ville passe bra for vårt nordiske klima.
Når andre generasjon Prius Plug-in lanseres er det et must at den får vesentlig bedre elektrisk rekkevidde enn dagens modell – minst 50 kilometer som flere europeere i dag kan oppvise.
De første bildene indikerer at den kommende modellen får en mer sedan-aktig form, men designen blir trolig sterkt influert av brenselcellebilen Mirai og andre nyere Toyota-modeller. Lik det eller ikke!
Norske priser og data: