-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW ID.7 GTX Tourer er snart her
Familiebilen mange vil ha
Igjen kan en stasjonsvogn bli en storselger i Norge når Passat-erstatteren VW ID.7 Tourer snart er på plass med firehjulsdrift, 340 hk og ikke langt unna 600 km rekkevidde.
Stasjonsvogn i Exclusive-innpakkingen med to motorer hvilket betyr firehjulsdrift, totalt 340 hk, 86 kWt netto batteripakke, 200 kW DC-ladefart og priset til 599.900 kroner er fra høsten av den feteste personbilen Volkswagen kan levere i Norge. Legg på tilhengerfeste, panoramasoltak med elektronisk dimming og oppgrader fra 20 til 21 tommer store hjul, og prisen er fortsatt under 650.000 kroner for nær fem meter lang bil med «et hav» av plass i baksetet og drøyt 1,7 kubikkmeter bagasjerom når den 40/60-splittede bakseteryggen legges flatt.
Godt tilbud?
Trolig er dette markedets beste elbiltilbud når plass, ytelse, rekkevidde og utstyr måles mot konkurrentene. Store stasjonsvogner er det heller ikke mange å velge mellom. Nærmest prismessig når batteriet inkluderes kommer litt mindre NIO ET5 Touring og nykommeren Zeekr 001 om den defineres som stasjonsvogn.
Det er VWs norske stasjonsvognhistorie med Passat som taler for at ID.7 Touring har det meste i seg til å bli en storselger og trolig nummer to hos etter ID.4 i 2025.
Det er VWs norske stasjonsvognhistorie med Passat som taler for at ID.7 Touring har det meste i seg til å bli en storselger og trolig nummer to hos etter ID.4 i 2025.
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at VW Passat er landets klart mest valgte stasjonsvogn i dette århundret. Mer enn en av ti nyregistrerte (12,6 prosent) bar Passat-navnet på hekkluka. Før VW-importør Harald A. Møller besluttet å droppe de fossile Volkswagen-modellene og leverte ut siste Passat tidlig i 2023, sto kun stasjonsvogna i prislisten. Mange av dem var også firehjulsdrevne.
Fra 530.000 kroner
Allerede hører jeg kritikerne rope at 650.000 kroner er mange penger. Ja, men her handler det om toppen av pyramiden. Skrell av firehjulstrekket, den eksklusive pakken til rundt 30.000 kroner og reduser batteristørrelsen til 77 kWt – og fortsatt er rekkevidden for de fleste mer enn god nok. Motoren som trekker på bakhjulene sparker fra med 286 hk samtidig som prisen dropper med 70.000 kroner og rekkevidden kryper så vidt over 600 km. Maksimal rekkevidde på drøyt 680 WLTP-kilometer oppnås med 2WD og det store batteriet, altså 86 kWt netto. Dette batteriet lar seg også lade med maksimal fart på 200 kW mot 175 kW på det mindre batteriet.
ID.7 kom først som kombi med stor bakluke, litt senere som stasjonsvogn, og nå altså som GTX, bokstavene som skjuler firehjulsdriften.
90 prosent velger 4x4
Stian Blindheim, VWs kommunikasjonsansvarlige hos importøren, bekrefter at over 90 prosent av ID.7-kundene som bestiller ny bil nå velger stasjonsvognvarianten, og at de aller fleste krysser av for GTX.
Det er slett ikke rart for pristillegget fra kombi til stasjonsvogn er for de rimeligste variantene kun 10.000 kroner som krymper til vekslepenger (4.000 kroner) for toppmodellene. For 4x4-variantene prises Exclusive-pakken til beskjedne 20.000 kroner.
Siden det er mer enn plass nok foran nyter først og fremst baksetepassasjerene godt av økt akselavstand med 20 cm til 2,97 meter. Så er heller ikke ID.7 noen liten bil med utvendig lengde for begge karosserivariantene på 4,96 meter, 19 cm lengre enn siste genererasjon Passat stasjonsvogn.
Kan strekke ut beina
Under prøvekjøringen av GTX målte vi beinplassen bak en normalbygd fører til hele 81 cm. Det er, for å si det mildt, på nivå med biler minst en klasse opp for ID.7.
Som i SUV-en gjør stasjonsvognformatet det lettere å lirke på plass et stort hundebur, hvilket avgjør karosserivalget ved mange bilkjøp.
Stian Blindheim, VWs kommunikasjonsansvarlige hos importøren, bekrefter at over 90 prosent av ID.7-kundene som bestiller ny bil nå velger stasjonsvogn-varianten, og at de aller fleste krysser av for GTX.
I tillegg til oppgraderte detaljer i interiøret har GTX i Exclusive-innpakking så godt som alt tilgjengelig utstyr fra ID.7-programmet så som elregulerbare forseter med ventilasjon og massasje i både rygg og sittepute, Harman/Kardon lydanlegg, matrix-lys og adaptivt understell med fire kjøreprogrammer i tillegg til individuelt oppsett og 20 tommer store hjul inkludert. Metallic lakk er inkludert og spesiallakk koster bare 1900 kroner ekstra.
Adaptivt chassis
Å øke motoreffekten fra 286 hk på den bakhjulsdrevne varianten til 340 hk med 4Motion reduserer tiden det tar å sprinte til 100 km/t til 5,5 sekunder for stasjonsvognen og 5,4 sekunder for den litt lettere kombien. Den viktigste og mest merkbare forskjellen i kjøreopplevelsen ligger primært i det aktive chassiset, i forskjellen mellom komfort og sport som er standard kjøreprogrampakke i GTX-variantene. I sport kan du ha det ganske morsomt med ID.7 når veiene innbyr til det.
Ytelsen fra de 109 hk i motoren foran vil i hverdagen først være merkbar og godt å ha de dagene vinterværet viser seg fra den vrange siden. Tilhengervekten oppgis til 1.200 kg.
Som de andre ID-bilene har Volkswagen minimalisert interiøret så langt de våger. Men er det nødvendig å gjøre reguleringen av ventilasjonsdyrene i dashbordet så komplisert at det krever dypdykk på dashbordskjermen for å få luften dit man ønsker?
OPPSUMMERT
Ikke alle vil ha SUV så endelig er en stor stasjonsvogn tilbake, lekker, ganske smart og godt priset målt mot plass, ytelse og utstyr.
Volkswagen ID.7 GTX Tourer Exclusive
Pris fra* | Kr. 599 899 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 286 hk |
Motor bak | 109 hk |
Samlet ytelse | 340 hk/545 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,5 sek |
Toppfart | 180 km/t |
Batteri (netto) | 86 kWt |
Lading DC/AC | 200/11 kW |
Ladefart 10-80% | Ca 26 min |
Strømforbruk (oppgitt/målt) | 16,8/17,9 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 575 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 496/186/155 cm |
Akselavstand | 297 cm |
Bilvekt | 2 264 kg |
Nyttelast | 461 kg |
Tilhengervekt | 1 200 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 605 - 1 714 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2023) |
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo |