-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW ID.7 GTX Tourer er snart her
Familiebilen mange vil ha
Innen høstferien tar til har de første som bestilte VW ID.7 stasjonsvogn med firehjulsdrift kjørt hjem med bilen som trolig blir Volkswagens nest mest valgte i Norge neste år.
Volkswagen utvider stadig modellprogrammet og er klar med nye varianter bak tallet 7: GTX som kombi og stasjonsvogn med firehjulsdrift, 340 hk, 86 kWt netto batteripakke og 200 kW DC-ladefart.
Volkswagen var slett ikke først med elektrisk og firehjulsdrevet stasjonsvogn i Norge. Men VW må virkelig gjøre mye feil om ikke denne familiestore og kraftfulle stasjonsvognen blir merkets nest mest solgte etter ID.4 GTX neste år.
Historisk suksess
Forklaringen er å finne i historiske statistikk. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at VW Passat er landets klart mest valgte stasjonsvogn i dette århundret. Mer enn en av ti nyregistrerte (12,6 prosent) bar Passat-navnet på hekkluka. Før VW-importør Harald A. Møller besluttet å droppe de fossile Volkswagen-modellene og leverte ut siste Passat tidlig i 2023, sto kun stasjonsvognen i prislisten. Mange av dem var også firehjulsdrevne.
Dette er arven ID.7 bygges på når VWs elektriske toppmodell slippes løs i Norge.
90 prosent velger 4x4
Stian Blindheim, VWs kommunikasjonsansvarlige hos importøren, bekrefter at over 90 prosent av ID.7-kundene som bestiller ny bil nå velger stasjonsvognvarianten, og at de aller fleste krysser av for GTX.
VW må virkelig gjøre mye feil om ikke denne familiestore og kraftfulle stasjonsvognen blir merkets nest mest solgte etter ID.4 GTX neste år
I tillegg til oppgraderte detaljer i interiøret har GTX i Exclusive-innpakking så godt som alt tilgjengelig utstyr fra ID.7-programmet, så som elregulerbare forseter med ventilasjon og massasje i både rygg og sittepute, Harman/Kardon lydanlegg, adaptivt understell med fire kjøreprogrammer i tillegg til individuelt oppsett og 20 tommer store hjul inkludert. Kun 21 tommer hjul, glasstak og tilhengerfeste står på tilvalglisten. GTX og Exclusive har også LED Matrix lys i standardpakken.
Rundt 600.000 kroner
– Har kunden 650.000 kroner til bilkjøp skal det godt gjøres å finne mer bil for pengene, hevder produktsjef Rudi Sand ubeskjedent. Ex tilvalg starter prisen på toppmodellen rett under 600.000 kroner.
Enten det gjelder kombivarianten eller stasjonsvognen befinner ID.7’s fortrinn seg bak B-stolpen.
Siden det er mer enn plass nok foran, nyter først og fremst baksetepassasjerene godt av økt akselavstand med 20 cm til 2,97 meter. Så er heller ikke ID.7 noen liten bil med utvendig lengde for begge karosserivariantene på 4,96 meter, 19 cm lengre enn siste genererasjon Passat stasjonsvogn.
Kan strekke ut beina
Under prøvekjøringen av GTX målte vi beinplassen bak en normalbygd fører til hele 81 cm. Det er, for å si det mildt, på nivå med biler minst en klasse opp for ID.7.
Stor utvendig lengde betyr også mye bagasjeplass bak 40/60-splittede bakseter med skiluke, oppgitt til 532 liter i kombien og 605 liter i stasjonsvognen med bakseteryggene oppe. Volumet øker til henholdsvis 1.586 og 1.714 liter når bakseteryggene legges flatt. Alle mål gjelder med bagasjeromsgulvet i nedre posisjon hvorunder det er plass til en ladekabel. Heller ikke ID.7 har frunk.
Stasjonsvognformen gjør det lettere å lirke på plass et stort hundebur hvilket avgjør karosserivalget ved mange bilkjøp.
(saken fortsetter)
Adaptivt chassis
Å øke motoreffekten fra 286 hk på den bakhjulsdrevne varianten til 340 hk med 4Motion, reduserer tiden det tar å sprinte til 100 km/t til 5,5 sekunder for stasjonsvognen og 5,4 sekunder for den litt lettere kombien. Den viktigste og merkbare forskjellen i kjøreopplevelsen ligger primært i det aktive chassiset, i forskjellen mellom komfort og sport i det standardiserte kjøreprogramoppsettet i GTX-variantene.
Ytelsen fra de 109 hk i motoren foran, vil i hverdagen først være merkbar og godt å ha de dagene vinterværet viser seg fra den vrange siden. Tilhengervekten oppgis til 1.200 kg.
Lang akselavstanden gir plass til 86 kWt batteripakke som igjen betyr WLTP-målt rekkevidde ikke langt unna 600 km. I den bakhjulsdrevne varianten med 286 hk skal det være mulig å tøye rekkevidden henimot 700 km.
Volkswagen ID.7 GTX Tourer Exclusive
Pris fra* | Kr. 599 899 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 286 hk |
Motor bak | 109 hk |
Samlet ytelse | 340 hk/545 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,5 sek |
Toppfart | 180 km/t |
Batteri (netto) | 86 kWt |
Lading DC/AC | 200/11 kW |
Ladefart 10-80% | Ca 26 min |
Strømforbruk (oppgitt/målt) | 16,8/17,9 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 575 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 496/186/155 cm |
Akselavstand | 297 cm |
Bilvekt | 2 264 kg |
Nyttelast | 461 kg |
Tilhengervekt | 1 200 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 605 - 1 714 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2023) |
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo |