Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX
Infiniti JX

Infiniti crosser fortsatt over

Synd vi ikke ser noe til Infiniti her hjemme. De er ganske smarte. Deres nyeste crossover, JX, er nok et bevis.

Publisert

Siden vi ikke kjenner til dem er det fort å glemme at Infiniti FX er en bil som gjorde et vellykket forsøk på å kombinere sportscoupé med offroader lenge før BMW hadde tenkt på X6. Dessuten ser Infinitien mye bedre ut.

EX er en crossover som med sine 4,5 meter grenser ned mot kompakt. Og dersom du ønsker deg noe som er virkelig stort: hils på QX – en skikkelig truck-basert SUV.

Og nå plugger de et annet hull. Med JX, som debuterte i Los Angeles, har de noe som ser ut som en skikkelig tre-raders syvseter.

Den ble faktisk forhåndsvist til et lukket selskap på Pebble Beach tidligere i høst, men det er vel tvilsomt om den kommer til å bli betraktet som så up-market at det var en riktig debutplattform for den.

Riktignok er den full av elektronikk og elegant luksus, men den virker allikevel så brukervennlig at en eller annen samling for Lykkelige Familier kanskje hadde vært et mer passende sted for lanseringen.

Designerne som står bak denne modellen hevder at de har hentet mange av trekkene fra konseptbilen Essence, men du skal se godt før du oppdager noen forbindelse mellom den overlegne Gran Turismo skjønnheten og denne mye mer massive luksusbeholderen for syv personer.

Men samtidig klarer Infiniti å beholde en identitet som mange av de andre, store crossoverne mangler.

Det fortelles at den har klassens største interiør, ikke bare i volum, men at for eksempel benplassen for de to bakerste seteradene er større enn i en Cadillac Escalade.

Og når det snakkes om fleksibilitet så nevnes det for eksempel at man kommer lett frem til tredje seterad uten å manipulere noe med raden foran.

Rad nummer to kan også sleides mer enn 10 cm for enten å øke lasteplassen eller gjøre max ut av benplassen der.

I katalogen over sikkerhetsdetaljer dukker det opp et nytt element som i hvert fall ikke jeg har sett andre steder: AVM med MOD og BCI.

Dette betyr Around View Monitor – altså at det ikke bare er ryggekamera, men et system som gjør at du ser 360 grader rundt bilen, med Moving Object Detection, som betyr at du får et ekstra varsel hvis noe av det systemet ”ser” beveger seg.

Og, på toppen av det hele et Backup Collision Intervention-system. Det betyr at systemet, når girspaken står i revers, oppdager biler som krysser, eller andre bevegelige elementer bak bilen – og systemet aktiverer bremsene, eventuelt til full stopp, dersom det finner ut at ellers ville det blitt en kollisjon.

All denne teknikken og komforten betjenes av en Nissan 3,5-liters V6 motor som gir 265 hester. CVT-kassa driver enten bare forhjulene, eller alle fire dersom det er det man har valgt.

Transmisjonen er selvfølgelig også utstyrt med en rekke kjøremodus-muligheter, Standard, Sport, Eco og Snø, og alle slags nyttige elektroner hjelper deg gjennom svinger og med å finne de hjulene som har best friksjon.

De kan du forresten få enten som 18- eller som 20-tommere.

Prisene, dersom du tenker på å bruktimportere en selv, det er det faktisk noen som gjør, begynner på rett over 40.000 dollar. Men det er ikke noe problem å spekke den slik at den kommer langt over 50K. Første leveringene vil skje i april.

Powered by Labrador CMS