Jaguar S-Type

Takk Ford, for at dere har gitt Jaguar frihet og ressurser til å utvikle S-Type. En bil som bare er seg selv – en moderne og karaktersterk Jaguar på godt og vondt.

Publisert

S-Type
S-Type

Først publisert i BIL 4 - 1999.

Jaguar S-Type kunne lett blitt en Ford. Innslaget av Ford-komponenter er nemlig stort, men i Browns Lane har de fått frihet til å utnytte Fords ressurser til å utvikle en bil som fremstår som en Jaguar og hvor Ford-følelsen glimrer med sitt fravær.

S-Type vil møte konkurranse fra flere hold; BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse og Audi A6/A8 er blant de etablerte konkurrentene. I motsetning til disse har ikke S-Type motorer med mindre enn tre liter sylindervolum, og plasserer seg dermed i den mest luksuriøse delene av markedet. En 2,5-liters V-sekser vil komme og gjøre S-Type mer konkurransedyktig.

Klassisk designspråk
Jaguar vil med S-Types design understreke at dette er en bil av britisk herkomst. Vi kjenner designelementene fra Mk2 og den originale SType fra 60-tallet. Spesielt fronten med de fire separate hovedlyktene og den karakteristiske grillen, fører tankene tilbake til 60-tallets modeller, men også den lave hekken og utformingen av C-stolpen og bakruten bidrar. Ellers er det ikke mye som minner om tidligere Jaguarer når det gjelder design.

I likhet med andre i denne klassen, har også S-Type et stort innslag av moderne materialer, og den velkjente tre-atmosfæren som vi kjenner fra blant annet XJ-serien finner du ikke her. Likevel har Jaguar greid å gi bilen en lun og trivelig atmosfære som gjør at den klart skiller seg fra de tre hovedkonkurrentene. Kupéen er lys og åpen, men samtidig intim.

I motsetning til Rover har Jaguar valgt diskrete designløsninger. Mens du i Rover 75 lett finner detaljer som står frem som små smykker og nesten bombarderer deg med inntrykk, har S-Type et rolig og harmonisk designspråk uten nostalgiske virkemidler.

Enkelt og elegant
Førerplassen er enkel og elegant og krever ikke noen form for tilvenning. Alt er godt merket og plassert slik at det er lett både å se og å nå. Radio med kassettspiller, en rommelig skuff for kassetter samt klimaanlegg opptar plassen på midten av dashbordet, mens lysbryterne sitter på dashbordet til venstre for rattet. De to hendlene på rattstammen har de vanlige funksjonene. Slik sett er dette en bil de fleste ville føle seg hjemme i fra første stund. Velger du navigasjonssystem til 30.940 kroner, domineres midten av dashbordet av en 5-tommers skjerm.

Rimeligste S-Type har ikke skinnseter, men det får du uten pristillegg i de dyrere 3.0 Executive og 4.0. Normalt er ikke skinnseter mitt førstevalg, men i denne bilen er skinn nesten obligatorisk. Jaguars skinnseter er behagelige å sitte i og gir god støtte til både lår og rygg. 4-veis regulering av rattet er standard og på de dyrere modellene har rattet elektrisk regulering. Alle modeller har 8-veis elektrisk regulering av forsetene, og de fleste vil være i stand til å finne en behagelig kjørestilling.

Lite bagasjerom
Plass er ikke S-Types sterkeste side. Kupéen er forholdsvis rommelig og fire voksne sitter behagelig. Baksetet har trepunktsbelter på alle plassene og midtplassen har også en diskret og godt nedfelt hodestøtte. Nedfellbare bakseterygger er det første gang du finner i en Jaguar. Når du åpner bagasjerommet forstår du at dette er en detalj du vil sette pris på. Om S-Type har et svakt punkt, så må det være bagasjekapasiteten. 370 liter volum er bare 40 liter mer enn i for eksempel Golf. Det er spesielt høyden som er knepen, bare 32,5 cm. Under gulvet finner du derimot litt ekstra plass oppå nødreservehjulet.

En av grunnene til at bagasjeplassen er begrenset, finner vi i det plasskrevende bakhjulsopphenget og dets hjelperamme. Selve hjulopphengene består av to A-armer på hver side. Armene oppe og nede har ulike lengder. A-armene er i aluminium og er så elegante at de burde kunne beskues når bilen står parkert. Det samme gjelder også forhjulsopphenget. Også her er det brukt to A-armer pr hjul. Også svanehalsen som forbinder hjulnavet og den øvre A-armen er laget av aluminium. Forhjulsopphenget er også montert på en hjelperamme, en ramme som hovedsakelig er aluminiumbjelker.

Jaguars første V-sekser
Jaguars sekssylindrede modeller har alltid hatt rekkemotorer. S-Type er første Jaguar med V-sekser selv om det ikke er deres egen motor, men en videreutvikling av Fords Duratec V6, en motor som vi blant annet kjenner som 2,5-liter i Mondeo V6. Jaguar har ikke bare snudd motoren. Med bakhjulsdrift er tverrstilt motor lite praktisk. De har også trimmet den til å passe S-Type med tanke på både effekt og karakter.

Med 238 hk og 293 Nm er det ikke noe i veien med frasparket enten du velger manuell- eller automatgearkasse. I femtegearet drar sekseren til godt ned mot tomgang og henter seg opp uten protester. Skal du ha skikkelig kick i frasparket, skal du derimot holde turtellernåla over 4.000-merket på turtelleren og det er ikke slutt før den når 6.500 o/min. For norske forhold har V-sekseren mer enn nok kraft og har en smidighet som lett kan forlede deg til å tro at du kjører med automatgear selv med den manuelle gearkassen.

Imponerende V-åtter
Det er ikke store forskjellen i prestasjoner mellom V6- og V8-motoren, men du verden for en forskjell i kjørefølelse. V-åtteren som vi kjenner fra XK8 og XJ8 gir bilen et tyngre preg, mer enn vektforskjellen mellom manuell V-sekser og V-åtter med automat skulle tilsi. Her er det motorkarakteren og den nydelig automatkassen som gjør utslaget.

Kjørt normalt fungerer nemlig automatkassen uklanderlig. Den skifter mykt og behagelig ned og opp. Legger du til en litt mer aggressiv kjørestil, fungerer den ikke like behagelig og den er litt for raskt til å velge et lavere gear. Det hjelper ikke å vippe stikka over på manuelt heller, den vil fortsatt finne lavere gear hvis du er tung på gassen. For norske vinterforhold har vi erfaring for at automatkasser som kan låses i et høyt gear fungerer best, noe Jaguars representant også var enig i.

Jaguar har valgt en fjæring og demping som ligger på den sportslige siden samtidig som den flyter behagelig over de store ujevnhetene. Den sportslige karakteren kan være vel dominerende på småhumpete vei. Fjæringskomforten er nok ikke helt på høyde med det beste konkurrentene kan by på, men uten at det blir ukomfortabelt.

Skreddersøm mulig
Vil du rendyrke den sportslige karakteren, kan du utstyre S-Type med CATS (aktiv demperjustering), som justerer dempingen til kjørestilen og som kombineres med 17-tommers felger og 235/50R17 Pirelli PZero og koster 19.770 kroner. Legger du så på 4.710 kroner (19.970 i 3.0 V6) for sportsseter har du en SType Sport.

S-Type har en rikholdig standardutstyrliste, men listen over tilleggsutstyr er like lang. Blant ekstrautstyret som det kan være verdt å vurdere, finner vi DSC (stabilitetskontroll), integrert telefonsystem og Premium Sound stereoanlegg med CD-skifter til henholdsvis 11.850, 14.055 og 14.710 kroner.

Jaguar har som mål å produsere 40.000 S-Type i år, og målet for neste år, som er første år med full produksjon, er 55.000. Når vi så legger til at Jaguar i fjor produserte 50.220 biler, er det lett å forstå hvor viktig S-Type er.

Så langt ser det ut som de skal lykkes. Det er ingen tvil om at S-Type på enkelte områder ikke henger med konkurrentene. Blant annet det trange bagasjerommet sørger for det, og komforten henger heller ikke helt med de beste. Men du verden så forskjellig denne bilen er når det gjelder både kjørefølelse og karakter. Dette er akkurat det alternativet til Audi, BMW og Mercedes vi trenger!

DETTE ER JAGUAR S-Type:

Lengde: 486,1 cm. Bredde: 181,9 cm. Høyde: 144,4 cm. Akselavstand: 290,9 cm. Sporvidde f/b: 153,7/154,4 cm. Bagasjeromvolum: 370 liter (VDA). Tankvolum: 69,5 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU

Powered by Labrador CMS