-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny bil med kø-kvaliteter
Du kan like godt stille deg i køen her også. De første eksemplarene av Kias helelektriske Niro er på plass i november.
Kia (og vi) har tidligere fortalt om Niro i elektrisk utgave.
Nå er den vist offentlig, og det skjedde på bilutstillingen i Busan – hjemme i Korea.
Den ser ut som en Niro, men enda dummere, for fronten er bare en igjen-tettet utgave av den opprinnelige Niroen. Når skal designerne lære seg å presentere oppsynet på en elbil på en skikkelig måte?
Men resten er ikke dumt. 450 kilometer rekkevidde låter akseptabelt – du kan forresten få den magrere også (og dermed lettere) ved å spesifisere et batteri på nesten 40 kWh – ca. 2/3 av den største versjonen. 300 kilometer er allikevel ikke dårlig det – en kaffepause (eller no’) hver tredje time på langtur burde være standard.
LED-kjørelysene applauderer jeg imidlertid absolutt – de er ganske smarte fordi med rett utforming betyr det at du får øye på selve bilen, og danner deg et inntrykk av hvordan den ser ut, lenge før du egentlig ser noe som helst.
Det er viktig for en bil å fange interessen – også fra perifere tilskuere. Viktig, kanskje ikke for trafikksikkerheten, men viktig for bilens underliggende metaverdi.
Denne bilen ble bygget fra grunnen av som en flerbruks-bil. Flerbruk i den forstand at den skulle kunne bruke mange forskjellige drivlinjer.
Derfor ser det ut som den ikke er blitt så rendyrket elbil den kunne blitt, med ett hjul i hvert hjørne og ett sete ved hvert hjul. Oppskriften på overlegen innvendig plass bruker den nok ikke helt ut.
Men en akselavstand på 2,7 meter er ganske voksent, og en enklere midtkonsoll burde gjøre den litt romsligere inni. Det er forresten ikke bare midtkonsollen, hele interiøret er endret i forhold til søsknene.
Hvorfor det er snakk om et automatisk girsystem får derimot forbli et mysterium inntil vi ser nærmere spesifikasjoner. Jeg har en følelse av at det er akterut og motsatt som kan velges via et hjul på midtkonsollen, og ikke første til sjette gir – men akkurat den får vente litt.
Med det store batteriet følger en motor på 150 kW eller 204 hk. Det lille batteriet blir bedt om å betjene en maskin på 135 hk. Mens kraftpakken gjør null-til-hundre på 7,8 for dem som gidder, har den lille helt sikkert prestasjoner som er mer tilpasset måten de fleste av dere (altså ikke motorjournalister som fremdeles syns null til 100 kilometer i timen er viktig) oppfører dere.
Førerassistentsystemer herfra og til november, selvfølgelig, hvilket – tilfeldigvis – er da denne nye bilen skal være ute hos forhandlerne. «Det er allerede mange som har reservert bilen» forteller Kia-sjefen Irene Solstad.
Hvordan? Visstnok ved å følge denne lenken: https://bilkjop.kia.no/niro-electric-reservasjon/?_ga=2.6583158.551357776.1528358885-1485395104.1417535875