-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mild hybrid fra Kia
Kia skal vise en konseptbil basert på Optima på Paris-utstillingen. Det konseptuelle ved bilen er drivlinjen.
Kia Optima T-Hybrid (T for Turbo) drives av en 1,7-liters CRDi turbo dieselmotor, paret med en liten elmotor som henter sin energi fra et 48 Volts bly-karbon batteri.
Drivlinjen gjør at Optima T-Hybrid kan kjøre på ren el-drift i lave hastigheter og under uanstrengt cruising, mens energi som fanges ved retardasjon sørger for å lade batteripakken.
Kia forklarer at de valgte bly-karbon batterier siden disse, i motsetning til Li-ion batterier, ikke trenger aktiv kjøling. I tillegg er de enklere å resirkulere den dagen de er oppbrukt.
Konseptbilen har auto stopp/start og en ny beltedrevet startgenerator som erstatning for den tradisjonelle tenningen, noe som gjør at motoren starter nærmest lydløst.
El-kompressor
48V-systemet gjør det mulig å anvende en elektrisk kompressor i dieselmotoren (tilsvarende systemet vi testet hos Audi i sommer), i tillegg til den konvensjonelle turboladeren. Denne er spesielt nyttig ved lave turtall.
Siden systemet fortsatt er under utvikling går ikke Kia ut med konkrete ytelser i Optima T-Hybrid. Men de lover kraftig reduksjon av forbruk og CO2-utslipp, samtidig som effekten øker med 15-20 prosent.
En standard Optima med 1,7 CRDi-motor på 136 hk har i dag et CO2-utslipp på 128 g/km.
Viktig for fremtiden
- I fremtiden kan vårt milde hybridsystem gi økt effekt og lavere driftskostnader, samtidig som kjøregleden opprettholdes på et nivå Kia-kunder forventer, sier Michael Cole, toppsjef hos Kia Motors Europa.
- Systemet er vår flaggskipteknologi for å forbedre effektiviteten i forbrenningsmotorer og senke de totale utslippene fra vår flåte, sier Cole.
Det foreligger ingen konkrete produksjonsplaner for Optima T-Hybrid, men systemet vurderes brukt i fremtidige Kia-modeller.