-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mild hybrid fra Kia
Kia skal vise en konseptbil basert på Optima på Paris-utstillingen. Det konseptuelle ved bilen er drivlinjen.
Kia Optima T-Hybrid (T for Turbo) drives av en 1,7-liters CRDi turbo dieselmotor, paret med en liten elmotor som henter sin energi fra et 48 Volts bly-karbon batteri.
Drivlinjen gjør at Optima T-Hybrid kan kjøre på ren el-drift i lave hastigheter og under uanstrengt cruising, mens energi som fanges ved retardasjon sørger for å lade batteripakken.
Kia forklarer at de valgte bly-karbon batterier siden disse, i motsetning til Li-ion batterier, ikke trenger aktiv kjøling. I tillegg er de enklere å resirkulere den dagen de er oppbrukt.
Konseptbilen har auto stopp/start og en ny beltedrevet startgenerator som erstatning for den tradisjonelle tenningen, noe som gjør at motoren starter nærmest lydløst.
El-kompressor
48V-systemet gjør det mulig å anvende en elektrisk kompressor i dieselmotoren (tilsvarende systemet vi testet hos Audi i sommer), i tillegg til den konvensjonelle turboladeren. Denne er spesielt nyttig ved lave turtall.
Siden systemet fortsatt er under utvikling går ikke Kia ut med konkrete ytelser i Optima T-Hybrid. Men de lover kraftig reduksjon av forbruk og CO2-utslipp, samtidig som effekten øker med 15-20 prosent.
En standard Optima med 1,7 CRDi-motor på 136 hk har i dag et CO2-utslipp på 128 g/km.
Viktig for fremtiden
- I fremtiden kan vårt milde hybridsystem gi økt effekt og lavere driftskostnader, samtidig som kjøregleden opprettholdes på et nivå Kia-kunder forventer, sier Michael Cole, toppsjef hos Kia Motors Europa.
- Systemet er vår flaggskipteknologi for å forbedre effektiviteten i forbrenningsmotorer og senke de totale utslippene fra vår flåte, sier Cole.
Det foreligger ingen konkrete produksjonsplaner for Optima T-Hybrid, men systemet vurderes brukt i fremtidige Kia-modeller.