Kia Shuma 1.5 LS

Kias nye utfordrer i kompaktklassen er rommelig og billig, og mer er det ikke å si om den saken. Du får hva du betaler for.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 1998.

Koreanerne har tydeligvis fått større problemer med å nå sine salgsmål enn de hadde forventet. Vesten vil gjerne ha billige biler, men vi har kanskje en annen oppfatning enn koreanerne av ordet billig. Billig kan bety lav pris, og Kia Shuma har en lav pris. Den er dessuten rommelig, men samtidig er den billig når det gjelder finish og komfort.

Vår prøvekjøringsbil, en 1,5 LS, koster 163.400 kroner. Velger du bort utstyr som fargede ruter, turteller, elektriske vindusheiser, sentrallås og innvendig åpner for bagasjeluken, kan du få en Shuma 1.6 til 153.900 kroner. Leter vi etter konkurrenter i kompaktklassen, blir det ikke mange aktuelle kandidater, men Daewoo Nubira, Hyundai Elantra, Seat Toledo, Skoda Octavia og Nissan Almera ligger alle i nærheten av Shuma 1.5 LS.

Shuma er en videreutvikling av Sephia. Den deler en rekke løsninger med forgjengeren, som for eksempel hjuloppheng. Akselavstanden er strukket fra 250 til 256 cm, mens karosseriet er strukket 11,5 cm i forhold til Sephia sedan og 22,5 cm i forhold til Sephia kombikupé. Dette gir seg selvsagt utslag i form av bedre plass både i kupéen og bagasjerommet, og Shuma er svært så rommelig når det gjelder både bakseteplass og bagasjeplass.

Mye plass
Benplassen i baksetet er faktisk bedre enn i mange mellomklassebiler. Bagasjerommet er også svært så rommelig. Det er hele 94,5 cm langt og rommer totalt 440 liter. Bakluken er stor og utformingen av bagasjerommet gjør det lett å utnytte plassen. Lasteterskelen er også voksen, og du må løfte hele 74,5 cm for å få bagasjen opp i bagasjerommet. Delt nedfellbar bakseterygg er standard.

Førerplassen er ikke blant de mest spennende, men fungerer tilfredsstillende. Sittekomforten kan bli bedre. Blant annet noterte jeg dårlig sidestøtte til ryggen. Ellers er komforten Shumas svakeste punkt. På normalt god vei fungerer fjæring og demping godt, men straks en kommer ut på dårlig vei, skinner det tydelig igjennom hvor Kia har spart penger. Støtene fra veien både føles og høres godt, og på grov asfalt er hjulstøy et problem. Når det gjelder både fjæringskomfort og støy på dårlig vei, er det mange småbiler som er bedre enn Shuma.

Kjøreegenskapene er gode og uten at vi har kjørt Shuma gjennom vårt testprogram gir den et tillitvekkende inntrykk på dette området. ABS-bremser er standard i alle modeller.

Lite trekkraft
1,5-liters motor er ikke mye å rope hurra for i en så stor bil som dette, men faktum er at motoren greier jobben ganske bra. Det skorter imidlertid litt på trekkraften når du begynner å laste Shuma. Femtegearet blir ikke spesielt mye brukt i motbakkene og gearspaken må brukes flittig. Gearskiftet er et annet svakt punkt. Det er ikke spesielt presist og når sjaltebevegelsen er fullført, sitter man igjen med følelsen av å at jobben bare er halvgjort.

Utstyrsnivået ligger noe under det man bør forvente i en 98-modell i denne klassen. Hodestøtter på baksetet finnes for eksempel ikke, men kollisjonspute i rattet og i dashbordet er standard. Det samme er innvendig høyderegulering av hovedlysene, midtplassert bremselys og startsperre, mens vi savner lyktespylere.

LS-utgaven har sentral-lås, elektriske vindusheiser, varmekanal til baksetet, ekstra diskanthøyttalere foran og høydejustering av førersetet som standard. Alle modeller har oppvarmede forseter. Shuma er forholdsvis billig, men den gir også et gjennomført billig inntrykk og mangler ganske mye på at finishen skal holde en finish som er gjennomsnittlig for klassen. I daglig bruk er det likevel komforten som understreker det billige inntrykket. Mye støy både fra hjuloppheng og hjul, og det upresise gearskiftet gjør dette til at Shuma dessverre faller gjennom. Er du derimot på jakt etter mye plass til en forholdsvis billig penge, har du kommet riktig, Shuma er svært så rommelig.

KIA SHUMA 1.5 LS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,3:1. 1498 ccm. 65 kW (88 hk) v/5.000 o/min. 135 Nm v/4.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: Pirelli P3000E 185/65HR14.
Mål: Lengde: 447,5 cm. Bredde: 171,1 cm. Høyde: 141,5 cm. Akselavstand: 256,0 cm. Sporvidde f/b: 146,5/145,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1196 kg. Tillatt totalvekt: 1630 kg. Nyttelast: 434 kg.
Volum: Bagasjerom: 440 liter. Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 11,5 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk:
Bykjøring:
1,05 l/mil
Landevei: 0,63 l/mil
Gjennomsnitt: 0,79 l/mil
Pris: kr. 163.400,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS