-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Kia Shuma
Sedanutgaven av Kia Shuma er rommelig og velutstyrt, men forvent ingen kjøremaskin for feinschmeckere.


Kia Shuma
Kia Shuma
Først publisert i BIL 9 - 2000.
Kia Shuma ble lansert her i landet sommeren 1998, men bare som femdørs kombikupé. På enkelte markeder heter bilen Sephia II, og teknisk er den beslektet med Mazda 323 og amerikansk Ford Escort. Tidligere i år begynte importøren å ta inn også firedørs sedan, motorisert med samme rekkefirer som kombikupéen. Sedanens utvendige lengde tilsvarer biler som Alfa 156, Seat Toledo og Hyundai Elantra, mens det er sistnevnte som er en nærliggende konkurrent med tanke på pris.
Førersetet har høyderegulering og sammen med rattets høyderegulering er det ikke vanskelig å finne en akseptabelt sittestilling, men seteryggen er ikke bygget med undertegnedes rygg som mal. Seteryggen er uvanlig kort, den slutter i underkant av skulderbladene, og dermed reduseres sidestøtten merkbart. Plassen i baksetet er absolutt brukbar, takhøyden er også godkjent, men det blir minus i margen for manglende hodestøtter – baksetene er bare utstyrt med forhøyning på seteryggen.
Kortpustet
16-ventileren under panseret er kortpustet og har lite ork ved turtall under 2000 o/min, et turtall som tilsvarer 70 km/t i femtegear eller 45 i tredjegear. For å holde jevn flyt i kjøringen, bør derfor gearspaken brukes hyppig. Selve gearskiftet er presist nok, men gearspakens oppheng er noe dvaskt. Både dreiemoment og ytelse er på sitt beste når turtallet passerer 4000 o/min, men det virker unaturlig å ligge så høyt under normal kjøring, ikke minst fordi motorstøyen har nådd et ubehagelig nivå ved slike turtall.
Shuma har forholdsvis myk fjæring, så myk at bilen krenger merkbart ved rask svingkjøring. Ved kjøring over dumper som kommer brått på, som for eksempel telehiv på landveien, vil det ikke være uvanlig at fjærene bunner.
Plasseringen av knapper, brytere og hendler er logisk og innen behagelig rekkevidde. Seter og dørpaneler er holdt i lyst grått med små fargeklatter på stofftrekket, noe vi gjennom de to seneste årene har sett som typisk koreansk. Det selvklebende treverket som dekker instrumentpanel og midtkonsoll er greit nok, for det har ingen ambisjoner om å se ekte ut.
Skivebremser
Bagasjevolumet må sees i lys av at Shuma er utstyrt med de gammeldagse, plasskrevende bøylehengslene på bagasjelokket. Som på de fleste koreanske biler er det heller ingen kledning innvendig på lokket, så hvis man ikke vil ta utvendig på et skittent bagasjelokk når det skal lukkes, må man gripe på skarpe metallkanter innvendig.
Det er plass, utstyr og pris som er Shumas sterke argumenter. For under 170.000 kroner er Shuma sedan et rommelig og forholdsvis velutstyrt kjøretøy som vil dekke transportbehovet for ektepar eller mindre barnefamilier. Men til den prisen kan man ikke forvente en kjøremaskin for feinschmeckere. Standardutstyret omfatter blant annet elektrisk høydejustering av hovedlysene, elektrisk justering av utvendige speil, og elektriske vindusheiser foran og bak. Vi gir plusspoeng for at Shuma ikke bare har ABS-bremser, men at ABS er kombinert med skivebremser på alle hjul.
KIA SHUMA 1.5 LS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 1498 ccm. 65 kW (88 hk) v/5000 o/min. 138 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran og bak, ABS.
Dekk: 185/65R14.
Mål: Lengde: 442,7 cm. Bredde: 171,1 cm. Høyde: 141,5 cm. Akselavstand: 256,0 cm. Sporvidde f/b: 146,5/145,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1198 kg. Tillatt totalvekt: 1590 kg.
Bagasjerom: 304 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 11,8 sek.
Toppfart: 170 km/t
Forbruk by: 1,05 l/mil
Forbruk landevei: 0,63 l/mil
Pris: kr 166.700,-
Forbruk i følge 93/116/EU.