Kia Sportage - Foto: Øivind Skar
Kia Sportage - Foto: Øivind Skar
Kia Sportage - Foto: Øivind Skar
Kia Sportage - Foto: Øivind Skar
Kia Sportage - Foto: Øivind Skar
Kia Sportage - Foto: Øivind Skar
Kia Sportage - Foto: Øivind Skar
Kia Sportage - Foto: Øivind Skar
Kia Sportage - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Kia Sportage Exclusive: Familiært fra Kia

Ladbare hybrider er gjerne løsningen for dem som ikke våger å velge elektrisk, eller ikke finner en passende elbil. Kia Sportage gjør ikke valget enklere.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 8-2022

Mange oppfatter Kia som et underbruk av Hyundai, og litt forenklet sagt er det tilfelle. Hyundai kjøpte ut Kia i 1998 da det koreanske merket var i ferd med å bukke under. Ved å forene og samutvikle teknologi og bygge biler over samme tekniske lest, har Hyundai gjort Kia til en gigant.

Der Hyundai defineres som Koreas svar på Toyota, forsøker Kia å gå egne designveier. Knapt noen synlige elementer, verken utvendig eller innvendig, går om hverandre. Også skjermløsningene er forskjellige.

Så stilt ved siden av hverandre skal det godt gjøres å se slektskapet mellom femte generasjon av Kia Sportage og Hyundai Tuscon selv om begge nær på millimeteren er like store utvendig og akselavstanden er identisk.

Prislappen skiller heller ikke de to. Tre utstyrspakker plasserer begge innenfor et 100.000 kroners prisbilde fra rundt 500.000 kroner.

Identisk drivlinje

Også drivlinjen er identisk: 1,6 liters bensinmotor som med elektrisk hjelp sparker fra med 265 hk/350 Nm. I en tid hvor helt vanlige elbiler lett tar opp kampen med venstrefilsbiler som Golf GTI, gjør ikke hybridløsningen Kia Sportage til noen fartsmaskin. Ei heller Tuscon.

Men 8,2 sekunder til 100 km/t holder for de fleste, og når Kia får justert den litt nappende sekstrinns kassen (antar dette skyldes at bilen jeg kjørte var kliss ny) er Sportage akkurat det hyggelige bekjentskapet man forventer i denne prisklassen og en høyst aktuell konkurrent til bestselger Toyota Rav4.

Om du lurer på hvor Kia Sportages fossile motoralternativer ble av, så tok de bare ikke veien til Norge.

70 kilometer

13,8 kWt batteripakke holder optimalt til 70 km rekkevidde – og det klarte vi, men ikke uten anstrengelser. Så selv om Kia akkurat nå er blant de beste i klassen på rekkevidde, så antar jeg at ytelsene i kombinasjonen med betydelige avgiftsfordeler fortsatt er ladehybridenes styrke sammenliknet med det fossile – og knapt tilgjengelige – alternativet.

Forbruk avhenger naturligvis av ladegrad og utkjørt distanse. Etter ganske mange titalls mil på et tverrsnitt av det norske veinettet, og med «strømtomt» batteri, altså tappet ned til vanlig hybridmodus, endte jeg testen opp med å lese av 0,65 liter/mil. Forbruket er verken oppsiktsvekkende lavt eller høyt, men ganske gjennomsnittlig for en bil med tomvekt på drøyt 1,9 tonn.

Selvparkering

Koreanerne utstyrer sine biler godt. Her er tre trinns kjøling i setene naturligvis standard som det har vært på Kia i noen år nå. Men enda smartere: Speilenes blindsone varsles på instrumentskjermen. Blinkes det til venstre, så vises venstre side i instrumentet til venstre på skjermen, ved å blinke til høyre kommer bildet opp i høyre instrument. En kjempesmart løsning Kia/Hyundai bør selge til andre produsenter.

En annen fiks løsning er selvparkering selv om du ikke sitter i bilen. Men nøkkelen kjøres bilen fram og tilbake (i sakte fart) og stopper om det kommer en hindring i veien, eksempelvis et løpende barn. Kjekk løsning om noen skulle finne på å parkere så nær at det umuliggjør å komme inn i bilen.

Nok en fiks detalj: Begge forsetene har USB-uttak i siden på setene og er lett tilgjengelig både for dem som sitter bak og foran.

På det jevne

Som de fleste SUV-er for folk flest kjører Sportage på det jevne med klar vekt på komfort framfor sportslighet. Godt med plass i baksetet og mer enn en halv kubikkmeter bagasjerom gjør bilen egnet som familiens hovedbil.

Så godt som alt ved Sportage er forbedret fra forgjengeren og løftet opp på det som er standardnivå i 2022. Men etter 450 kilometer på ganske så svingete veier fra vest til øst i landet, var det deilig å parkere. Sportage/Tucson tydeliggjør at SUV sjelden gir samme kjøreglede som lavbygg uansett hvor gode de er å sitte i.

Svart plast

Der gir- og kjøreprogramvalg hos Hyundai skjer via knapper, gjøres det via hjul hos Kia. Det hele blir en smaksak. Med valget av «pianolakkblanke», svarte flater i Kia er langtfra en smaksak som jeg trodde bilindustrien var på vei bort fra. Svart plast er flott når bilen er ny, men blir etter få dagers bruk oppripet og tiltrekker seg støv og skitt.

Et stort løft fra forrige Sportage ligger utvilsom i skjerm/infotainment-pakken hvor Kia har gjort som Mercedes og bygget sammen to skjermer til en lang informasjonplanke med stor naviskjerm.

Takk og pris for at Kia skygger unna moten med å legge alle brukerfunksjoner på skjermen, men beholder klimaanleggets basisfunksjoner på eget knappepanel under hovedskjermen i tillegg til betjeningsfunksjonene på rattet.

Markedsandelen for ladehybrider er det siste året redusert fra en av fire til en av ti. Seks av ti som kjøper ladbar hybrid velger blant de 25 modellene Opplysningsrådet for Veitrafikken definerer inn i SUV mellomklasse hvor Kia Sportage hører til.

VI SYNES

Tøff og komfortabel SUV for folk flest, greit med plass og passe rask.

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Kia Sportage PHEV

Pris billigste*Kr. 489 900
Pris testbil*Kr. 577 390
Motortype1 598 ccm. R4, turbo bensin
Effekt/moment180 hk/265 Nm
Elmotor91 hk/304 Nm
Systemeffekt265 hk/350 Nm
DrivlinjeA6, firehjulsdrift
0-100 km/t8,2 sek
Toppfart191 km/t
Batteri13,8 kWt
DC/AC ladingIkke/7,2 kW
El-rekkevidde oppgitt70 km
Bensinforbruk, oppgitt0,11 liter/mil
Bensinforbruk, tomt batteri0,65 liter/mil
CO2/NOx25,4 g/km - 6,2 mg/km
Dimensjoner (L/B/H)451/186/165 cm
Akselavstand268 cm
Bilvekt1 910 kg
Bakkeklaring17,0 cm
Tilhengervekt1 350 kg
Bagasjerom540 - 1 715 liter
Drivstofftank42 liter
Bilgaranti7 år/150 000 km
Batterigaranti7 år/150 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAP
* Frakt/levering tilkommer
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Powered by Labrador CMS