-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Prøvekjørt:
Kia Sportage Exclusive: Familiært fra Kia
Ladbare hybrider er gjerne løsningen for dem som ikke våger å velge elektrisk, eller ikke finner en passende elbil. Kia Sportage gjør ikke valget enklere.
Først publisert i BilAutofil nr. 8-2022
Mange oppfatter Kia som et underbruk av Hyundai, og litt forenklet sagt er det tilfelle. Hyundai kjøpte ut Kia i 1998 da det koreanske merket var i ferd med å bukke under. Ved å forene og samutvikle teknologi og bygge biler over samme tekniske lest, har Hyundai gjort Kia til en gigant.
Der Hyundai defineres som Koreas svar på Toyota, forsøker Kia å gå egne designveier. Knapt noen synlige elementer, verken utvendig eller innvendig, går om hverandre. Også skjermløsningene er forskjellige.
Så stilt ved siden av hverandre skal det godt gjøres å se slektskapet mellom femte generasjon av Kia Sportage og Hyundai Tuscon selv om begge nær på millimeteren er like store utvendig og akselavstanden er identisk.
Prislappen skiller heller ikke de to. Tre utstyrspakker plasserer begge innenfor et 100.000 kroners prisbilde fra rundt 500.000 kroner.
Identisk drivlinje
Også drivlinjen er identisk: 1,6 liters bensinmotor som med elektrisk hjelp sparker fra med 265 hk/350 Nm. I en tid hvor helt vanlige elbiler lett tar opp kampen med venstrefilsbiler som Golf GTI, gjør ikke hybridløsningen Kia Sportage til noen fartsmaskin. Ei heller Tuscon.
Men 8,2 sekunder til 100 km/t holder for de fleste, og når Kia får justert den litt nappende sekstrinns kassen (antar dette skyldes at bilen jeg kjørte var kliss ny) er Sportage akkurat det hyggelige bekjentskapet man forventer i denne prisklassen og en høyst aktuell konkurrent til bestselger Toyota Rav4.
Om du lurer på hvor Kia Sportages fossile motoralternativer ble av, så tok de bare ikke veien til Norge.
70 kilometer
13,8 kWt batteripakke holder optimalt til 70 km rekkevidde – og det klarte vi, men ikke uten anstrengelser. Så selv om Kia akkurat nå er blant de beste i klassen på rekkevidde, så antar jeg at ytelsene i kombinasjonen med betydelige avgiftsfordeler fortsatt er ladehybridenes styrke sammenliknet med det fossile – og knapt tilgjengelige – alternativet.
Forbruk avhenger naturligvis av ladegrad og utkjørt distanse. Etter ganske mange titalls mil på et tverrsnitt av det norske veinettet, og med «strømtomt» batteri, altså tappet ned til vanlig hybridmodus, endte jeg testen opp med å lese av 0,65 liter/mil. Forbruket er verken oppsiktsvekkende lavt eller høyt, men ganske gjennomsnittlig for en bil med tomvekt på drøyt 1,9 tonn.
Selvparkering
Koreanerne utstyrer sine biler godt. Her er tre trinns kjøling i setene naturligvis standard som det har vært på Kia i noen år nå. Men enda smartere: Speilenes blindsone varsles på instrumentskjermen. Blinkes det til venstre, så vises venstre side i instrumentet til venstre på skjermen, ved å blinke til høyre kommer bildet opp i høyre instrument. En kjempesmart løsning Kia/Hyundai bør selge til andre produsenter.
En annen fiks løsning er selvparkering selv om du ikke sitter i bilen. Men nøkkelen kjøres bilen fram og tilbake (i sakte fart) og stopper om det kommer en hindring i veien, eksempelvis et løpende barn. Kjekk løsning om noen skulle finne på å parkere så nær at det umuliggjør å komme inn i bilen.
Nok en fiks detalj: Begge forsetene har USB-uttak i siden på setene og er lett tilgjengelig både for dem som sitter bak og foran.
På det jevne
Som de fleste SUV-er for folk flest kjører Sportage på det jevne med klar vekt på komfort framfor sportslighet. Godt med plass i baksetet og mer enn en halv kubikkmeter bagasjerom gjør bilen egnet som familiens hovedbil.
Så godt som alt ved Sportage er forbedret fra forgjengeren og løftet opp på det som er standardnivå i 2022. Men etter 450 kilometer på ganske så svingete veier fra vest til øst i landet, var det deilig å parkere. Sportage/Tucson tydeliggjør at SUV sjelden gir samme kjøreglede som lavbygg uansett hvor gode de er å sitte i.
Svart plast
Der gir- og kjøreprogramvalg hos Hyundai skjer via knapper, gjøres det via hjul hos Kia. Det hele blir en smaksak. Med valget av «pianolakkblanke», svarte flater i Kia er langtfra en smaksak som jeg trodde bilindustrien var på vei bort fra. Svart plast er flott når bilen er ny, men blir etter få dagers bruk oppripet og tiltrekker seg støv og skitt.
Et stort løft fra forrige Sportage ligger utvilsom i skjerm/infotainment-pakken hvor Kia har gjort som Mercedes og bygget sammen to skjermer til en lang informasjonplanke med stor naviskjerm.
Takk og pris for at Kia skygger unna moten med å legge alle brukerfunksjoner på skjermen, men beholder klimaanleggets basisfunksjoner på eget knappepanel under hovedskjermen i tillegg til betjeningsfunksjonene på rattet.
Markedsandelen for ladehybrider er det siste året redusert fra en av fire til en av ti. Seks av ti som kjøper ladbar hybrid velger blant de 25 modellene Opplysningsrådet for Veitrafikken definerer inn i SUV mellomklasse hvor Kia Sportage hører til.
VI SYNES
Tøff og komfortabel SUV for folk flest, greit med plass og passe rask.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Fakta Kia Sportage PHEV
Pris billigste* | Kr. 489 900 |
Pris testbil* | Kr. 577 390 |
Motortype | 1 598 ccm. R4, turbo bensin |
Effekt/moment | 180 hk/265 Nm |
Elmotor | 91 hk/304 Nm |
Systemeffekt | 265 hk/350 Nm |
Drivlinje | A6, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 8,2 sek |
Toppfart | 191 km/t |
Batteri | 13,8 kWt |
DC/AC lading | Ikke/7,2 kW |
El-rekkevidde oppgitt | 70 km |
Bensinforbruk, oppgitt | 0,11 liter/mil |
Bensinforbruk, tomt batteri | 0,65 liter/mil |
CO2/NOx | 25,4 g/km - 6,2 mg/km |
Dimensjoner (L/B/H) | 451/186/165 cm |
Akselavstand | 268 cm |
Bilvekt | 1 910 kg |
Bakkeklaring | 17,0 cm |
Tilhengervekt | 1 350 kg |
Bagasjerom | 540 - 1 715 liter |
Drivstofftank | 42 liter |
Bilgaranti | 7 år/150 000 km |
Batterigaranti | 7 år/150 000 km |
Miljøklasse | B |
Euro NCAP | |
* Frakt/levering tilkommer | |
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV |