-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lincoln i full fart tilbake
400 hester og 4x4 – høres ikke det ut som noe som kommer fra Stuttgart / München / Ingolstadt-trianglet? Men denne gangen snakker vi Michigan, USA.
Lincoln er på sin lange vei tilbake. Og på Los Angeles-utstillingen viser de neste trekk.
Første trekk fikk litt spesiell oppmerksomhet. Etter at de hadde presentert sin Continental Concept på New York-utstillingen ved påsketider i år, kunne ikke Bentleys sjefdesigner (den gang), Luc Donckerwolke, dy seg.
Han spurte på Facebook-siden til David Woodhouse om de like godt skulle sende alt produksjonsutstyret med en gang.
Woodhouse er sjefdesigner hos Lincoln, og Donckerwolke antydet vel at designen lå ganske tett opp til Bentleys nye Flying Spur.
Selvfølgelig kunne Woodhouse spurt om han skulle sende dem en navnebok i retur, siden det var så vanskelig å døpe bilene.
Lincoln har hatt sin Continental siden 1939, og med noen små avbrekk, opp til vår tid. Bentley startet sin Continental-serie så seint som i 1984.
Moro, for oss andre i hvert fall, med litt bråk i sandkassa.
Men det er ikke veldig sannsynlig at det blir bråk rundt den nye MKZ, som debuterer i konseptform på LA-utstillingen nå.
Bestselger
MKZ er Lincolns bestselger – ikke at det sier så mye – og er derfor et kort de må satse på for å komme på banen igjen.
Den nye bilen er i virkeligheten en Ford Fusion – men det er ikke noe tilbake som gjør det åpenbart. For det første er både eksteriør og interiør helt nytt – og å dømme etter bildene i hvert fall, er den innsatsen på høyde med det kuleste Europa har å by på.
Spesielt lovende er det at de endelig, åpenbart for ramme alvor, har droppet fossefall-grillen sin og erstattet den med noe som man kan bygge noe meningsfullt rundt.
Kall den gjerne enkel, i en slags Audi-form, men det er allikevel masse personlighet her.
Egen V6
Om interiøret kan jeg ikke si annet enn at det i hvert fall ser ut som de har erstattet de latterlige berøringsfølsomme sleidene som var ment å styre alt som skulle reguleres, med skikkelige knotter igjen.
Jeg var så vidt borti forrige generasjon som skulle være så vanvittig avansert. Vanvittig blindvei var min reaksjon.
Drivlinjen er milevidt unna noe Fusion kan by på. Motoren er en flunkende ny V6 på 3 liter med turbo, som Ford sier skal være eksklusiv for Lincoln i lang tid fremover.
Her leverer den 400 hester gjennom en 4x4 drivlinje, den utgående modellen har 300 hk som maks. Dersom man i fremtiden skal nøye seg med forhjulsdrift, stopper kraftavdelingen på 350.
Et eller annet sted ligger det en hybridutgave og venter også. I dag utgjør hybriden 30 % av MKZ-volumet.
Avansert AWD
Men da er det hyggeligere å slå fast at Lincoln har rotet i Fords delebingen da de skulle utvikle AWD-systemet og kom med ting som hører til den aktuelle Focus RS.
De som kan sånt, skryter svært av den GKN-utviklede torque-vectoring differensialen bak og av adaptive dempere med en uendelighet av innstillingsmuligheter.
Selvfølgelig finnes det også karbon- og aluminium-detaljer, svært iøynefallende calipere og andre visuelle signaler om at dette skal bli moro.
Det hele koker ned til at det kan se ut som om Lincoln er på riktig vei, dersom det er noen av entusiastene der ute de ønsker å nå.