-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
De over 60
Lamborghini viser sitt nye ansikt
Lamborghini fyller 60 i år. Da er det farvel til V12 råskap – nå skal det hele dempes med elmotorer og hybridoppskrift.
Lamborghini har ikke sagt et ord om EU-kompromisset som tillater fortsatt bruk av det i sin tid vi så korrekt kalte eksplosjonsmotorer, også etter 2035. Forutsetningene er at disse motorene skal bruke for eksempel alkohol eller råvarer til mat for å fyres opp.
Ferrari og Porsche har ropt høyt hurra for at de fortsatt skal få lov til å bruke stempler og de latterlige små ventilene som hopper opp og ned inne i slike motorer. Lamborghini hadde sikkert også gjort det, dersom de hadde fått lov.
Men mens Porsche er for e-fuel, veldig for…, og Porsche-sjefen også er sjef for Volkswagen, er store deler av Volkswagen konsernet allerede begeistret for den nye friheten. Men sjefen for Audi er skeptisk.
Svært skeptisk.
Dype lommer
«Han skal ha dype lommer, veldig dype, han som skal utvikle den siste forbrenningsmotoren» sa Markus Duesmann til tyske Handelsblatt for en uke siden, og bekreftet nok en gang at i 2033 skal Audi selge den siste forbrenneren.
Og siden Lamborghini eies av Audi, er det kanskje politisk korrekt å ikke være for begeistret over de nye mulighetene.
De har jo allerede bestemt seg for hybridveien – og bare vent til du ser spesifikasjonene, det ser ikke ut som om det skal gjøre verden mindre fargerik.
V12 Pluss
Farvel til V12 har vi allerede vært gjennom – men det var jo bare juks. Det var bare farvel til den uassisterte vetolveren.
I realiteten er det Aventador-motoren vi finner i den nye 60-års presangen. Bortsett fra at den er modifisert for å gi enda litt mer punch. Luftinntaket er bedret, kompresjonsforholdet ble skrudd opp og eksosen flyter lettere ut ved høye omdreininger.
Du ser det ikke på ytelsene, men du vil garantert merke det på kjørbarheten. Samtidig har de også greid å slanke motoren med 17 kg, slik at det hele nå veier 218 kg.
813 hester og 725 Nm hadde vært respektabelt for enhver nyfødt Lambo, men her kommer hybridelementene i tillegg. En motor til hvert forhjul – hver på 110 kW, pluss en motor som sitter oppå 8-trinns kassa og som kan drive bakhjulene.
Halvert flåteutslipp
Et resultat av dette er at du har tilgang til 1001 hestekrefter når du kombinerer alt som kan kombineres. Men for Lamborghini er det kanskje like viktig at deres flåteutslipp derved er i ferd med å halveres.
I teorien i hvert fall.
For det er jo bare å programmere slik at el-hjelpen slår inn på kritiske steder under kjøresyklusen. Og da er myndighetene fornøyd.
Det er vel ingen av oss andre som tror at en 1001 hester bil som attpåtil veier litt mer, vil bruke mindre bensin enn en tilsvarende 813 hesters? Det er tross alt begrenset hvor mye bensinspare-hjelp man kan få av et batteri på 3,8 kWt som må lades når man har stanset. Og hvem ønsker å stanse i en slik bil?
Omfattende pakkejobb
De røntgenbildene vi har fått som forsmak på den nye bilen viser en intens pakke-operasjon. Batteriene med tilbehør måler 1,5 x 0,3 meter og er plassert mellom fører og passasjer. For å få til det er motoren snudd 180 grader med transmisjonen plassert bakerst denne gangen.
(saken fortsetter)
På tvers også, for sikkerhets skyld. Holder tyngden innenfor hjulene.
Hele den bærende biten er ny, Lambo kaller den monofuselage – fuselage som på gamle fly. 10 prosent lettere enn chassiset til gamle Aventador, og 25 % stivere. Foran er det også karbon, mens den bakerste strukturen som blant annet omfavner bakhjulsopphengningen er en aluminiums-konstruksjon.
Nytt regnestykke
Her er en fabrikk som ikke er redd for å servere godsakene i klartekst. Vektfordelingen er for en gangs skyld ikke den «ideelle» 50/50, men den ideelle 44/56. Ideelt for dem som liker en levende kjøreopplevelse.
Jeg gleder meg til å se hva de har gjort med dekk-dimensjonene – ikke alle spesifikasjonene er oppgitt ennå – jeg vet bare at velger du 20 tommer foran, blir det 21 bak, og med 21 foran får du 22 bak.
Dessuten vet jeg at gummien er Potenza fra Bridgestone, at bremsene foran er ti-pots og at de har stivet opp krengningsstagene foran (med 11 %) og bak (med 50 %) for å gjøre kjøringen enda litt lystigere.
Regnesentralen som skal holde orden på alle elementene heter Veicolo 2.0 og byr bl.a. på 13 kjøremodii.
Nytt interiør
Bildene jeg har sett av interiøret tyder på at mye har skjedd i forhold til Aventador. Den var en typisk superbil på godt og vondt. Godt på alt som hadde med bevegelser å gjøre, vondt med svært meget av det som kalles HMI – forholdet mellom mann og maskin.
Det ser ut som det er ryddet opp i den nye og det fortelles om bedre plass i alle retninger. Det fortelles også om koppholdere og ladeplass for telefonen din.
Skjermer unngår du heller ikke, en foran føreren, en i midten og en for passasjeren. Du kan sveipe fra den ene skjermen til den andre så mye du ønsker, men de kjørevitale informasjonene vil alltid være i front av føreren.
Nedtonet
Bilder jeg har sett av eksteriøret gir inntrykk av et mindre ekstremt design enn de vi har sett noen ganger i det siste. På tross av masse Y-former over det hele, og noen skikkelige sekskantformer nær eksosen pluss solide volumer på det som skal slippe ut luft eller få luften inn, tror jeg allikevel at dette er et karosseri jeg kunne leve med en lang weekend uten å få vondt i hodet.
Som vanlig er den nye bilen oppkalt etter noe som har med okser å gjøre. Denne heter Revuelto som visstnok betyr ustyrlig eller noe slikt (jeg syns det likner på engelsk: revolting) og er kanskje ikke det smarteste navnet på en bil som kjemper for ikke å bli oppfattet som ekstremt avvisende og aggressiv.
Den skal avløse Aventador som har levd i 11 år, og hatt knoppskyting i retning av blant annet Sian eller Veneno eller sågar en ny Countach.
Produksjonen av den nye begynner om en måneds tid og de to første årenes produksjon har allerede eierens navn på bygg-ordren.
Norske kunder
Noen navn er også norske. Christian Gottschalk, Managing Director i Lamborghini Oslo forteller at de skal ha offisiell åpning den 15. juni. Da skal også prisene på denne nye modellen være kjent. På tross av at det mangler såpass vitale informasjoner forteller han også at de har flere ordre på Revuelto og at de første kommer til kundene ved årsskiftet.
Men tilbake til 60 år og V12. I 2033 da Lamborghini-eier skal slutte å selge forbrenningsmotorer fyller samtidig Lambo 70 år. Da har vi over 60 kunnet utfolde oss med en skikkelig tolver i ti år. Jeg har vel egentlig en mistanke om at da blir det skikkelig slutt, at vi over 70 må nøye oss med strøm rund baut
Med andre ord: Blir LB 744 siste mulighet for en skikkelig håndfull.
La meg si det sånn: dersom du MÅ skifte olje på den vil du ikke savne den.