-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Lancer
Høyt utstyrsnivå og lavt støynivå skaffer plusspoeng til den nye Mitsubishi Lancer. Et lite prangende ytre og en beskjeden motor tilsier at bilen har mer appell til de som vil ha en fornuftig bil enn de som ønsker seg et samtaleemne i nabolaget.
Først publisert i BIL 8 - 1996.
Japanske biler er vanligvis både lettkjørte og lette å finne seg til rette bak rattet i en sjåfør som hyppig skifter mellom ulike japanere i kompakt- og mellomklassen har få eller ingen tilvenningsproblemer. Den nye Mitsubishi Lancer skiller seg i så måte noe ut fra massen.
For undertegnede, som måler 186 cm på strømpelesten, virket det tilsynelatende som om det var vanskelig å finne en passende kjørestilling da jeg satte meg inn i denne bilen. For å få avstandene til å passe mellom sete, pedaler, ratt og gearspak måtte jeg stille stolen forholdsvis høyt. Det førte til at jeg ville ha rattet høyere, men det sto allerede i sin høyeste posisjon. Etter et par timer bak rattet er imidlertid ikke kjørestillingen noe problem det blir en vanesak, og kroppen tilpasser seg uten ubehag.
Det er en annen ting som det tar lengre tid å venne seg til: Gearspaken luter uvanlig mye mot meg. Selv i femtegear og revers føles det som om den heller mot venstre. Dette er sikkert en grei sak å venne seg til når man kjører bilen til daglig, men de første gangene man kjører bilen er det lett å bomgeare, for eksempel at man prøver å ta løs i tredjegear.
Mye utstyr
Listen over standardutstyr er imponerende, selv tatt i betraktning at bilen ikke er blant de billigste i klassen. I billigste versjon (GL til 168.000 kroner) inneholder listen to kollisjonsputer, automatiske beltestrammere, elektrisk oppvarmede forseter, elektronisk startsperre, høydejusterbart førersete og ratt, pollenfilter, sentrallås og servostyring. GLX-versjonen inneholder blant annet ABSbremser og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil.
Det er bare én motorvariant som er tilgjengelig på Lancer her hjemme (vi ser da bort fra stasjonsvognen som beholder det "gamle" karosseriet et par år til, og som leveres med 1,6 liters motor). Den nye 1,3 literen er utstyrt med tre ventiler pr sylinder to for innsprøyting og én større eksosventil, noe som forklares med at forbrenningen blir mer effektiv.
Motoren yter 55 kW (75 hk) ved 6.000 omdreininger pr minutt, og har et maksimalt dreiemoment på 108 Nm ved 3.000 omdreininger. Turtallet hvor motoren yter sitt beste ligger forholdsvis høyt, og til sammenligning viser bilens turteller ca 2300 omdreininger ved 80 km/t i
femtegear.
Lite støy
Med sitt beskjedne dreiemoment "orker" ikke bilen så mye i motbakkene når den er lastet med passasjerer og bagasje. Ved normal landeveiskjøring og ved akselerasjon med en eller to personer i bilen er motoren kvikk og villig, for motorens krefter må ses i forhold til bilens egenvekt som bare er 1000 kg.
Det er lagt ned mye arbeid for å dempe hjulstøy, motorstøy og vibrasjoner. Karosseriet er vesentlig stivere enn på forgjengeren, noe som reduserer vibrasjonene. Kupéen og dashbordet er bedre støyisolert enn før med flere lag filt og PVC, og dessuten er motoren nå hydraulisk opphengt. I praksis oppfatter også øret at støydempingen er god mot motor og hjul, men på grusvei høres steinspruten tydelig fra hjulhusene.
Bilen gir en følelse av presis manøvrering og god retningsstabilitet, noe som blant annet skyldes kombinasjonen av McPherson fjærben foran og
multilink bakhjulsoppheng. Fjæringen virker fast og god ved svingkjøring, mens den er litt butt og stump på småhumpete vei.
Dumme bøyler
Lancer har akseptabelt lange sitteputer, og sammen med justeringsmulighetene på stolen er dette et eksempel til etterfølgelse for flere av konkurrentene i kompaktklassen. Sidestøtten i ryggen er også akseptabel, men heller ikke mer.
Til å være en helt ny bil – Lancer har fått mer enn bare en ansiktsløftning, for såvel karosseri, motor som gearkasse er nye har Mitsubishi på ett punkt valgt en gammeldags og lite smart løsning: Hengslingen av bagasjeromslokket. Mens en rekke av konkurrentene har kommet med lure, lite plasskrevende løsninger, er Lancer utstyrt med de to bøylene som stikker dypt ned i bagasjerommet når lokket smekkes igjen. Den praktisk utnyttbare bagasjeplassen blir vesentlig redusert samtidig som bøylene kan skade kofferter og annen bagasje i vår "shopping-test" kostet det seks egg og et maltraktert brød.
Noen bileiere liker å stikke seg ut, andre ønsker ikke at bilen skal ha noen prangende signaleffekt. Mitsubishi Lancer har mest appell til de sistnevnte. Et noe anonymt utseende og en beskjeden motor tilsier at kundene heller finnes blant de som vil ha en fornuftig bil fremfor de som ønsker seg et samtaleemne i nabolaget. Og fornuft er et godt grunnlag for valg av bil.
MITSUBISHI LANCER 1.3 GLX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og tre ventiler pr. sylinder. 1299 ccm. 55 kW (75 hk) v/6000 o/min. 108 Nm v/3000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 175/70SR13.
Mål: Lengde: 429,5 cm. Bredde: 169 cm. Høyde: 139,5 cm. Akselavstand: 250 cm. Sporvidde f/b: 145/146 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1075 kg. Tillatt totalvekt: 1485 kg.
Volum: Bagasjerom: 420 liter (VDA). Tank: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 12,5 sek.
Toppfart: 170 km/t
Forbruk by: 0,78 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,51 l/mil
Pris: kr 183.400,-