Lancia Pu+Ra HPE Concept

Konsept med glimt av fremtiden

Lancia åpner døren på gløtt

Lancia velger Design-uken i Milano som arena for et skikkelig gjenopplivingsforsøk. Pu+Ra HPE-konseptet gir oss et glimt av hva vi kan vente oss.

Publisert Sist oppdatert

Nå har vi allerede fått beskjed om hva vi kan vente oss i form av modellnavn.

Ny Ypsilon i ’24 - inkludert en HF-versjon, nytt «flaggskip» som skal kalls Gamma i ’26 og ny Delta i ’28. Den første og siste batterielektrisk, den store har nok fremdeles tendenser i retning hybrid.

Storby-offensiv

De som i første runde kan vente seg dette er kunder – 50 prosent av dem online – i 60 storbyer i Italia, Frankrike, Tyskland, Spania, Belgia og Nederland. 100 forhandlere er det snakk om i første runde, og målgruppen er åpenbart folk med sans for design og teknologi, og der komfort trumfer sports-såkalte-tendenser.

Med andre ord: selv om det er tydelige spor fra gamle Stratos i denne nye konseptbilen, er det nok ikke de kjente rally-triumfene det skal legges størst vekt på når dagens publikum skal minnes om gammel storhet.

Det kan for eksempel ikke være mange som forbinder noe som helst med HPE-navnet lenger – vi er tilbake i 1975 da det dukket opp på en Beta-basert shooting brake.

High Performance Electric

Den gangen sto bokstavene for High Performance Estate, nå står det for High Performance Electric.

Men hvis HPE virkelig sier deg noe, så ta en god titt på disse bildene, og du burde kunne få opp assosiasjoner også til Aurelia, Flaminia og HPE i tillegg til baklysene og hekken til Stratos.

Designerne, med Citroën- og PSA-høvding Jean Pierre Ploué i spissen, har et enormt referansearkiv å øse av. Men dagens konsept viser tydelig at her kommer de ikke til å rote seg ned i noen kvalm nostalgi-romantikk.

For å gjøre oss ferdig med konkrete fakta først: denne måler 445 x 195 x 135 – kortere enn for eksempel EV6, men bredere og hele 20 cm lavere.

Kjørbar

Dette er en bil som kan kjøres – men sannsynligvis mest for demonstrasjoner og levende bilder. Jeg kan ikke tenke meg at drivlinjen er klar ennå. Men det er også sannsynlig at under det hele finner man masse av det som Ypsilon skal inneholde neste år. Det vil i så fall også si den samme CMP-plattformen som ligger under Peugeot 2008.

Designerne selv peker på omfattende bruk av det de kaller elementære, ikoniske former – vi andre hadde kalt det sirkler og trekanter og firkanter. Resultatet er en blanding av kileform, ganske bollete front og hekk og sirkler som starter med soltaket, men gjentas i interiøret. Den store glassflaten kan forøvrig justeres med hensyn til transparens – det vil sikkert også endre hvordan vi oppfatter utseendet på bilen.

Fronten skal være et grafisk konsentrat av det klassiske Lancia-skjoldet. Det er selvfølgelig lyssatt og skal blant annet beskrive ladestatus.

For pinglete

Selv kunne jeg tenkt meg fronten litt tydeligere. Dette blir for pinglete for en gammel adelsmann som skal brøyte seg ny vei blant alle oppkomlingene.

Eller er det slik at vi venner oss til androgyne elbiler slik at fasaden ikke betyr noe for oss lenger?

Interiøret er utarbeidet i samarbeid med møbelgiganten Cassina – her bruker Lancia initialene SALA på to måter. Dels som en beskrivelse av en sirkelformet kontrollplate som kontrollerer lyd, luft, lys og AR – med andre ord Sound, Air, Light og Augumented.

Augumented later til å by på tjenester og talenter som ennå ikke er vanlige i biler, beskrevet her som Immersive, Wellbeing og Entertaining.

Men Sala-ordet også fordi det betyr stuer på italiensk, og dette er gitt mer preg av et rom i heimen enn av et bilinteriør.

Kontraster

Vi ser klar forskjell på tonen foran – førersete og passasjerplass – og bak i kabinen. Man finner møbelelementer, stoler, bord, tepper, forskjellige foran og bak for å forsterke følelsen av bilen som stuen der hjemme.

Selvfølgelig slipper vi ikke unna bærekraft her heller. Lancia sier at 70 prosent av de materialene innbyggerne i bilen kommer i kontakt med er gjenbruk. Målet for produksjonsbiler er foreløpig 50 prosent.

Et annet mål er rekkevidde på 700 km, forbruk på 10 kWt per 100 km. Og en ladetid til 80 % på bare 10 minutter.

Det er åpenbart at Stellantis mener alvor med Lancia-returen og at de meisler ut en ganske tydelig markedsposisjon for merket.

Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Lancia Pu+Ra HPE Concept
Powered by Labrador CMS