Toyota Land Cruiser

Den nye Land Cruiser er spekket med elektroniske systemer, men en ting er uforandret

Publisert Sist oppdatert

Land Cruiser
Land Cruiser

Først publisert i BIL 1 - 2003.

En røff og spennende utvendig design preger den nye Land Cruiser – kantete og maskulin – med elementer hentet fra lillebror RAV4. Bakfra har den også likhetstrekk med Nissan X-Trail. Land Cruiser er en nykonstruksjon, ikke bare en ansiktsløftning av foregående modell, men en ting er uforandret: Toyota sverger fortsatt til stiv ramme, som de mener er best når det gjelder å tåle belastningene ved tøff terrengkjøring. Mens andre produsenter har gått over til selvbærende karosseri for å oppnå bedre kjøreegenskaper på landevei, har Toyota istedet utviklet et nytt uavhengig hjuloppheng foran, basert på spiralfjærer og doble triangelarmer. Bakhjulsopphenget er modifisert for å bedre stabiliteten. I forhold til foregående
modell er fjæringslengden økt både foran og bak.

Det er som femdørs varebil Land Cruiser er interessant blant norske kunder, personbilen vil stå for bare ti prosent av volumet. Det skyldes selvfølgelig de høye avgiftene på en så tung bil med så mye muskler. Tredørsversjonen som ikke kan godkjennes som varebil er derfor lite aktuell her i landet, den tar ikke importøren inn som lagervare.

To motorvalg
Toyotas 3.0 D-4D-motor, med et dreiemoment på 343 Nm over et bredt turtallsområde, er svært stillegående ved moderate turtall. I dag finnes det ingen alternativer til dieselmotoren, men en V6 bensinmotor med 249 hk – og med enda høyere dreiemoment enn dieselmotoren – kommer til våren. Motorene kan kombineres med femtrinns manuell gearkasse eller firetrinns automat. Den manuelle kassen er kjent fra 90-serien, men nå er synkroniseringsmekanismen forbedret. Automatkassen er forsynt med elektronisk dreiemomentkontroll som skal forhindre store
sprang i turtallet ved gearskift.

Standardutstyret på grunnmodellen omfatter blant annet mekanisk sperre på bakakselen, Torsen-sperre på senterdifferensialen, 8 kollisjonsputer (4 i varebilutgaven), høyde- og lengderegulerbart ratt, manuelt klimaanlegg og elektriske vindusheiser. Ett trinn opp, til utstyrsnivå VX, betyr at antispinnsystemet A-TRC, stabilitetskontroll, cruise control og automatisk klimaanlegg er inkludert. Dessuten er VX utstyrt med de to elektroniske systemene “Hill start Assist Control”, HAC, og “Downhill Assist Control”, DAC. HAC hindrer at bilen ruller bakover ved bakkestart når lavgear er koblet inn, mens DAC kobles inn med egen bryter og begrenser hastigheten til maksimum 7 km/t ned bratte bakker. Med toppmodellen GX, som bare leveres som personbil, får du dessuten soltak, 8 seter, skinninteriør, navigasjonssystem og luftfjæring med på kjøpet.

Elektronisk fjæring
Luftfjæringen er nyeste versjon av Toyotas elektroniske fjæringssystem, med betegnelsen TEMS, Toyota Electronic Modulated Suspension. Føreren kan velge mellom fire stillinger, avhengig av veienes beskaffenhet: Komfort, semi-komfort, semi-sport og sport.TEMS styrer dempingen og tar hensyn til signaler fra følere som måler bilens bevegelse, hjul hastighet, motorturtall og bremser.“ Komfort gir myk kjøring og maksimal komfort, på bekostning av terrengegenskapene,
mens “Sport gir optimale egenskaper i terrenget.

TEMS kombineres med luftfjæring bak, hvor spiralfjærene er byttet ut med hydrauliske sylindere. Bakkeklaringen kan økes med 3 cm når det kjøres i terrenget, eller reduseres med 3 cm for å lette inn- og utstigning.

DETTE ER TOYOTA Land Cruiser VX:

Mål: Lengde: 481,0 cm. Bredde: 179,0 cm. Høyde: 189,0 cm.
Akselavstand: 279,0 cm.
Sporvidde f/b: 153,5/153,5 cm.
Bagasjeromvolum: 192/620 liter (VDA).
Tankvolum: 87 l.
Forbruk i følge 99/100/EU. Alle data gjelder 5-dørs med automatgear.

Powered by Labrador CMS