-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota Landcruiser
Det er en helt ny Landcruiser som kommer til Norge i september. Den er kortere, smalere og lettere enn forgjengeren, og med mindre motor faller den heldigere ut i forhold til norske bilavgifter enn forgjengeren.


Landcruiser
Landcruiser
Først publisert i BIL 9 - 1996.
Den nye utgaven er 10 cm kortere, 20 cm smalere, og med en egenvekt på 1910 kg er den et halvt tonn lettere enn forgjengeren. Likevel er nyttelasten fortsatt eksemplarisk – den nye Landcruiseren kan håndtere
omlag 700 kg nyttelast i tillegg til å trekke en henger på 2800 kg. Chassiet har blitt stivere for å bedre sikkerhet og kjøreegenskaper, men hjulopphenget er stort sett uforandret – stiv bakaksel med stabilisatorstag bak og triangelarmer, fjærben og stabilisatorstag foran.
På grunn av lavere vekt og mindre motor har prisen gått betraktelig ned. Gamleutgaven kostet drøye 745.000, mens den rimeligste nye utgaven koster 499.000 som personbil. Toyota Norge konsentrerer seg om en modell – 5-dørs med 3-liters turbodiesel, men Toyota har også utviklet en kortere 3-dørsversjon, og begge bilene kan utstyres med en 3,4-liters V6 bensinmotor – men den er altså ikke i Norge.
Motoren er hentet fra Toyota 4-Runner – en treliters turbodiesel med elektronisk innsprøyting sørger for et massivt dreiemoment på 295 Nm, og med 220 Nm tilgjengelig fra tomgang til drøye 4.000 o/min. Firehjulsdriftssystemet er permanent med sentraldifferensial. Sperre på senterdiffen og/eller bakaksel kan kobles inn ved behov – og det er selvfølgelig mulig å legge inn reduksjonsgear.
Her hjemme leveres Landcruiser i to utstyrsnivåer. Basismodellen er relativt velutstyrt, blant annet med ABS, startsperre, sentrallås, høydejusterbart ratt, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil og skivebremser på alle hjul for 499.000. Den oppgraderte versjonen koster 546.000, og inneholder blant annet automatgear, skinnseter, elektriske vindusheiser, elektronisk multimeter og diverse stylingdetaljer. De fleste nye Landcruisere vil sannsynligvis bli utstyrt med grønne skilter her hjemme. I varebilversjon koster den rimeligste modellen kroner 286.000, mens den oppgraderte versjonen vil koste 345.000.
DETTE ER TOYOTA LANDCRUISER:
Sylindervolum: 2982 ccm
Boring x slag: 96 x 103 mm
KW(hk)/omdr.: 92(125)/3600
Nm/omdr.: 295/2400
Dekk: 215/80R16
Lengde: 468,0 cm
Bredde: 173,0 cm
Høyde: 188,0 cm
Akselavstand: 268,0 cm
Egenvekt: 1910 kg
Aks. 0-100 km/t: 14,7 sek.
Toppfart: 160 km/t
Forbruk 90 km/t: 0,90 l/mil
Forbruk by: 1,16 l/mil
Pris: 499.000