-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Accessorien
Er du ute etter det smarteste bilkjøpet, kan du droppe resten av artikkelen. Du kjøper ikke Range Rover Evoque for at det er fornuftig rent økonomisk sett. Det betyr ikke at bilen er meningsløs for alle.
Først publisert i bladet Bil 12-2019.
Det er en grunn til at alle ikke foretar innkjøpene hos H&M eller Kiwi, selv om plaggene gjør samme nytte og du får kjøpt mat som gjør deg mett hos lavpriskjedene.
For noen er merkevare og følelser viktigst. I de «rette» (eller feil, alt ettersom) miljøene symboliserer Range Rover suksess og vellykkethet. En liten Range Rover parkert utenfor den lille «boutiquen» med overprisede pyntegjenstander eller dyre klesplagg er det mest naturlige i verden.
Og det er jo kjekt med firehjulstrekk og høy bakkeklaring når brøytekantene på Oslo vest eller i bemidlede strøk ellers i landet ligger der. Skal man på «hytten», gjelder det å ankomme med stil.
Det er nok designet som appellerer til flest kjøpere, sammen med merkevaren. Første generasjon var en designbombe da den kom i 2010. Det er den fortsatt, selv om den ikke er så oppsiktsvekkende som den gang Range Rover fikk sitt helt nye formspråk. Evoque er bilen for dem som går for det vakre.
«Det er ikke min bil altså». Jeg følte nesten at jeg måtte forklare situasjonen da blikkene fulgte meg inn og ut av bilen. Fordommene mine tilsier at det er flest kvinnelige kjøpere. Mens en «vanlig» Range Rover gir «konge på haugen»-assosiasjoner, blir det mer «prinsessen på erten» i Evoques tilfelle.
Men Range Rover er naturligvis langt mer enn en imagebygger. Jeg har sett hva en Evoque kan gjøre i en terrengløype. Du tror det knapt før du ser det. Her har du all verdens med programmer som skal sørge for at bilen kommer seg helskinnet frem mest mulig optimalt.
Ny plattform
På veien fungerer den akkurat slik den skal fungere. Nå er vel riktignok ikke 150 hk diesel, generelt sett, det mest optimale. Jeg ble litt tatt på sengen første gang jeg skulle lure meg ut i en luke i den tette trafikken, for den var ikke like kjapp i avtrekkeren som jeg hadde forutsett. Personlig ville jeg ha foretrukket en større bensinmotor, ikke minst for å få et mer behagelig lydbilde.
Evoque er bygget på en helt ny plattform (PTA = Premium Transverse Platform) som blant annet skal gi høyere grad av komfort og bedre kjøreegenskaper.
Det skal sies at Evoque inntil videre blir for en parentes å regne, fordi det kommer en ladbar hybrid-variant allerede neste år. Da blir bilen kanskje for vanlig for dem som gjerne er målgruppen for denne bilen. Det er jo ikke gøy når to ankommer festen i samme kjole…
Men importøren priser nok bilen slik at den uansett ikke blir noe for allmuen.
PS: Per definisjon er faktisk Evoque allerede en hybrid, en mildhybrid, hvor blant annet energi som i en vanlig bil går tapt ved nedbremsing blir lagret. Ved nedbremsing i lave hastigheter skrus motoren automatisk av, for så å starte sømløst når du gir gass igjen.
Oppgradert dashbord
Den største oppgraderingen, i tillegg til den nye plattformen og oppfrisket design, har nok skjedd bak rattet. Nå er touch-skjermene vi først opplevde i storebror Velar på plass. Det ser rent og pent ut. Selve funksjonaliteten er ikke helt optimal, men det er nok mest en vanesak.
Du bør ha en pusseklut lett tilgjengelig, for etter noen dagers fikling med skjermene, er fingeravtrykkene svært synlige.
Materialkvaliteten er en premiumbil verdig. Her er det myke og delikate materialer og mangel på hardplast.
Millionbil
Nevnte jeg prisen? Det jeg sa var at Evoque ikke nødvendigvis var det mest fornuftige kjøpet, rent økonomisk. 937.000 kroner. For en liten dieselmotor, riktignok med en del ekstrautstyr. Noen ville sikkert ha betalt én million også, for å slippe at andre kjøpte den.
LIKER:
- Design
- Merkevare
- Terrengegenskaper
LIKER IKKE:
- Value for money
- Støynivå
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Pris | Fra kr 793.000 |
Pris testbil | kr 937.000 |
Motor | 1999 ccm R4 diesel |
Effekt | 150 hk/380 Nm |
Drivlinje | 9A, firehjulsdrift |
Aks. 0-100 | 11,2 sek |
Toppfart | 196 km/t |
Forbruk (WLTP) | 0,67 l/mil |
CO2-utslipp | 177 g/km |
Nox-utslipp | 44 mg/km |
Dimensjoner | 437/200/165 (L/B/H): |
Bagasjerom | 472 liter |
Tilhengervekt | 2000 kg |