Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander

Den perfekte familiebilen

Mitsubishis nye Outlander er som skapt for norske familier. Bilen har de egenskaper mange vil ha glede av og som ikke minst vil føre til lave eierkostnader. For som bruktbil blir Outlander en liten juvel.

Publisert Sist oppdatert

I februar lanserer Mitsubishi en helt ny Outlander. Det kan bli en vinner i familieklassen, for den går utenpå de fleste stasjonsvogner. For kombinasjonen av:

• Firehjulstrekk og tohjulstrekk – velg selv fra førerplassen
• Kompakt – fleksibel med 5 + 2 seter
• 2-liters dieselmotor med lavt forbruk
• Høyt sikkerhetsnivå – delt bakdør
• Partikkelfilter for bedre miljø
• Kan trekke henger på to tonn
• Pris under 370.000 kroner.

Mitsubishi Outlander er en familiebil der fordelene ligger i teknikken. En kompakt SUV med høyere bakkeklaring uten å være et monster. Der man kan velge mellom tohjulstrekk, firehjulstrekk eller firehjulstrekk med låst senterdifferensial for ekstrem fremkommelighet.

Alt reguleres fra førerplassen og på vanlig god vei kan man bruke forhjulstrekk for lavere drivstofforbruk – men blir veien bratt og glatt, er det bare å koble inn firehjulstrekk. Om et system er som skapt for norske forhold så er dette systemet. Sannheten er jo at det ikke er mange dagene i året man trenger aktiv firehjulstrekk.

Men hvor godt det er å ha det på den eller de dagene da føret er dårlig eller opp de siste kneikene til hytta. Så når veien blir god igjen – legg inn tohjulstrekk for lavere forbruk og billigere kjøretur.

Stor nok for varebil

Plass er viktig i en familiebil særlig når baksetet er i bruk. Når man skal på hytta med det alt for store weekendlasset eller man skal ha med fire spillere på fotballtrening – da er det utrolig hvor mange bager og vesker som skal med.

Mitsubishi Outlander er større enn de fleste kompakte SUVene. Den er 44 cm lengre enn Toyota RAV4 og 12 cm lengre enn Honda CR-V. Bare Hyundai Santa Fe er like lang. Og lengde betyr mer plass til bagasje.

I Outlander kan man få med seg nesten 800 liter med baksetet i bruk. Og snakk om ”å få med seg”. Bilen kan trekke en tilhenger på hele 2 tonn – og det er mye til at bilen er så liten med en 2 liters dieselmotor.

Outlander er så romslig at alt taler for at den i Norge også blir to-seters varebil. Det står om centimeter og den kan bli den minste varebilen på det norske markedet med muligheter for firehjulstrekk. Og selv som to-seters varebil skal føreren slippe å sitte med rattet i magen.

Motor fra VW

Mitsubishi har slitt de siste årene med ferske modeller. Etter at Daimler-Chrysler gikk inn på eiersiden ble det nesten stans i produktutviklingen. Nå er Mitsubishi igjen fri og Outlander er den første helt nye modellen. Det neste blir en Lancer som kommer til Norge i annet halvår av 2007.

Noen ny, moderne dieselmotor fikk ikke Mitsubishi klar for Outlander. Dermed bruker de Volkswagens 2-liters dieselmotor med turbo/intercooler. Den samme motoren sitter også i Mitsubishi Grandis.

Partikkelfilter er standard og motoren på 140 hk/103 kW er vibrasjonsfri og støysvak. Sammen med traction kontroll og ESP (elektronisk stabilitetsprogram) har bilen er meget høyt sikkerhetsnivå. Mitsubishi er sikker på at bilen vil få fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstester.

Lettkjørt

Mitsubishi Outlander kjører stabilt og er ikke minst fleksibel og lettkjørt i bymiljøet. Dette er ingen ”jeep med dårlig svingradius og redusert sikt bakover fra forsetet.

Bak rattet merker man nesten ikke at dette egentlig er en liten SUV som i terreng viser utrolige egenskaper både opp og ned. Bilen drar seg fram på krøtterstuer og forserer hindringer. En bil man nesten er sikret å komme helt fram til hytteveggen med – hele året bare veien er kjørbar.

Jakten på familien

Med nye Outlander i februar starter Mitsubishi i Norge jakten på familiene som i dag kjører stasjonsvogn – men som savner en bil med egenskaper når veien er dårlig – uten at bilen skal være en ”jeep”.

Det er mange som savner mulighetene for firehjulstrekk på familiebilen. Intet øker mer i Norge en 4WD – utvalget blir større. Det betyr større konkurranse og kjøpers marked.

Men ingen 7-seter

Outlander leveres med fem eller syv seter. Og den siste seterekken i 7-seteren er rene nødseter der komforten er begrenset for å si det forsiktig. Man kan felle ned bakseteryggen på den andre seterekken ved å trykke på en liten knapp. Man slipper å ligge på alle fire inne i varerommet for å få ned bakseteryggen. Smart!

Den tredje seterekken i bilene med syv seter er ikke til hinder i varerommet når det er klappet sammen.

Hurra for delt bakdør

Bilen har standard delt bakdør. Den er delt i 80 – 20 og det gir bare fordeler. Man kan legge inntil 200 kilo på nedre bakdør – og døra er perfekt som en sitteplass etter en tur i skogen når man vil skifte fottøy – eller etter en dag i alpinbakken og man skal skifte fra skistøvler til kjøresko.

Drømmen som brukt

Mitsubishi Outlander er dømt til å bli en særdeles ettertraktet bruktbil. For mange bruktkjøpere jakter på biler med firehjulstrekk i stasjonsvogninnredning. Da blir Outlander en liten bruktjuvel og det betyr lavere verditap.

Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D (i salg fra februar 2007)

Pris: ca fra kr. 360.000,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor fra VW. 1968 ccm. 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. 310 Nm v/1750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 464 x 180 x 172 cm. Akselavstand: 267 cm. Egenvekt m/fører: 1810 kg. Tillatt totalvekt 2360 kg. Tilhengervekt 2000 kg Dekk: 215/70R16. Bagasjerom: 774 til 882 liter som 5 seter (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,8 sek.
Toppfart: 187 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,67 l/mil.
CO2-utslipp: 170 g/km.
Konkurrenter: Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe, Suzuki Grand Vitara, Honda CR-V og Nissan X-Trail

Powered by Labrador CMS