Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND
Mazda MX-5 ND

Mazdas lille gledesspreder

Jeg blir i godt humør bare av å tenke på Mazdas nye og lekre MX-5. Da jeg endelig fikk rattet den gjennom svingene opp til Col de Vence på den franske Middelhavskysten gikk smilet nesten helt rundt.

Publisert Sist oppdatert

La meg svinge innom det triste først: Om noen hadde gledet seg til å cruise rundt under skyfri norsk himmel i Mazdas nye MX-5 denne sommeren, så glem det med en gang. Regnvått løv har for lengst gjort sommeren om til trist høst innen Mazdas gledesspreder når landegrensen.

Men den som venter på noe godt venter som kjent ikke forgjeves. Alt tyder på at Mazda MX-5 blir kabrioletvinneren i 2016. Startpris på 294.000 kroner er uslåelig for så mye kjøreglede.

Det er svært lenge siden jeg har hørt en bildesigner bruke lang tid på å skryte av at nyheten både er kortere utvendig, har kortere akselavstand, kortere kupe og mindre bagasjerom. Alt dette for å bringe MX-5 nærmere originalen fra 1989 og gjennom det gi deg en tettere opplevelse av sportslig bilglede.

Masashi Nakayama var tydelig stolt over hva hans team har fått til. For å bedre bilens veiegenskaper var det viktig å få ned vekten.

Mer bruk av aluminium og et helt nytt chassis dro vekten ned med rundt hundre kilo slik at den letteste utgaven av MX-5 nå veier rett under 1000 kilo – den kraftigste noen få kilo over.

Ved i tillegg å korte bilen ned med ti centimeter til 3,92 meter, kutte akselavstanden med to cm til 2,33 meter samt gjøre Mazdaen en cm lavere enn forgjengeren (122,5 cm), kryper MX-5 enda tettere på de som sitter inne i bilen. At bagasjerommet er redusert med 20 liter til 130 liter spiller ingen rolle. Det går fortsatt to standard kabinkofferter i bagasjerommet. Selv med ytterst beskjedent lagerplass inne i bilen er det plass til mobiltelefon, tannbørste og kredittkort – og mer er strengt tatt ikke nødvendig å ha med på helgeturer og ferier for to.

MX-5 strutter av kjøreglede. Med 50/50 vektfordeling limer den til asfalten og begge motorene (1,5 liter/131 hk og 2,0 liter/160 hk) leker rundt 5000 o/min.

Fordi du nærmest sitter på asfalten og MX-5 er så tett på, er dette bilen for de smale veiers svinger hvor det bare er å klistre seg inn mot fjellveggen, nyte opplevelsen og lytte til fuglekvitteret.

Av alle uviktige biler som lanseres denne høsten, er Mazda MX-5 den klart mest interessante.

MX-5 krysser også positivt av på alle innholdskriterier for ekte sommersportsbil:

  • Bare to seter.
  • Bakhjulsdrift.
  • Bensinmotor.
  • Stofftak.

Sånn sett er ikke Mazda bare tro mot eget konsept, men også mot ideen som var basis for de britiske sportsroadsterne som i løpet av 1970-årene ble utkonkurrert av større og mer komfortable biler.

Du får ikke fransk sofakomfort i MX-5. Setene er trange og bilen kles på. Jeg ville uten tvil valgt Sport-varianten på grunn av Recarosetene. De er både fastere og har bedre sidestøtte. 20.000 kroner opp i pris er verd hver krone fordi det både inkluderer lydanlegg fra Bose (høyttalere i hodestøttene) og flere førerstøttesystemer.

I valget mellom 131 hk og 160 hk er jeg mer i tvil. Selvfølgelig spruter det mer av to-literen, men om det er avgjørende for kjøregleden er jeg mer i tvil om.

Sett ut fra norske forhold holder den minste i massevis. Importørdirektør Karianne Westby opplyser at så langt har kundene valgt omtrent halvt av hvert.

MX-5 tilbys med de to nevnte motorene i Europa. I Japan selges kun den minste og i USA bare den største. Automatgir er ikke mulig å få så langt, men hvorfor skal en så leken bil med ultrakort girspak koblet til en girkasse utviklet spesielt for MX-5 kjøres automatisk?

Mazda bygger foreløpig MX-5 kun som roadster med softtop. Denne drar du av med et enkelt håndgrep på tre sekunder. Å få taket på tar kanskje fem sekunder.

Utgående generasjon solgte best i Norge med hardtop, og selv om Masashi Nakayama ikke ville innrømme noe som helst, kommer bilen i løpet av et års tid med hardtop. Det gjør MX-5 mer til helårsbil – hvis det er det man ønsker seg.

FAKTA Mazda MX-5 1,5 Sport

Motor:

R4 bensinmotor, 1496 ccm.

Effekt:

131 hk (96 kW)

Dreiemoment:

150 Nm v/4000 o/min.

Mål LxBxH:

392x176x123 cm

Akselavstand:

231 cm

Egenvekt:

975 kg

Bakkeklaring:

12,5 cm

Bagasjerom:

130 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,3 sek

Toppfart:

204 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

139 g/km

Pris billigste:

Kr. 294.000

Pris som prøvekjørt:

Kr. 319.500

Powered by Labrador CMS