-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Micra 1.2 Visia
En frisk nykommer når det gjelder både interiør og eksteriør, og med eksemplarisk plassutnyttelse.
Først publisert i BIL 4 - 2003.
Lite eller ingenting minner om den forrige Micra, bortsett fra at den fortsatt er liten. Utseendet tar det nok litt tid før vi venner oss til, men Nissan har jo sendt Primera i forveien for å forberede publikum på at det er iøynefallende biler som nå gjelder fra den japanske produsenten.
Det krever litt tid før man finner seg godt til rette i førersetet. Førersetet kan riktignok reguleres i høyden, men på den måten at sittevinkelen forskyves. Rattet kan tiltes, men ikke lengdeforskyves. Jeg savner en midtkonsoll å hvile høyrebenet mot, derimot kan jeg plassere venstrefoten på en god, bred fothviler.
Dashbordet er utstyrt med noen retro-look-pussige hendler og brytere som man liker eller misliker – smak og behag er forskjellig, men funksjon og plassering er det lite å utsette på. Defrosteren dekker ikke hele frontrutens bredde, så i vått snøvær legger det seg lett is på høyre vindusvisker. Innfelt i dashbordet til høyre for gearspaken finner vi en knagg som er velegnet for damenes håndveske – eller lettere bæreposer.
Plassen i baksetet er mer rommelig enn man umiddelbart skulle tenke seg – hvis man er villig til å gi bort noe bagasjeplass. Baksetet kan nemlig skyves 20 cm i lengderetningen, noe som gir imponerende benplass på bekostning av 120 liter bagasjeplass. En årsak til de
generøse plassforhold i kupéen er at akselavstanden er økt med 7 cm i forhold til forrige Micra. Samtidig er bredden økt med 6 cm og høyden med 10 cm.
Sikkerheten er ivaretatt gjennom blant annet fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, beltestrammere for fører og passasjer foran, samt ABS-bremser med både elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistanse. Sistnevnte system er kjent fra dyrere Mercedes- og Peugeotmodeller, og gir forsterket bremsekraft ved nødbremsing. Av standardutstyr ellers finner vi lyktespylere, høyderegulerbare hovedlys, oppvarmede sidespeil, høyderegulerbart ratt, servostyring, totrinns varme i forsetene samt elektriske vindusheiser foran. Prisen må også ses i lys av at RDS-radio/CD-spiller og fire høyttalere er inkludert fra fabrikk.
Vi har også kjørt Micra 1.0,en billigere variant med noe mindre utstyr og en motor som yter 65 hk. Til alt vesentlig av kjøring i nærmiljøet er denne varianten tilstrekkelig, men ute på landeveien og med fire personer i bilen merkes det at dreiemomentet topper seg på beskjedne 90 Nm. En 1,5-liters dieselmotor blir levert fra fabrikk fra sommeren av, men det er lite trolig at den tas inn av importøren. Norske kunder har ingen tradisjon med å kombinere småbil og dieselmotor.
Alt i alt, med tanke på at kjørekomfort og motorytelse ikke avspeiler en typisk milsluker, lever Micra fint opp til det den er skapt til å være; en liten og lettkjørt bybil som byr på god fleksibilitet med sitt flyttbare baksete.
NISSAN Micra 1.2 Visia:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,9:1. Sylindervolum: 1240 ccm. Boring og slaglengde: 71,0 x 78,3 mm. Effekt: 59 kW (80 hk) v/5200 o/min. Dreiemoment: 110 Nm v/3600 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Skiver foran og tromler bak. ABS og EBD.
Dekk: 165/70R14.
Mål: Lengde: 371,5 cm. Bredde: 166,0 cm. Høyde: 154,0 cm. Akselavstand: 243,2 cm. Sporvidde f/b: 147,0/145,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1055 kg. Tillatt totalvekt: 1475 kg. Maks vogntogvekt: 2275 kg. Maks taklast: 50 kg.
Bagasjerom: 251-371 liter (VDA).
Tankvolum: 46 liter.
Aks. 0 - 100: 13,9 sek
Toppfart: 167 km/t
Forbruk bykjøring: 0,74 l/mil
Forbruk landevei: 0,51 l/mil
Forbruk snitt: 0,59 l/mil
CO2-utslipp: 143 g/km
Pris: kr. 166.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.