Nissan Micra

Stilen teller minst like mye som plassutnyttelsen i den nye Nissan Micra.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Micra
Nissan Micra

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Den lokker på et kvinnelig publikum. “Kjæledyr-preget er beholdt fra forrige Micra som kom som et friskt pust for ti år siden. Nissan snakker stolt om japansk design, og unngår den forslitte frasen “designet i Europa for europeere som ofte høres fra japanske produsenter – som om japansk estetikk er noe å skamme seg over. Den melder seg på i det muntre hjørnet av småbilklassen sammen med Citroën C3 og Toyota Yaris.

Micras kuppelformete takparti ligger oppå et avrundet bunnparti med tydelige skuldre under vinduene.Fronten minner om Primera. Hovedlyktene nesten inntil frontruta gir særpreg, knekken tvers over hekken likeså. Micra er blitt både større og mindre. Takket være superkorte overheng har lengden skrumpet 3 cm, som med fordel kunne vært lagt på igjen i form av fenderlister. Samtidig er akselavstanden strukket 7 cm, og bredde og høyde har vokst henholdsvis 7 og 12 cm.
Dette burde gitt solid plassgevinst, men avrundingen av taket bakover stjeler takhøyden i baksetet, mens den er svært raus foran. Benplassen i baksetet er omtrent som før, og store plastdeksler ved golvet nederst på forsetene er i veien for føttene ved utstigning fra baksetet. Akkurat som Yaris har Micra baksete som kan reguleres 20 centimeter i lengderetningen. Forrige Micra hadde bagasjerom på 206 liter,i den nye varierer det fra 237 til 371 liter. Når setet skyves helt fram,blir benplassen borte.

Foran er plassen god. Kjørestillingen er symmetrisk, og føttene har god plass ved pedalene. Rattet kan bare justeres opp–ned, men sitter nært nok. Sitteputene er store, men bedre vinkeljustering hadde gitt tiltrengt lårstøtte til langbente førere. Utviklerne har tenkt ut smarte småbildetaljer, litt i gammel Miniånd. Det store hanskerommet er en liten “leilighet med flere avdelinger. Når sitteputen på høyre forsete løftes opp, avdekkes en stor boks der kamera, førstehjelpspute, flasker, frukt, lue og polvotter kan legges.
“Intelligent nøkkel på de fleste utgaver sørger for at dørene låses opp når nøkkelen er mindre enn 80 centimeter fra låsen. Motoren startes med en enkel vribryter. Utstyrsversjonene heter Visia og Tekna. Forskjellene er ikke enorme. Alle utgaver har elektrisk servostyring, sentrallås, CD-radio og elektriske vindusheiser foran. Biler med den minste motoren fås ikke med klimaanlegg og den “intelligente nøkkelen. Importøren regner med at 85 prosent av salget vil være 5-dørs.
Sikkerheten er ivaretatt gjennom fire kollisjonsputer, beltestrammere, fem trepunktsbelter og hodestøtter (aktive foran), Isofix-fester for barnestol i baksetet og ABS-bremser. Stabilitetskontroll (ESP) finnes foreløpig ikke.

Bensinmotorene bygger på forgjengerens, men er videreutviklet for mer effektiv forbrenning og lavere forbruk. Renaultdieselen med 1,5 liter og 82 hk er foreløpig ikke aktuell for Norge.

Nissan, og spesielt Micra, har vært forbundet med en fin, trinnløs CVT-automat, men denne er ofret på kostnadenes alter. Den nye, tradisjonelle firetrinns automatkassen, som bare fås med 1,2- og 1,4-liters motor, gir høyere forbruk enn CVT.

Micra er frisk i stilen, men plassutnyttelsen kunne vært bedre. Micra er som før brukervennlig og lettkjørt. En ekte småbil – i beste og artigste forstand.

DETTE ER NISSAN MICRA:

Mål: Lengde: 371,5 cm. Bredde: 166 cm. Høyde: 154 cm.
Akselavstand: 243 cm.
Sporvidde f/b: 147/145,5 cm.
Bagasjevolum: 237-371 liter (VDA).
Forbruk ifølge 99/100/EU. Data gjelder bil med manuell gearkasse.


Powered by Labrador CMS